Braun Róbert

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok politikája


Politikai eljárások, ajánlások

A politika mint egyéni és közösségi tevékenység egy lehetséges meghatározás szerint a szükségszerűen sokszintű társadalmi tagoltságból származó ellentéteket és konfliktusokat társadalmilag feloldható vagy társadalmilag kihordható és elfogadott ellentétekké és hierarchiákká alakítja át. Olyan intézményesült tevékenység tehát, mely hatalmi erők rendszerében és hatalmi erők között zajlik, és az ellentétek és konfliktusok kihordásának társadalmilag elfogadott intézményi kereteit teremti meg. Ezt a meghatározást a freemani érintettelmélet kontextusában leírt üzleti működésre alkalmazva azt mondhatjuk, hogy a vállalat működése mint érintettek sokszínű mátrixa a vállalati működés komplexitásából, a célok és érdekek különbözőségéből adódóan sokszínű érintetti tagoltságot eredményez, mely a hagyományos társadalom működéséhez hasonlóan igényli azt, hogy az e tagoltságból származó konfliktusok feloldható vagy elfogadott és kezelhető ellentétekké, intézményi hierarchiákká és rendszerekké alakuljanak. Amint arról már korábban volt szó, a habermasi diskurzusetika és erre épülő politikai vállalati felelősségvállalás az intézményesült diskurzív folyamatokban – a nyilvános párbeszéd tereinek intézményesülésében, valamint a társadalmi akaratformálás vállalati részvétellel zajló folyamatainak módozataiban – látja az érintetti demokrácia és egyenrangúságra épülő felelősségvállalás politikai modelljét. A beck-i kockázat-társadalom modell alapján ugyanakkor nem a döntések racionális igazolhatósága, hanem a következmények elfogadása, valamint a konszenzus folyamatos felülvizsgálatának lehetősége teremti meg az érintetti konfliktusok intézményes feloldásának lehetőségét. Ebben a megközelítésben az érintetti demokrácia, egyenrangúság és érintetti részvétel megvalósulásának garanciája olyan érintetti-politikai intézmények létrehozása, mely intézmények nem univerzális érvényességű etikai megállapodásokat, hanem a következmények felől közelítő időleges és kölcsönös szándékkal megváltoztatható érintetti konszenzusok létrehozását tekintik céljuknak. A szükségszerű érintetti konfliktusok kezelésének intézményi keretei – vagyis a deliberatív érintetti részvételi demokrácia – megteremtéséhez a deliberatív konszenzusra épülő következmények közös elfogadását és az ezen nyugvó társadalmi legitimációt kell létrehozni. A felelős működés tehát meghaladja az üzleti működés hagyományos érintetti-társadalmi hierarchiájának kereteit, és ezzel új, korábban nem észlelt érintetti ellentéteket és konfliktusokat jelenít meg, valamint azt célozza, hogy ezen érintetti ellentétek és konfliktusok érintetti párbeszédre épülő deliberatív intézményi keretek között és a TBL elveinek legitimációján nyugvó akaratformálási folyamatokban nyerjenek feloldást vagy váljanak hierarchikusan és intézményesen kezelhetővé.

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 762 3

Felnőtt döntéshozóknak ajánlom ezt a könyvet. A friss és egyre inkább teret nyerő jelenségek rendszerbe rendezése igazi szakmai kihívás. A gondolkodásra késztető könyvek jók. Az is, ha a gondolatokért az olvasónak is meg kell küzdenie. A gazdaságilag is indokolható, jó ügyekért tett tevékenységek új dimenzióba helyezik a cégek-emberek-társadalom kapcsolatot. A társadalmilag fontos ügyekért való tevékenykedést inspirálhatják a könyvben felvetett paradigmaváltás megvalósult kifejeződésének példái. Ma már nem a társadalom óhaja, hanem a piacképesség feltétele, hogy a vállalatok tettekkel fejezzék ki a társadalom iránti felelősségüket. Ehhez mindenkinek tanulni kell.

Törőcsik Mária, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Azt, hogy a vállalatok különbözőképpen vonják be az „érintetteket" működésükbe, eddig is tudtuk. Azt, hogy a bankok is egyfajta vállalatok - ezt is tudtuk. Azt, hogy az érintettek bevonása hol sikeres, hol kevésbé sikeres, de a vállalati működés lényegileg csak akkor eredményes, ha az érintettek bevonása megtörténik - ezt is sejtettük. Akkor minek végigolvasni egy több száz oldalas könyvet? Nos, például azért, hogy túllépjünk azon a közhelyen, hogy az „érintettek" a fogyasztók, a partnerek, a munkavállalók és a tulajdonosok. Hogy megértsük, hogy az érintettek „nem pusztán személyek, hanem emberek, érintettek csoportjai, szervezetek, más vállalatok, vállalatok és szervezetek csoportjai, néha teljes országok". Ebből következik, hogy a felelős vállalati működés nem más, mint számos lépés az érintetti demokrácia elérése érdekében. Azért is el kell olvasnunk a könyvet, hogy a felelős vállalati működésről gondolkodva ne rekedjünk meg az általános közhelyeknél. Gyakorló vállalatvezetőknek, igazgatósági tagoknak egyaránt jól kezelhető kézikönyv, amiben akár egy-egy igazgatósági döntés előtt is találunk a döntést segítő útravalót. Valójában arról az örök emberi dilemmáról szól a könyv, hogy miért érdemesebb „Jónak", mint „Rossznak" lenni. Persze mindez csak olyan társadalmi-piaci közegben működik, ahol a törvények hozói is úgy gondolják, hogy a játékszabályok az egyenlő játéktér érdekében alakulnak, és arra valók, hogy mindenki betartsa őket.

Király Júlia, igazgatósági tag, KBC Bank Group, Brüsszel

Hivatkozás: https://mersz.hu/braun-vallalati-tarsadalmi-felelossegvallalas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave