Ács Vera Judit

Külföldiek magyarországi foglalkoztatása


Idegenrendészeti bírósági gyakorlat129

A Kfv.IV.37.258/2010/4. számú ítéletben a felperes részére 2007. november 11. napjáig érvényes ideiglenes tartózkodásra jogosító igazolást állított ki. A felperes 2007. november 6. napján magyar állampolgár Hoá. családtagjaként tartózkodási kártya kiállítása iránti kérelmet terjesztett elő. A hatóság a kérelmet elutasította. Az eljárás során nem volt vitatott, hogy S. G. magyar állampolgár eltartási nyilatkozatot tett, melyben vállalta a felperes eltartását és igazolta, hogy havi nettó jövedelme 150.000 Ft-ot tesz ki. Az sem vitatott, hogy az eltartó a felperesen kívül további két fő eltartására is köteles. Alperes felülvizsgálati kérelmében idézte a 2004/38/EK irányelv (6) preambulum-bekezdésében foglaltakat, amelyből – álláspontja szerint – kiolvasható, hogy az eltartás puszta vállalásán túl egyfajta rászorultsági elem, mint többlettényállás vizsgálata is szükséges az eltartotti minőségre való hivatkozással benyújtott tartózkodási kártya iránti kérelem elbírálásakor. Eljárása során megállapította, hogy a felperes és a magyar állampolgársággal rendelkező eltartó között nem áll fenn olyan pénzügyi vagy fizikai függés, amely a felperes családtaggá minősítését indokolná. Nyomatékosította, hogy a felperes valós célja kereső tevékenység folytatása Magyarország területén. Hangsúlyozta, hogy a 2004/38/EK irányelvének átültetése a magyar jogba az Szmtv. megalkotásával megtörtént, amely ebben a formában kötelezően alkalmazandó minden jogalkalmazó számára. A közigazgatási eljárás során az irányelv 3. cikkében foglaltaknak eleget tett, hiszen a felperes tartózkodásának megtagadását megindokolta. A Legfelsőbb Bíróság kifejtette, hogy a felperes S. G.-t jelölte meg eltartójaként, aki – nyilatkozatuk szerint – olyan rokonságban áll a felperessel, hogy S. G. felesége édesanyjának a testvére, azaz a felperes nem tartozik az Szmtv. 2. §-ában meghatározott családtagi körbe. A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint helyesen értelmezte az Szmtv. ezen szabályozását az alperes a 2004/38/EK irányelv (6) preambulum-bekezdésével összhangban; az Szmtv. 8. § (1) bekezdés a) pontja ugyanis mérlegelési jogkört biztosít az alperesi hatóság számára a családtagként történő tartózkodás engedélyezésére az ott meghatározott feltételek valamelyikének teljesülése esetén, azonban az eltartás puszta vállalásán túl indokolt volt azt is vizsgálni, hogy a felperes és eltartója között fennáll-e olyan pénzügyi vagy fizikai függés, amely harmadik országbeli állampolgár családtaggá minősítését, vagy a felperesnek az Szmtv. hatálya alá történő bevonását indokolná. A Legfelsőbb Bíróság kiemelte, hogy az Szmtv. és az Szmtv. vhr. előírásai is a külföldi által bejelentett eltartóra nézve írnak el vizsgálódási kötelezettséget a hatóság számára, a hatóságnak az eltartó családjának körülményeit nem kellett vizsgálnia.

Külföldiek magyarországi foglalkoztatása

Tartalomjegyzék


Kiadó: Wolters Kluwer Kft.

Online megjelenés éve: 2019

Nyomtatott megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 295 853 8

Magyarországon külföldi személy csak egy jogcímen tartózkodhat, viszont több olyan tartózkodási jogcím van, amelynek keretében a külföldi személy munkát végezhet. Kereső tevékenység folytatásának ugyanakkor számos formája van, amelyek nem csak magyar állampolgárok előtt nyitottak. Nem mindegy ugyanakkor az, hogy a külföldi személy uniós polgár, aki rendelkezik a szabad munkavállalás jogával, és ezért alkalmazását kevesebb adminisztráció terheli vagy olyan külföldi, akinek foglalkoztatásához több adminisztratív eljárást kell teljesíteni a munkavégzés megkezdése előtt. A kézikönyv célja, hogy mind a foglalkoztató, mind a munkát végző külföldi személy eligazodjon a különböző tartózkodási lehetőségek és munkavégzési formák között. A könyv segítséget kíván nyújtani a legmegfelelőbb foglalkoztatási és tartózkodási forma kiválasztásához azzal, hogy bemutatja a külföldi személy foglalkoztatásának feltételeit, korlátait, az idegenrendészeti és munkaügyi hatósági eljárásokat, az eljárások megindításához szükséges dokumentumok körét, az eljárási díjakat, valamint az ügyintézési határidőket. A zökkenőmentes foglalkoztatás biztosítása érdekében a kézikönyv számba veszi a külföldi foglalkoztatásából eredő plusz foglalkoztatói kötelezettségeket, valamint azok nem teljesítése esetén kiszabható hatósági szankciókat. Bízunk abban, hogy a külföldi személy foglalkoztatása e kézikönyv révén átláthatóbb és egyszerűbb lesz mindkét fél számára, s ezzel a foglalkoztatás tervezhetőbbé és kiszámíthatóbbá válik.

Hivatkozás: https://mersz.hu/acs-kulfoldiek-magyarorszagi-foglalkoztatasa//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave