Braun Róbert

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok politikája


A hármas eredménykritérium (triple bottom line)

A kilencvenes évek közepén fogalmazódott meg egyértelműen, de már korábban is jelen voltak a vállalati teljesítmény mérésének olyan szempontjai, melyek a pénzügyi teljesítményen túli elvárásoknak való megfeleléssel határozták meg az üzleti sikert. A hármas eredménykritérium (triple bottom line) fogalmát 1995-ben fogalmazta meg John Elkington, majd a „Kannibálok villával: a huszonegyedik század üzletének hármas eredményesség kritériuma” című könyvében fejtette ki részletesen, mit ért alatta (Elkington, 1998). A hármas eredményességkritérium (TBL) Elkington tanácsadó vállalata, a SustainAbility megfogalmazása szerint arra ösztönzi a vállalatokat, hogy ne csak a gazdasági, hanem a környezeti és a társadalmi értékteremtésre – és rombolásra – is szenteljenek figyelmet. Szűk értelmezésben a TBL mérési és jelentési keretrendszer, mely a vállalati teljesítményt gazdasági, környezeti és társadalmi paraméterek szerint is méri. Tágabban a fogalom egy olyan értékrendet, célokat és folyamatokat takar, melynek segítségével a vállalatok csökkenthetik a tevékenységükből származó károkat annak érdekében, hogy gazdasági, társadalmi és környezeti értékeket teremtsenek (Elkington, 1998). Miközben a fogalom Elkington könyvével vált ismerté, az a keretrendszer, melyet bemutatott, már korábban jelen volt, így ez fogalmazódott meg a Brutland-jelentésben, illetve az 1992-es Rio Nyilatkozatban is. Összességében tehát a „profit”, vagyis a vállalati érték növelésének az értelmezése változott meg. Már Friedman is meglehetősen általánosan fogalmazott, hiszen a profit maga sem egyértelmű: valójában tulajdonosi értéknövelést értett alatta, mely lehet rövid távú nyereség, lehet hosszú távú, fenntartható nyereségképzés, ahogyan lehet tulajdonosi értéknövekedés (shareholder value) vagy ezeknek a kombinációja (Fox–Lorch, 2012). A TBL megjelenésével a vállalati értéknövekedés fogalma alakult át: ahhoz, hogy egy vállalat hosszú távon sikeresen működjön (vagyis folyamatosan növelni tudja a tulajdonosi értéket), valamint csökkentse a rövid távú profitmaximalizálás során felmerülő kockázatokat, nem csupán gazdasági, hanem társadalmi és környezeti szempontoknak is meg kell feleljen, az ezzel kapcsolatos eredményeiről is számot kell adnia.

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 762 3

Felnőtt döntéshozóknak ajánlom ezt a könyvet. A friss és egyre inkább teret nyerő jelenségek rendszerbe rendezése igazi szakmai kihívás. A gondolkodásra késztető könyvek jók. Az is, ha a gondolatokért az olvasónak is meg kell küzdenie. A gazdaságilag is indokolható, jó ügyekért tett tevékenységek új dimenzióba helyezik a cégek-emberek-társadalom kapcsolatot. A társadalmilag fontos ügyekért való tevékenykedést inspirálhatják a könyvben felvetett paradigmaváltás megvalósult kifejeződésének példái. Ma már nem a társadalom óhaja, hanem a piacképesség feltétele, hogy a vállalatok tettekkel fejezzék ki a társadalom iránti felelősségüket. Ehhez mindenkinek tanulni kell.

Törőcsik Mária, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Azt, hogy a vállalatok különbözőképpen vonják be az „érintetteket" működésükbe, eddig is tudtuk. Azt, hogy a bankok is egyfajta vállalatok - ezt is tudtuk. Azt, hogy az érintettek bevonása hol sikeres, hol kevésbé sikeres, de a vállalati működés lényegileg csak akkor eredményes, ha az érintettek bevonása megtörténik - ezt is sejtettük. Akkor minek végigolvasni egy több száz oldalas könyvet? Nos, például azért, hogy túllépjünk azon a közhelyen, hogy az „érintettek" a fogyasztók, a partnerek, a munkavállalók és a tulajdonosok. Hogy megértsük, hogy az érintettek „nem pusztán személyek, hanem emberek, érintettek csoportjai, szervezetek, más vállalatok, vállalatok és szervezetek csoportjai, néha teljes országok". Ebből következik, hogy a felelős vállalati működés nem más, mint számos lépés az érintetti demokrácia elérése érdekében. Azért is el kell olvasnunk a könyvet, hogy a felelős vállalati működésről gondolkodva ne rekedjünk meg az általános közhelyeknél. Gyakorló vállalatvezetőknek, igazgatósági tagoknak egyaránt jól kezelhető kézikönyv, amiben akár egy-egy igazgatósági döntés előtt is találunk a döntést segítő útravalót. Valójában arról az örök emberi dilemmáról szól a könyv, hogy miért érdemesebb „Jónak", mint „Rossznak" lenni. Persze mindez csak olyan társadalmi-piaci közegben működik, ahol a törvények hozói is úgy gondolják, hogy a játékszabályok az egyenlő játéktér érdekében alakulnak, és arra valók, hogy mindenki betartsa őket.

Király Júlia, igazgatósági tag, KBC Bank Group, Brüsszel

Hivatkozás: https://mersz.hu/braun-vallalati-tarsadalmi-felelossegvallalas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave