Braun Róbert

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok politikája


Politikai társadalmi marketing

A közösségek alapvetően politikai szerveződések, ebben az elképzelt közösségek – fogyasztói csoportok, márkaközösségek vagy márkatörzsek – sem jelentenek kivételt. A szerveződés célja az egyéni elérésen túli lehetőségek megragadása és kihasználása akár azért, mert az egyén úgy érzi, hogy valami, ami megvolt, elveszett, és így a közösség segítségével „tér vissza” valamely korábban megvoltnak érzett autenticitáshoz, biztonsághoz, vagy a közösség olyan esélyt kínál, mellyel a közösség tagja meghaladhatja személyes korlátait, és másokkal együtt kevésbé lesz kiszolgáltatott, vagy több lehetőséggel élhet. A közösség létrejötte és fenntartása jelentős erőforrásokat igényel: a közösség egyes tagjai különböző szerepeket töltenek be a közösség egészének hasznára, rítusok segítségével erősítik, tartják fenn a közösség összetartását és mozgósítási képességét, mítoszok és történetek legitimálják és támogatják a közösséget, szimbólumok, jelképek jelenítik meg és növelik az érzelmi azonosulást, kapuőrök védik a közösség integritását és jelölik ki határait, tanárok és támogatók segítik a befogadottakat, hogy erős és egyenrangú tagokká válhassanak, mely aztán tovább erősíti a közösség egészét (Anderson, 1983). A közösség tehát alapvetően hatalompolitikai jelenség: belül a tagok számára az egyéni korlátok meghaladását, a személyes bizonytalanság és kiszolgáltatottság csökkentését kínálja, kívül pedig a közösség egészének erejét és támogatását, ha a közösség értékeinek védelmében vagy az értékek szupremáciájának érvényesítése érdekében szembe kell szállni más hatalmakkal. A modernitás korai társadalomteoretikusai a racionalitás, individualizmus erősödésében a hagyományos közösségek elveszítését, az emberi lét atomizálódását és individualizálódását látták, mely – a fentiekkel ellentétben – növelte az egyén kiszolgáltatottságát, bizonytalanságát, reményvesztettségét (Tönnies, 2004). A modern kommunikációs eszközök, az értékek, emberek, jelentések ubiquitása a közösség új formáinak kialakulását tette lehetővé: ezt a folyamatot a fogyasztás kultúrája különös erővel támogatta, erősítette fel. E posztmodern, elképzelt közösségek új politikai erővel, átalakult, ám a korábbiakhoz hasonló célok érdekében léptek fel: tagjaiknak belül az emancipáció lehetőségét, kívül a nagyobb hatalommal, erővel való szembeszállás lehetőségét kínálták. A fogyasztói közösségekben az emancipáció a tömegkultúra, tömeges termelés és a konzumerizmus alól történő felszabadulás, valamely elképzelt autenticitáshoz való visszatérés lehetőségét kínálta, míg egyes márkaközösségekben a márka tulajdonosának terrorjától való – a márka életének a közösség vágyaitól eltérő irányba történő befolyásolása – megszabadulás és a márka/közösség felszabadítását adta (Cova–Dalli, 2008; Muniz–Schau, 2005).

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 762 3

Felnőtt döntéshozóknak ajánlom ezt a könyvet. A friss és egyre inkább teret nyerő jelenségek rendszerbe rendezése igazi szakmai kihívás. A gondolkodásra késztető könyvek jók. Az is, ha a gondolatokért az olvasónak is meg kell küzdenie. A gazdaságilag is indokolható, jó ügyekért tett tevékenységek új dimenzióba helyezik a cégek-emberek-társadalom kapcsolatot. A társadalmilag fontos ügyekért való tevékenykedést inspirálhatják a könyvben felvetett paradigmaváltás megvalósult kifejeződésének példái. Ma már nem a társadalom óhaja, hanem a piacképesség feltétele, hogy a vállalatok tettekkel fejezzék ki a társadalom iránti felelősségüket. Ehhez mindenkinek tanulni kell.

Törőcsik Mária, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Azt, hogy a vállalatok különbözőképpen vonják be az „érintetteket" működésükbe, eddig is tudtuk. Azt, hogy a bankok is egyfajta vállalatok - ezt is tudtuk. Azt, hogy az érintettek bevonása hol sikeres, hol kevésbé sikeres, de a vállalati működés lényegileg csak akkor eredményes, ha az érintettek bevonása megtörténik - ezt is sejtettük. Akkor minek végigolvasni egy több száz oldalas könyvet? Nos, például azért, hogy túllépjünk azon a közhelyen, hogy az „érintettek" a fogyasztók, a partnerek, a munkavállalók és a tulajdonosok. Hogy megértsük, hogy az érintettek „nem pusztán személyek, hanem emberek, érintettek csoportjai, szervezetek, más vállalatok, vállalatok és szervezetek csoportjai, néha teljes országok". Ebből következik, hogy a felelős vállalati működés nem más, mint számos lépés az érintetti demokrácia elérése érdekében. Azért is el kell olvasnunk a könyvet, hogy a felelős vállalati működésről gondolkodva ne rekedjünk meg az általános közhelyeknél. Gyakorló vállalatvezetőknek, igazgatósági tagoknak egyaránt jól kezelhető kézikönyv, amiben akár egy-egy igazgatósági döntés előtt is találunk a döntést segítő útravalót. Valójában arról az örök emberi dilemmáról szól a könyv, hogy miért érdemesebb „Jónak", mint „Rossznak" lenni. Persze mindez csak olyan társadalmi-piaci közegben működik, ahol a törvények hozói is úgy gondolják, hogy a játékszabályok az egyenlő játéktér érdekében alakulnak, és arra valók, hogy mindenki betartsa őket.

Király Júlia, igazgatósági tag, KBC Bank Group, Brüsszel

Hivatkozás: https://mersz.hu/braun-vallalati-tarsadalmi-felelossegvallalas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave