Szécsi Gábor

A történetekbe zárt elme

Adalékok a narrativitás filozófiájához


Történet és történelmi megismerés

A történelmi magyarázat természetét vizsgálva az 1940-es évektől mind több, Wilhelm Dilthey, Benedetto Croce és Robin G. Collingwood munkásságát jól ismerő történetfilozófus jutott arra a felismerésre, hogy a történetfilozófia csak akkor őrizheti meg létjogosultságát, ha a történelem egésze, a történelmi folyamatok célja és iránya helyett a történelmi megismerés feltételeit és lehetőségét, a történelmi ismeret természetét kutatja; ha elemzése tárgyául a történelmet cselekvéseiben feltételező és megértő individuumot választja. Így a történetfilozófiának nevezett diszciplína területén a szubsztantív, tehát a történelemre magára irányuló filozófiai eszmefuttatásokat mindinkább a hermeneutikai történetfilozófia territóriumához tartozó problémafelvetések váltják fel. A történetfilozófia e fordulat következményeként a történetírás filozófiájává válik; történeti megismerés nyelvi, ismeretelméleti, módszertani, tudományfilozófiai alapjait kutatja. A történészhez hasonlóan a történetfilozófus számára is a szándékait, hiteit, vágyait cselekvései révén megjelenítő individuum megértése a cél, aki – legyen az egy múltbeli politikus vagy a múltbeli politikus tetteit megörökítő krónikás – saját kora népi pszichológiája által értelmezhető narratívák segítségével igyekszik intencióit megragadhatóvá tenni. Ennek a megértésnek a forrása pedig, ahogy az Dilthey óta mind egyértelműbb a történetfilozófusok egy része számára, az az immanens tapasztalat, amely a történeti és társadalmi élet benső realitásait öleli fel, és amelynek feltételeit ily módon a cselekvő emberben magában kell keresni. A kérdés tehát, amelyre a szubsztantív felfogást e „megértő” történetfilozófia oldaláról elutasító valamennyi ismeretelméleti megközelítésnek választ kellene találnia, hogy miként rekonstruálhatók a történelmi és társadalmi összefüggések a narratívák által megjelenített cselekvési szándékok, hitek, vágyak tükrében? Hogyan vezethetők vissza a történelmi és társadalmi tények a megértett cselekvési intenciókra?


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 509 5

A történetalkotás és -feldolgozás – azaz az észlelt eseményeket, jelenségeket jelentéssel felruházó narratív gondolati sémák alkalmazása – az emberi kommunikációban kulcsszerepet játszó, alapvető kognitív folyamat. A narratíva olyan különleges metakódként jelenik meg kommunikatív aktusainkban, amely emberi lényegünket megjelenítve teszi lehetővé a kommunikációs szándékok megragadását és azt, hogy a közös világgal kapcsolatos üzeneteink szabadon áramolhassanak az adott kultúrákban, vagy a különböző kultúrák között. A narratíva gondolkodásunkra, megértési folyamatainkra, kommunikatív aktusainkra, mindennapi problémamegoldó cselekvéseinkre gyakorolt hatását vizsgálni tehát nem kevesebbet jelent, mint az emberi természet és kultúra kapcsolatát kutatni. A könyv ennek a felismerésnek a jegyében kínál átfogó elemzést a kérdéskört érintő filozófiai, nyelvészeti és pszichológiai elméletekről, külön is kitérve a narrativitás történelmi megismerésben és médiakommunikációban játszott szerepére.

Hivatkozás: https://mersz.hu/szecsi-a-tortenetekbe-zart-elme//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave