Boros Gábor (szerk.)

Filozófia


A Kant-vita

A Kant-vita politikai dimenzióját a Kant-recepció első kísérleteinek hatósági üldözése alakítja ki. Az 1790-es évek első felében két bajor származású tanár, Johann Delling (1764–1838) pécsi akadémiai és Anton Kreil (1757–1838) pesti egyetemi professzor programszerűen is meghirdeti a filozófia kanti szellemben való oktatását. A kantianizmus terjesztése azonban fölforgatásnak minősül: Delling és Kreil ellen eljárás indul, mindketten elvesztik állásukat. Delling műveit elfelejtik, Kreil nem is ír nagyobb munkát: hatásuk így nem bizonyul maradandónak – inkább ügyük kelt közfigyelmet, mint munkásságuk. Az üggyel összefüggésben, 1795-ben helytartótanácsi rendelet tiltja be Kant filozófiájának oktatását a katolikus iskolákban: ettől kezdve a kanti bölcselet terjesztésének kiindulópontjává kizárólag a protestáns iskolák válnak. Az ügy következménye mindenesetre a hazai Kant-recepció politikai dimenziójának létrejötte. Aki Kanttal kíván foglalkozni, kanti szellemben akar tanítani, kantiánus műveket óhajt fordítani vagy akár csak ezek gyanújába keveredik: magatartása politikai kihívásnak minősül. Sem az egyház elöljárói, sem az állami hatóságok, sem a lassan szerveződő tudományos közvélemény nem filozófiai-gondolati álláspontot lát a kantianizmusban: sokkal inkább politikai-gyakorlati állásfoglalást. „Kantiánusnak” lenni: filozófiai helyett politikai minősítéssé válik. Az erkölcsi dimenzió kialakulása a magyar Kant-recepció reduktív jellegével függ össze. Ennek nyomán Kantban a vitázók túlnyomó többsége csak és kizárólag morálfilozófust lát, a kanti etika pedig közvetítések nélkül azonosul a tradicionális valláserkölcsöt alátámasztó vagy támadó morális állásponttal. Hogy Kant nem moralistaként, hanem metafizikusként közeledik az erkölcshöz, azt egyik tábor sem veszi figyelembe: a kantiánusok szerint Kant megerősíti az evangéliumot, az antikantiánusok szerint támadást indít ellene. A recepció politikai és erkölcsi dimenziói következtében a kantiánusok a vallást, a morált és a politikai status quót alátámasztó gondolkodót látnak Kantban, az antikantiánusok viszont a vallás, a morál és a politikai status quo megtámadóját. A vita nyomán kialakuló Kant-kép ilyenformán súlyosan deformált lesz. A vitában megjelenő Kant etikai-teológiai gondolkodó csupán. Hogy a kritikai filozófia ismeretfilozófiai-logikai rétege genetikusan és strukturálisan is megelőzi az etikai-világnézeti réteget, ezzel a vitázók alig-alig vetnek számot.

Filozófia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

Nyomtatott megjelenés éve: 2007

ISBN: 978 963 059 692 3

Az Akadémiai kézikönyvek Filozófia kötete az európai bölcselet történetének átfogó és részletes bemutatása; régóta vágyott, magas színvonalú alapmű érettségizők, középiskolai filozófia- és etikatanárok, egyetemi hallgatók és oktatók számára. A kézikönyv első, terjedelmesebb része az európai filozófia jelentős alakjait, iskoláit és áramlatait tekinti át a kezdetektől a 20. századig, történeti alapú megközelítésben, beleértve az adott korszakok filozófiájára ható külső tényezőket is. A második, rövidebb rész esszéi az egymástól elkülönülő kortárs irányzatok és filozófiák bemutatására összpontosítanak. A kötetet részletes tárgy- és névmutató egészíti ki. A filozófia ott volt az összes egyéb tudomány bölcsőjénél, és az újkor végéig magában foglalta az emberi tudás egységének ígéretét. Jelentősége az utóbbi évtizedekben újra nő, amit a szerteágazó szaktudományok sokaságának határterületein erősödő kompetenciája és aktivitása jelez. A főszerkesztő, Boros Gábor, az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára és szerzőtársai ajánlása szerint a mű a filozófiával rendszeresen foglalkozókénál jóval tágabb körnek: a nagy sikerű sorozat, a Kémia, a Világirodalom, a Fizika, a Világtörténet stb. olvasóinak, a tudományok iránt nyitott és érdeklődő széles hazai közönségnek is szól.

Hivatkozás: https://mersz.hu/boros-filozofia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave