Gintli Tibor (szerk.)

Magyar irodalom


Hajas Tibor

Jóllehet Hajas Tibor 1946-ban, majdnem húsz évvel később született Erdély Miklósnál, alkotói pályájuk mégis hasonló rajzolatú, hasonló problémákra hasonló válaszokat adtak, ami valószínűleg a magyarországi neoavantgárd művészet történetének bizonyos törvényszerűségeire utal. Életművének forrásai viszonylag jól hozzáférhetőek, hiszen halálának 25. évfordulójára, 2005-ben a Ludwig Múzeum reprezentatív kiállítást szervezett vizuális alkotásaiból, versei és egyéb írásai pedig ugyancsak 2005-ben jelentek meg az Enciklopédia Kiadó gondozásában. A szövegekről vele kapcsolatban is elmondható, hogy a képi és hangzó anyagtól elszakítva kevéssé nyújtanak hiteles képet. Bizonyos következtetések levonására mégis alkalmasak. Leginkább arra, hogy amíg a 70-es évek közepéig Hajas számára is főként a strukturalizmus, a wittgensteini nyelvfilozófia analitikus gondolkodása és a szemiológia biztosította azt a szemléleti keretet, amelyben a különböző szövegtípusokhoz sorolható munkái létrejöttek. A nyelvi rendszer szemiózisának elégtelen, hibákkal teli, alogikus működésének tapasztalatai a nyelv szövegszerű, ahumán, szerzőtől független keletkezésének újszerű belátásaihoz vezetik. Írásait, hangütésüket kezdettől fogva erőteljes nonkonformizmus jellemzi, ami a Kádár-korszak első nyilvánossága számára éppen annyira elfogadhatatlan volt, mint amennyire elfogadhatatlannak érezte a fiatal szerző azokat a kompromisszumokat, amelyekre a hivatalos megjelenéshez szükség lett volna. Hajast, akit akkoriban még Frankl Tibornak hívtak, egy kirakatper vádlottjaként tényleges börtönbüntetésre ítélték. Életművében a 70-es évek közepén hasonló fordulat következett be, mint Erdély Miklóséban. Ekkoriban felbomlóban volt az az underground ellenkultúra, amely a 60-as évek közepe óta Budapesten kialakult. Szereplői közül többen emigrációba kényszerültek, mások fiatalon meghaltak. Ugyanakkor Magyarországon is ismertté váltak a nyugati ellenkultúra olyan nagy hatású alkotói, mint Andy Warhol, Josef Beuys vagy David Bowie. Először Hajas is a szemiotikai rendszerek társadalmiasulásának problémáival kezdett foglalkozni, ami többek között a hagyományos vers visszaszorulásához vezetett nála, a kelet-európai fogyasztói társadalom legkorábbi jelentkezésének kontextusában is érzékelvén annak mediális elégtelenségét. A történeti avantgárd és a neoavantgárd itthon maradt alkotóinak helyzete között óriási különbséget jelentett, hogy az utóbbiak a két világrendszer szembenállása miatt nem válhattak a nyugat-európai kulturális piac bedolgozójává, és a hatalom repressziói folytán Magyarországon is elfogyott körülöttük a tér. Ebben a szabadsághiányos helyzetben Hajas érdeklődése – Hamvas Béla hatására is – az ezotéria, a spiritualizmus és az okkult tapasztalatok felé fordult.

Magyar irodalom

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

Nyomtatott megjelenés éve: 2010

ISBN: 978 963 058 949 9

Szerb Antal óta nem jelent meg ilyen alapos, összefoglaló munka a magyar irodalomról. A kötet első írásos emlékeinktől kezdve egészen a kortárs írók munkásságáig végigköveti irodalmi kultúránk folyamatos változásait, s az egyes korszakokat és irányzatokat a legismertebb művészek munkáin keresztül mutatja be. Bár a Magyar irodalom több szerző közös műve, a kötet nem egymástól különálló tanulmányok laza füzére, hanem összefüggő, közérthetően és szakszerűen megírt narrációval vezeti végig az olvasót az irodalom történetén, átfogó képet nyújtva arról, hogyan alakult, formálódott az, amit ma úgy nevezünk: magyar irodalom.

A könyv az Akadémiai kézikönyvek sorozat legújabb tagja; e sorozat célja, hogy magas szakmai színvonalon megírt, ugyanakkor olvasmányos kötetekben foglalja össze egy-egy tudományág eredményeit. Az Akadémiai Kiadó főleg 14-25 éves diákoknak szánja ezeket a könyveket, amelyek hasznos segítséget jelentenek az érettségire vagy vizsgákra készülők számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gintli-magyar-irodalom//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave