Gintli Tibor (szerk.)

Magyar irodalom


A „paradigmaváltás” fogalma

A közelmúlt irodalmát ma hajlamosak vagyunk olyképpen látni, történetét azzal a kiinduló feltételezéssel elbeszélni, hogy a 60-as évek végén, a 70-es évek elején komplex és mélyreható változás zajlott le a különféle szépirodalmi műfajokban éppen úgy, mint ezzel szoros összefüggésben a kritikai szemléletekben és nyelvekben, valamint – ha nyilvánvalóan lassabban is – az olvasóközönség irodalmi tudatában, ízlésében. Ezt az átrendeződést mélysége és kiterjedtsége miatt szokás fordulatnak vagy – a korabeli tudományfilozófia szókincséből vett kifejezéssel – paradigmaváltásnak nevezni. Ezek a metaforák, mert hiszen azokról van szó, egyfajta megértésbeli küszöb átlépésére és a poétikai alapok megváltozására, az irodalmat alkotói és befogadói oldalról övező problématudatok jelentős átalakulására utalnak. Nem indokolatlanul, mert ha nem is előzmények nélkül, a 60-as évek végén a prózában éppen úgy, mint a költészetben kétségtelenül megjelentek olyan bonyolultabb poétikai formák, amelyek sikeresen oldották fel a korábbi mimetikus poétikák dominanciáját. Ezek ráadásul összhangot mutatnak azokkal a nyelvkritikai szemléletekkel és alkotásmódokkal, amelyek a próza területén például a francia újregény kezdeményezéseiben, vagy éppen a Joyce és Virginia Woolf utáni angol irodalomban nyilvánultak meg, a költészetről szólva pedig leginkább a Celan utáni német lírában kereshetők rokon vonások. Ennek ellenére nem árt óvatosan bánni a „fordulat” és a „váltás” metaforáival. Ezek ugyanis kétségtelenül alkalmasak egyfajta fejlődéstörténet felvázolására, vagyis arra, hogy csekély számú vagy akár egyetlen egyirányú utcára egyszerűsítsék egy korszak irodalmi térképét. Ez pedig nem csupán azért kerülendő, mert minden ilyen egyszerűsítés az irodalom széles területeit szorítja feledésbe, teszi jószerivel hozzáférhetetlenné, vagy csupán egy sor tagjaként engedi, hogy bizonyos művekre rátekintsünk. Kerülendő lehet azért is, mert nem kényszeríti a változás történeti dinamikájának alapos feltárását, megelégszik egy, bár látszólag nagy erejű, valójában nem feltétlenül jelentős teherbírású, az esztétikai ideológiáknak fokozottan kitett, zárt és egyszerű elbeszélésszerkezettel.

Magyar irodalom

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

Nyomtatott megjelenés éve: 2010

ISBN: 978 963 058 949 9

Szerb Antal óta nem jelent meg ilyen alapos, összefoglaló munka a magyar irodalomról. A kötet első írásos emlékeinktől kezdve egészen a kortárs írók munkásságáig végigköveti irodalmi kultúránk folyamatos változásait, s az egyes korszakokat és irányzatokat a legismertebb művészek munkáin keresztül mutatja be. Bár a Magyar irodalom több szerző közös műve, a kötet nem egymástól különálló tanulmányok laza füzére, hanem összefüggő, közérthetően és szakszerűen megírt narrációval vezeti végig az olvasót az irodalom történetén, átfogó képet nyújtva arról, hogyan alakult, formálódott az, amit ma úgy nevezünk: magyar irodalom.

A könyv az Akadémiai kézikönyvek sorozat legújabb tagja; e sorozat célja, hogy magas szakmai színvonalon megírt, ugyanakkor olvasmányos kötetekben foglalja össze egy-egy tudományág eredményeit. Az Akadémiai Kiadó főleg 14-25 éves diákoknak szánja ezeket a könyveket, amelyek hasznos segítséget jelentenek az érettségire vagy vizsgákra készülők számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gintli-magyar-irodalom//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave