Balaton Károly, Tari Ernő (szerk.)

Stratégiai és üzleti tervezés

Stratégia, tervezés, módszerek


A nemzetközi stratégia elemei

A diverzifikációs stratégiák kapcsán a 4.2.1. alfejezetben láthattuk: a vállalatok dönthetnek úgy, hogy tevékenységüket földrajzi értelemben diverzifikálják, amely irányvonal nemzetközi stratégiának minősül, amennyiben a vállalat kilép a külföldi piacra. A nemzetközi diverzifikáció mára nemcsak a régóta működő nagyvállalatokat jellemzi, amelyek a hazai piaci sikereket követően fokozatosan terjeszkednek egyre távolabbi piacokon (Johanson-Vahlne, 1977), de egyre gyakrabban jönnek létre olyan cégek is, amelyek a kezdetektől fogva a globális piacot tekintik alapvető mozgásterüknek, azaz stratégiájuk magától értetődően nemzetközi. Ez utóbbi cégeket nevezzük született globális (born global) vállalatoknak (Rennie, 1993). A vállalkozások különböznek a nemzetközi diverzifikáció mértékét illetően is. Vannak vállalatok, amelyek árbevételük nagy részét külföldi piacokon realizálják, mások árbevétele többnyire a belföldi piac alakulásától függ.

Stratégiai és üzleti tervezés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 878 1

A könyv az egyetemi alapképzésben oktatásra kerülő Stratégiai és üzleti tervezés című tantárgy törzsanyagát foglalja össze. A fontosabb fogalmak definiálását (Bevezetés) követően a szerzők a 2. fejezetben áttekintést adnak a stratégiai gondolkodás történeti fejlődéséről, ahol az egyes fejlődési szakaszok jellemzőivel ismerkedhet meg az olvasó.

A stratégiai elemzéssel foglalkozó 3. fejezet bemutatja a külső környezet, a vállalati belső adottságok és képességek szerepét és elemzési módszereit, amelyek megalapozzák a stratégia kidolgozását.

A 4. fejezet a stratégia kialakításának különböző szintjeit és összetevőit tárgyalja: küldetés és jövőkép megfogalmazása, vállalati szintű stratégiák választéka, portfólió stratégiák, üzletági szintű versenystratégiák, stratégiai szövetségek és nemzetközi stratégiák.

A könyv 5. fejezete a stratégia megvalósításának előkészítésével, ezen belül is konkrétan a projektek tervezésével és vezetésével kapcsolatos ismereteket foglalja össze.

Az utolsó, 6. fejezet az üzleti tervezés szerepét, kidolgozásának folyamatát és a terv tartalmának fontosabb jellemzőit mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/balaton-tari-strategiai-es-uzleti-tervezes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave