Horváth Dóra, Bauer András (szerk.)

Marketingkommunikáció

Stratégia, új média, fogyasztói részvétel


A „hagyományos reklámok” jövője. Trendek és kihívások

Ha a hagyományos reklámok jövőjéről kívánunk beszélni, akkor több tényező együttes figyelembevétele szükséges. A jövő függ a fogyasztói magatartás változásától, a technológia fejlődésétől és ezeknek a tényezőknek a marketinget és a marketingkommunikációt érintő hatásaitól. Magáról a webkorszak reklámozási lehetőségeiről az elkövetkezendőkben keveset szólunk, hiszen ezekkel a könyvben más fejezetek foglalkoznak. Ugyanakkor tudni kell, hogy ezek a változások azok, amelyek meghatározzák a jövő reklámozását, és a hagyományos reklámok jövője ettől elválaszthatatlan, bizonyos szempontból ennek alárendelten fog alakulni. A fogyasztók szokásai az elmúlt időszakban jelentősen átalakultak. Ezek a változások esetenként egymással ellentétes tendenciákat hoztak felszínre. Az élmények keresése a vásárlások során egyértelmű jellemzője a mai fogyasztónak, ugyanakkor ezzel párhuzamosan a kényelmi szempontok is mind fontosabbá váltak, vagyis egyrészről élményt keresünk a vásárlások során, de emellett preferáljuk az egyszerű és kevés fáradtsággal járó vásárlási lehetőségeket. A kínálat bővülésével növekednek a fogyasztói elvárások, a piac fragmentálódik, egyre kisebb részpiacokká töredezik, és ezeken a részpiacokon eltérő egyéni és csoportos igények jelennek meg. Növekszik a fogyasztók alkupozíciója, amely az eddigieknél sokkal határozottabb formában követeli ki a vállalatoktól, hogy a fogyasztói igényeket figyelembe vegyék, ahhoz maximálisan igazodjanak. A fogyasztói globalizáció növeli a fogyasztói informáltságot, amelyek az új eszközök következtében egyre szélesebb körű ismeretanyagot biztosítanak. Növekszik a reklámokkal kapcsolatos kritikus hozzáállás és ezzel együtt a reklámkerülők aránya. Ez különösképpen a hagyományos reklámok területén figyelhető meg, és komoly kihívást jelent a hagyományos reklámok készítőinek, illetve azoknak a vállalatoknak a számára, akik hagyományos reklámokkal kívánják fogyasztóikat megcélozni. A webkorszak nyújtotta lehetőségek mind több és több fogyasztót csábítanak át az új területekre, hogy innen szerezzék vásárlással kapcsolatos információikat. Változott a források hitelessége, egyre többen az internet használata során keresnek kontaktusokat, és a hagyományos médiumok nyújtotta ismeretanyag helyett közösségi portálokról szerzik a döntéseikhez szükséges ismereteket. Egyre fontosabbá válnak a fogyasztói ajánlások, vélemények, tapasztalatok, amelyeknek a hitelessége messze meghaladja a klasszikus reklámokét. A médiahasználati szokások változása a kisebb, informatívabb, az interaktivitást lehetővé tevő csatornák preferenciáját erősíti. A fogyasztói médiahasználat kibővül, egyre több minden szerepelhet reklámhordozóként, és ez a hagyományos reklámok számára is perspektívát jelent. Ugyanakkor az információbővülés óhatatlanul valamiféle védekezési mechanizmus kialakítására készteti a fogyasztókat, a fogyasztó megpróbál szelektálni. Ez a befogadás szempontjából az érzelmi megközelítésnek az alkalmazását követeli meg.

Marketingkommunikáció

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 722 7

Talán soha nem volt még ennyire összetett és bonyolult a kommunikáció világa, mint napjainkban. Így talán soha nem volt még ennyire időszerű egy korszerű, átfogó szakmai anyag összeállítása, amely úttörő módon, tudományos részletességgel foglalkozik a legújabb tendenciákkal, jelenségekkel, módszerekkel, beleértve olyan területeket is, mint a közösségi média vagy az informális kommunikáció. Alapmű, a szerzőkhöz méltó igényes kivitelben.

Mezriczky László, a Magyar Reklámszövetség alelnöke

Csak első pillantásra merész megközelítés a marketingkommunikáció és a galaxis világának, logikájának párhuzamba állítása. Valójában kézenfekvő és illusztratív kulcs egy struktúrájában és alapelveiben évtizedek óta stabil keretek és paradigmák erőterében állandóan változó, táguló és zsugorodó, leglényegét kaméleon természetén keresztül megőrző üzleti tudomány bemutatására. A Földünk tűrőképességének végső határait feszegető gazdaság mozgását, a marketingkommunikációnak a Naphoz hasonlóan egyszerre életet adó és pusztítani képes erejét az életterét kinövő ember az univerzum világából vett hasonlatokkal értheti meg igazán. Részleteit, szakmai tartalmát illetően is remek könyv, figyelmünkre és időnkre érdemes.

Nagy Bálint, tanszékvezető, IBS

A digitalizálódás rendkívül érdekesen alakítja át a marketingkommunikáció lehetőségeit, kereteit, működését. Az ebben részt vevők köre kitágul, szerepük megváltozik. Ez a szakkönyv átfogó tudást ad a modern kommunikáció összetett és egyben izgalmas világáról, atomi szinten és galaktikus összefüggésekben is.

Novák Péter, Interactive Advertising Bureau Hungary, elnök

Hivatkozás: https://mersz.hu/horvath-bauer-marketingkommunikacio//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave