Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Az olvasás elméletei és modelljei

Az olvasás folyamatáról szóló elméletekben legalább két jellegzetes szemléletváltás figyelhető meg. Az első a hagyományos és a kognitív megközelítés közötti váltás, a második pedig a kognitívtól a metakognitív nézőpont felé történő eltolódás. A hagyományos szemlélet középpontjában évtizedekig a szöveg nyomtatott formája és annak tulajdonságai álltak, s a kognitív szemlélet megjelenésével erősödött csak fel az úgynevezett alapismeretek (előzetes tudás, a szöveg témájához kapcsolódó ismeretek stb.) szerepe. Ezzel szinte egyidejűleg felértékelődött azoknak a kontroll- és műveleti funkcióknak a szerepe, amelyekre az olvasó támaszkodhat, s ezzel teret nyert az a metakognitív megközelítés, amely napjainkban már jelentős szakirodalomra támaszkodhat. Mielőtt tehát részletesen is sorra vennénk az olvasás folyamatait, fő tényezőit, sorra vesszük e három nézőpont hatását.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave