Balaton Károly, Tari Ernő (szerk.)

Stratégiai és üzleti tervezés

Stratégia, tervezés, módszerek


Erőforrás-alapú elemzési megközelítés, fokuszálás a stratégiai vezetésben

Az 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején lényeges szemléletváltozás következett be a stratégiai elmélet fejlődésében. A stratégiai elemzések kutatási iránya észrevehetően módosult a stratégiai menedzsment nemzetközi irodalmában jártas szakértők értékelése szerint: a Porter nyomán széles körben elterjedt verseny- és iparág-analízisek háttérbe szorultak, s a stratégiakutatók figyelmének középpontjába kerültek a vállalat – korábban periferikusan kezelt – belső anyagi és szellemi erőforrásai. Az erőforrásokra alapozott stratégiai elemzés (resource based analysis) elméleti és módszertani fordulata abban állt, hogy a stratégiaalkotás folyamatát modellezve, az új irányzat követői elsődlegesen nem a versenykörnyezet termék/piac követelményeiből, hanem a szervezet rendelkezésére álló erőforrások színvonalából indultak ki (Mintzberg- Ahlstrand-Lampel, 1998).

Stratégiai és üzleti tervezés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 878 1

A könyv az egyetemi alapképzésben oktatásra kerülő Stratégiai és üzleti tervezés című tantárgy törzsanyagát foglalja össze. A fontosabb fogalmak definiálását (Bevezetés) követően a szerzők a 2. fejezetben áttekintést adnak a stratégiai gondolkodás történeti fejlődéséről, ahol az egyes fejlődési szakaszok jellemzőivel ismerkedhet meg az olvasó.

A stratégiai elemzéssel foglalkozó 3. fejezet bemutatja a külső környezet, a vállalati belső adottságok és képességek szerepét és elemzési módszereit, amelyek megalapozzák a stratégia kidolgozását.

A 4. fejezet a stratégia kialakításának különböző szintjeit és összetevőit tárgyalja: küldetés és jövőkép megfogalmazása, vállalati szintű stratégiák választéka, portfólió stratégiák, üzletági szintű versenystratégiák, stratégiai szövetségek és nemzetközi stratégiák.

A könyv 5. fejezete a stratégia megvalósításának előkészítésével, ezen belül is konkrétan a projektek tervezésével és vezetésével kapcsolatos ismereteket foglalja össze.

Az utolsó, 6. fejezet az üzleti tervezés szerepét, kidolgozásának folyamatát és a terv tartalmának fontosabb jellemzőit mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/balaton-tari-strategiai-es-uzleti-tervezes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave