Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Williams-szindróma

A fenti áttekintésből kiderült, hogy a Williams-szindrómával élők nyelvi képességeivel kapcsolatos szakirodalom szerint a kognitív deficitek fényében a nyelvi képességek figyelemre méltóak, de távolról sem érintetlenek. A Williams-szindróma magyar nyelvi vizsgálataival az volt a célunk, hogy feltérképezzük, milyen a képességek mintázata a nyelven belül és kiderítsük, vannak-e világos disszociációk. Az alábbiakban ezeknek a vizsgálatoknak az eredményeit foglaljuk össze röviden (részletesebb bemutatásért l. Lukács 2005; Lukács et al. 2005). A vizsgálatokban 12–19 Williams-szindrómával élő személy vett részt, az életkoruk 7–22 év között változott. Mindegyik vizsgálatban a Peabody szókincsteszt (PPVT, Dunn–Dunn 1981; Csányi 1974) alapján receptív szókincsben illesztett kontrollcsoporttal hasonlítottuk össze a WSZ teljesítményt.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave