Gintli Tibor (szerk.)

Magyar irodalom


Déry Tibor és Örkény István rövidprózája az 50-es évek második felében

Lukács György moszkvai emigrációja idején a korabeli marxista esztétika legjelentősebb kísérletét tette arra, hogy a sztálini párt társadalomalakító ideológiai elveit összehangolja a 19. századi klasszikus orosz próza, mindenekelőtt Tolsztoj ábrázolásmódjának hagyományával. Tolsztoj és a realizmus fejlődése című munkájában, amely 1935-ben jelent meg, annak hangsúlyozásával emeli az orosz szerzőt a Lukács által korábban inkább mintaszerűnek tekintett nyugat-európai realista próza alkotói fölé, hogy „Tolsztoj világnézete és művészete szorosan összeforrt a parasztság fejlődésével és elégedetlenségével, s ezért Tolsztojnál egyáltalán nem is támadhat a társadalmi valóság vigasztalan sivárságának olyan koncepciója, amilyen a modern realistáké”.375 Így tehát az esztétika elveit alárendelte egy fejlődéselvű társadalomkép célképzeteinek, amelyek maradéktalanul megfeleltek a sztálini párt ideológiája reprezentációs igényeinek. Az 50-es évek magyar regényirodalmát és annak korabeli kritikai fogadtatását ez a szemlélet uralja, sőt nem túlzás azt állítani, hogy az önálló esztétikai kategóriák lényegében felszámolódtak az ideológia erőterében. Ilyen feltételek mellett jelentős alkotás nem jöhetett létre. Jellemző ugyanakkor, hogy a regény funkciói közül az ideológiai, morális üzenetek továbbítása a kor minden írója számára kitüntetett fontosságú, olyan művekben is ez tapasztalható, mint amilyen például Németh László 1957-ben kiadott Égető Esztere, amelyeknek nincs közvetlen közük az uralkodó ideológia fogalmaihoz és történelemképéhez. Nem csoda, hogy a korszak prózájára általánosan jellemző ábrázolásmód kiüresedéséről, az összetettebb értelmezői viszonyt igénylő írásmód lehetőségeiről nem a regény nagykonstrukciója, sokkal inkább kisregények és rövidprózai művek adtak hírt. Nem csupán és talán nem is elsősorban a téma súlyossága, a hét évnyi börtönbüntetés után szabaduló B. sorsa kölcsönöz drámai erőt Déry Tibor Szerelem című elbeszélésének, hanem a kihagyásos szerkesztésmód és az erősen redukált nyelv, amely oly sok csendet zár magába, így őrizve meg a kimondatlanság szférájában az ábrázolt érzelmek finom szövésű bonyolultságát. Tanulságos például a nyelv Hemingway-re emlékeztető redukáltságának, trivialitásának és a pillanat érzelmi összetettségének paradoxona, amikor a B. és felesége hét évnyi várakozás után viszontlátja egymást:

Magyar irodalom

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

Nyomtatott megjelenés éve: 2010

ISBN: 978 963 058 949 9

Szerb Antal óta nem jelent meg ilyen alapos, összefoglaló munka a magyar irodalomról. A kötet első írásos emlékeinktől kezdve egészen a kortárs írók munkásságáig végigköveti irodalmi kultúránk folyamatos változásait, s az egyes korszakokat és irányzatokat a legismertebb művészek munkáin keresztül mutatja be. Bár a Magyar irodalom több szerző közös műve, a kötet nem egymástól különálló tanulmányok laza füzére, hanem összefüggő, közérthetően és szakszerűen megírt narrációval vezeti végig az olvasót az irodalom történetén, átfogó képet nyújtva arról, hogyan alakult, formálódott az, amit ma úgy nevezünk: magyar irodalom.

A könyv az Akadémiai kézikönyvek sorozat legújabb tagja; e sorozat célja, hogy magas szakmai színvonalon megírt, ugyanakkor olvasmányos kötetekben foglalja össze egy-egy tudományág eredményeit. Az Akadémiai Kiadó főleg 14-25 éves diákoknak szánja ezeket a könyveket, amelyek hasznos segítséget jelentenek az érettségire vagy vizsgákra készülők számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gintli-magyar-irodalom//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave