Boros Gábor (szerk.)

Filozófia


Benne-lét

A világban-benne-lét harmadik aspektusa immár nem a viszony két „pólusát”, hanem magát ezt a viszonyt vizsgálja. A benne-lét értelme nem térbeliség és nem ontológiai meghatározottság: a benne-lét egzisztenciális jelentése az, hogy a jelenvalólét számára már mindig is feltárulkozik a világ. E feltárulkozás alapmódjai a diszpozíció, a megértés és a beszéd. Heidegger a diszpozíció vagy hangoltság (Befindlichkeit) fogalmát a hagyományos filozófia affektus- és érzésfogalma helyett vezeti be. A hagyomány az érzésnek és az affektusnak csak másodlagos, kiegészítő szerepet adott, Heidegger ezzel szemben abból indul ki, hogy a világ feltárulásának alapfenoménje a hangoltság. A jelenvalólét ugyanis sohasem semleges módon van benne a világban, hanem mindig a viszony egy meghatározott minősége, vagyis hangoltság jellemzi. A teoretikus szemléletre összpontosító hagyományos filozófia ezt nem vette észre. A diszpozíció ugyanakkor mindig sajátos megértéssel rendelkezik: a megértés mindig hangolt. Heidegger szerint már mindennapi életünket is egy előzetes megértés jellemzi, amit azután az értelmezésben kifejezetté teszünk. Az értelmezésnek ez az előstruktúrája sajátos körkörösséget mutat: ezt nevezi Heidegger „hermeneutikai körnek”. Azt, amit értelmezünk, már valamilyen módon értjük, hiszen különben nem viszonyulhatnánk hozzá. A megértés egzisztenciális szerkezete a kivetülés: a létet a kivetülésben előzetesen megértjük, de ontológiailag még nem ragadjuk meg. A beszéd jelenti ugyanakkor a hangoltság és a megértés alapját. A nyelv Heidegger szerint nem önmagában nyugvó eszközrendszer az információcsere céljából, hanem egy eredendő alapzatra, a beszédre támaszkodik. A beszéd egzisztenciális jelentése a jelenvalólét nyitottságának egyik módja, nevezetesen az érthetőség artikulációja. Az érthetőség jut szóhoz a nyelvben, nem pedig szódolgokat rakunk egymás mellé és látunk el jelentéssel. Ezeknek az egzisztenciáléknak megtaláljuk a hanyatló móduszát is: a beszéd például fecsegéssé válhat (semmi sem érthetetlen, mindenről lehet beszélni, semmit sem kell tisztelni), a tekintet kíváncsisággá, ami elől semmi sincs elrejtve, a megértés pedig kétértelműséggé. A hanyatlás azonban nem egy eredeti állapot elvesztése, hanem a jelenvalólét állandó létlehetősége: a hanyatlás a jelenvalólét hétköznapiságának inautentikus megvalósulása, belezuhanás a nyüzsgő, tevékeny élet szétszórtságába.

Filozófia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

Nyomtatott megjelenés éve: 2007

ISBN: 978 963 059 692 3

Az Akadémiai kézikönyvek Filozófia kötete az európai bölcselet történetének átfogó és részletes bemutatása; régóta vágyott, magas színvonalú alapmű érettségizők, középiskolai filozófia- és etikatanárok, egyetemi hallgatók és oktatók számára. A kézikönyv első, terjedelmesebb része az európai filozófia jelentős alakjait, iskoláit és áramlatait tekinti át a kezdetektől a 20. századig, történeti alapú megközelítésben, beleértve az adott korszakok filozófiájára ható külső tényezőket is. A második, rövidebb rész esszéi az egymástól elkülönülő kortárs irányzatok és filozófiák bemutatására összpontosítanak. A kötetet részletes tárgy- és névmutató egészíti ki. A filozófia ott volt az összes egyéb tudomány bölcsőjénél, és az újkor végéig magában foglalta az emberi tudás egységének ígéretét. Jelentősége az utóbbi évtizedekben újra nő, amit a szerteágazó szaktudományok sokaságának határterületein erősödő kompetenciája és aktivitása jelez. A főszerkesztő, Boros Gábor, az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára és szerzőtársai ajánlása szerint a mű a filozófiával rendszeresen foglalkozókénál jóval tágabb körnek: a nagy sikerű sorozat, a Kémia, a Világirodalom, a Fizika, a Világtörténet stb. olvasóinak, a tudományok iránt nyitott és érdeklődő széles hazai közönségnek is szól.

Hivatkozás: https://mersz.hu/boros-filozofia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave