Papp Ilona (szerk.)

Szolgáltatási menedzsment


Globális és lokális szolgáltatási monopolpiacok

A szolgáltatási piacokat egy nemzetgazdaságban vizsgálva, a piacon lévő monopolhelyzetű szolgáltatók hatókörét tekintve alapvetően kétféle típust, a globális és a lokális monopóliumokat különböztethetjük meg, amelyek általában nem azonos szolgáltatásfajtáknál fordulnak elő. Míg a globális monopóliumok döntően közösségi vagy infrastrukturális hálózatokkal megvalósuló szolgáltatási tevékenységeknél jellemzőek, addig a területi monopóliumok előfordulhatnak szinte minden más szolgáltatásfajtánál. A termékpiacoknál gyakoribb monopolhelyzet a szolgáltatási tevékenységek jellemzőiből, sajátosságaiból következik. Az országos vagy nagyobb regionális, területi monopólium jellemzője az is, hogy a termékpiaci monopolhelyzetnél stabilabb, tartósabb, s itt az importverseny sem jöhet szóba. Az egyénileg vásárolt, nem hálózati jellegű fogyasztói vagy termelői szolgáltatások területén nagy számban megtalálható területi, lokális monopolhelyzetek ezzel szemben elvileg nem feltétlenül tartósak, és a piacok viszonylag könnyű megtámadhatósága következtében átmeneti jellegű lehet a monopolpozíció. A nemzetgazdaságon belül a szolgáltatáspiac nagyon sok területi részpiacra tagozódik, s tulajdonképpen minden egyes szolgáltatási részpiacon előfordulhat, hogy az adott szolgáltatást csak egyetlen vállalkozó kínálja, s így ezen a piacon monopolhelyzetben van, monopolistaként viselkedhet. Ezeket nevezzük lokális monopóliumoknak.

Szolgáltatási menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 161 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szolgaltatasi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave