Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Moduláris és modulok között zajló folyamatok

Mithen (1996) felfogása a reprezentáció mellett a modularitás kérdéséből indul ki. Alapvető érve szerint az emberré válást két nagy szakasz jellemzi a megismerési architektúrában: az emberré válás korai szakaszaiban – egészen az erectus korszak végéig – átfogó moduláris intelligenciák jöttek volna létre, amelyek a természet, a tárgyak, az emberek és a közlés feladataival birkóznának meg. Az utolsó szakaszban, a Homo sapiens sapiens szintjén azonban ezt egy áthallás váltaná fel a rendszerek között, amint a 24.12. ábra mutatja. Ez a felfogás abban a kérdésben provokatív, hogy éppen az utolsó szakaszokban hirdet összefonódást a területek között. A nyelvre nézve ennek eredménye lenne a metaforikus nyelvhasználat és a nyelv általános kognitív eszközként alkalmazása mindenféle feladatra.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave