Szécsi Gábor

A történetekbe zárt elme

Adalékok a narrativitás filozófiájához


A történelmi megismerés narrativista és kontextualista modelljei

Vitathatatlan tény, hogy a történetmesélés módszertani jelentőségét hangsúlyozó filozófiai elméletek új megvilágításba helyezték a történelmi megismerés problémáját. E teóriák kidolgozói többnyire egyetértenek abban, hogy a történetekben való gondolkodás az ember alapvető kognitív képessége. Ez a megállapítás, mint azt a fentiekben láthattuk, arra a feltevésre épül, hogy az önmagát és a világot megismerni vágyó ember történetekben dolgozza fel és osztja meg másokkal információit. Fogalmai történetekbe ágyazottan rendeződnek el és válnak tudása alapegységeivé. Narratívák segítségével dolgozza fel a legelemibb cselekvési tapasztalatait, miként összetettebb gondolati konstrukcióit is. A megismerés folyamatában narratívákat alkot, majd közvetít magáról és a világról, s narratívák segítségével értelmezi a különböző helyzetekben betöltött szerepeit is. A történetekben való gondolkodás képessége kapcsolja össze közössége más tagjaival, és teszi lehetővé számára, hogy a közösség többi tagjának nézőpontját a saját énjéhez való viszonyában értelmezze. Mint Barthes írja, a narratíva „intencionális, korhoz és kultúrához nem kötött” (Barthes, 1977, 79). Vizsgálatával egyrészt választ kapunk arra az általános emberi kérdésre, hogy a tudást hogyan lehet szavakba önteni, másrészt képesek vagyunk megvilágítani, hogy miként lehetséges az emberi tapasztalatot általános, emberi, s nem kultúrákhoz kötött jelentéssel nyelvi formába önteni. Az elbeszélés az egyén világgal kapcsolatos tapasztalatait sűríti egy jól értelmezhető szemantikai struktúrába, voltaképpen „jelentést közvetít, ahelyett hogy az elmesélt események egyszerű másolatát adná” (Barthes, 1977, 79).


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 509 5

A történetalkotás és -feldolgozás – azaz az észlelt eseményeket, jelenségeket jelentéssel felruházó narratív gondolati sémák alkalmazása – az emberi kommunikációban kulcsszerepet játszó, alapvető kognitív folyamat. A narratíva olyan különleges metakódként jelenik meg kommunikatív aktusainkban, amely emberi lényegünket megjelenítve teszi lehetővé a kommunikációs szándékok megragadását és azt, hogy a közös világgal kapcsolatos üzeneteink szabadon áramolhassanak az adott kultúrákban, vagy a különböző kultúrák között. A narratíva gondolkodásunkra, megértési folyamatainkra, kommunikatív aktusainkra, mindennapi problémamegoldó cselekvéseinkre gyakorolt hatását vizsgálni tehát nem kevesebbet jelent, mint az emberi természet és kultúra kapcsolatát kutatni. A könyv ennek a felismerésnek a jegyében kínál átfogó elemzést a kérdéskört érintő filozófiai, nyelvészeti és pszichológiai elméletekről, külön is kitérve a narrativitás történelmi megismerésben és médiakommunikációban játszott szerepére.

Hivatkozás: https://mersz.hu/szecsi-a-tortenetekbe-zart-elme//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave