Rekettye Gábor

Marketing a magyar kisvállalatoknak


Vállalati eset: Egy szépségszalon üzleti és marketingterve (minta)

 
Neve: Trendi Szépségstúdió
 
1. Összefoglalás
A Trendi Szépségstúdió teljes szolgáltatást nyújtó szépségszalon lesz, amelynek célja az, hogy barátságos belső környezet kialakításával, szolgáltatásainak és a felhasznált alapanyagok állandó magas színvonalával, racionális áraival magas elégedettségre tegyen szert vendégei körében.
Küldetése: Olyan szolgáltatások nyújtása, amely hozzájárul vendégeik fizikai megjelenésének és mentális állapotának javításhoz.
Mottó: „A trend itt kezdődik!”
A vállalkozás elindítását az teszi időszerűvé, hogy a tulajdonosok hosszú keresés után megtalálták a megfelelő helyiséget, régóta önálló vállalkozást akarnak indítani, korábbi vendégeik kereslete biztosítja a kezdeti értékesítést, és megfelelően képzett munkatársakat tudnak alkalmazni.
Fekete Anita és barátnője, Schmidt Klára, az elmúlt két évben egy színvonalas belvárosi szalonban dolgoztak. Olyan vendégkört alakítottak ki odaadó munkájuk eredményeképpen, amely követni fogja őket. Ez a tény, valamint a vállalkozás javuló imázsa új vendégeket fog vonzani. Mindez a képzett alkalmazottakkal együtt várhatóan folyamatosan növekvő, nyereséges vállalkozást fog eredményezni.
Céljaik eléréséhez a tulajdonosok (lásd később) összegyűjtöttek 10 millió forintot, amely egy további 5 millió forintos, a bevételekből visszafizetendő középlejáratú üzleti hitellel elegendő lesz a vállalkozás megalapításához.
 
A várható nyereség előrebecslése (1000 Ft-ban):
A részletezést lásd később!
 
A siker kulcstényezői:
  • az üzlet helye: a vendégek számára könnyen megközelíthető lokáció
  • belső környezet: kellemes belső környezet, amely professzionális szolgáltatások nyújtására alkalmas
  • kényelem: a szolgáltatások széles körét ajánlják egy helyen, meghosszabbított munkaidőben
  • hírnév: alapja a tulajdonosok és az alkalmazottak által nyújtott magas színvonalú személyes kiszolgálás
 
2. A vállalkozás profiljának meghatározása
A Trendi Szépségstúdió működésének megkezdését követően a szépségszolgátatások és -termékek széles skáláját fogja kínálni: minőségi haj-, köröm- és bőrápolást a hozzájuk kapcsolódó termékekkel együtt. A Trendi Szépségstúdiót az fogja megkülönböztetni a versenytársaktól, hogy szolgáltatásait egy jól megközelíthető helyen fogja nyújtani.
2.1. A beindulás összefoglalója
A vállalkozás az indulótőkét elsősorban a bérlemény megtervezésére, felújítására és a szükséges berendezések beszerzésére fogja felhasználni. A felújítás várható költsége mintegy 5 millió Ft, a szalon berendezéseinek költsége mintegy 10 millió Ft lesz.
2.2. A cég helye, az üzlet nagysága
A szalon a város nyugati részén megépült pláza keleti szárnyában lesz, területe 145 m2. Ez a hely a város üzletileg forgalmas részén van, megközelítése egyszerű és kényelmes.
 
3. Szolgáltatásai
A Trendi Szépségstúdiót az alapítók teljes szolgáltatási skálát nyújtó, magas minőségű szépségszalonnak tervezik.
 
A nyújtott szolgáltatások:
  • haj: vágás, lazítás, tartóshullám, festés, mosás, kondicionálás, göndörítés, fazonkészítés, hullámosítás,
  • köröm: manikűr, pedikűr, lakkozás, polírozás, körömépítés,
  • bőrápolás: arctisztítás, testápolás, masszázs.
 
3.1. Versenyelőnyök
A Trendi Szépségstúdió meg kívánja különböztetni magát azoktól szépségszalonoktól, amelyek csak egy- vagy kétfajta szolgáltatást nyújtanak. Korábbi munkahelyén, vendégeivel beszélgetve Anita azt tapasztalta, hogy a vendégek többsége azt szeretné, ha mindent egy helyen tudna igénybe venni. Zavarja őket az, ha hajukat az egyik helyen csináltatják meg, körmük rendbetételéhez viszont egy másik helyre kell menni. A Trendi tevékenységének fókuszában a haj lesz, de vendégeik kényelme érdekében a többi szolgáltatást is kínálni fogják.
Több ilyen szalon működik a városban, ezek azonban a város leggazdagabb negyedeiben vannak. A Trendi nem ezekkel a méregdrága helyekkel akar versenyezni. Azon középréteget célozzák meg, amely nem engedheti meg magának ezeket a luxusszalonokat.
Üzletük atmoszférája megnyugtató lesz, ahol a vendégek kényelmére nagyon ügyelnek. Belépéskor üdítőitallal kínálják a vendégeket, televíziókat helyeznek el a várakozásra és a hajszárításra kijelölt részeken.
 
4. Marketingstratégia
Marketingstratégiájuk egyszerű: az elégedett vevő a legjobb marketingeszköz. Amikor a vendég elhagyja az üzletet új kinézetével, akkor ő közvetíti nevüket és minőségi színvonalukat a publikumnak. Azt szeretnék, ha a vendégek ajánlásával még több vendég térne be hozzájuk.
Nem terveznek nagy reklámkampányokat. Kutatásaik azt mutatják, hogy az ilyen vállalkozás legjobb propagálója a szájreklám. Emellett mindig valamilyen értékesítésösztönző akciót fognak kitalálni. Megkérik majd vendégeiket arra, hogy ajánlják őket, és az ajánlást olcsóbb vagy ingyenes kiszolgálással jutalmazzák, attól függően, hogy hány új vendéget hoztak. Azoknak az új vendégeknek is engedményt ajánlanak, akik az ajánlásra jöttek. Tervezik nyereményrendszer bevezetését is. A díj egy külföldi utazás lenne, és az a vendég, aki újat hoz, minden új vendég után egy kártyát dobhat be a dobozba. vagyis minél több új kuncsaftot hoz valaki, annál nagyobb az esélye a nyereményre.
A vállalkozás indításakor – az első évben – helyi hirdetési és értékesítésösztönző kampányban kívánják a helybelieket tájékoztatni a Trendi létrejöttéről és működéséről. Az első három hónapban gyakran jelentetnének meg hirdetéseket a helyi reklámújságokban, a helyi rádiókban és a regionális tévében, valamint az interneten elérhető helyi hírmagazinban. Szórólapot készítenének, amelyet a családhoz tartozó fiatalok terítenének a pláza közelében lévő lakásokban és üzletekben. A Trendi Szépségstúdió emblémáját felfestenék saját gépkocsijukra. Tervük az, hogy egy egyszerű, de formatervezésben a profilhoz jól illeszkedő honlapot készítenek, amelynek címét minden reklámanyagukon megjelentetik. A honlapon azután megjelentetik a törzsvendégek pozitív véleményét.
 
5. A cég vezetésére vonatkozó tervek
A Trendi célja az, hogy kreatív és innovatív vezetéssel magas vevőelégedettséget teremtsen. Ennek feltételeként olyan munkakörülményeket terveznek, amelyek az alkalmazottakat is elégedetté teszik, akik ilyen környezetben magas színvonalú kiszolgálást nyújtanak a vendégeknek. Az alkalmazottakat rendszeres továbbképzésben részesítik, olyan anyagi juttatásokat kívánnak nyújtani nekik, ami versenyképes lesz más hasonló vállalkozáséval.
5.1. A tulajdonos-vezetők
Fekete Anita, az első számú tulajdonos (a megalapított kft.-ben 40%-os részesedéssel), 2002-ben végzett a szakiskolában, három évet dolgozott egy belvárosi szépségszalonban. Szeret emberekkel foglalkozni, van érzéke az alkalmazottak irányításához, az üzlet menedzseléséhez. A siker nagyon fontos számára. Anita férje, Kovács Zoltán (akinek részesedése 30%) szakközépiskolában végzett, de ezt követően elvégezte a Pénzügyi és Számviteli Főiskolát. Egy pénzügyi tanácsadó cégnél dolgozik, van tapasztalata az üzleti életben. Schmidt Klára szintén fodrász, a házaspár jó barátja, részesedése a kft.-ben 30%.
5.2. Személyzeti terv
Kovács Zoltán lesz az ügyvezető, megtartva főállását a tanácsadó cégnél. A másik két tulajdonos a stúdióban fog dolgozni mint fodrász. Még két fodrászt – az egyik női, a másik férfi – alkalmaznának, egyiküket trichológusi (hajgyógyász) képesítéssel, egy manikűröst, egy kozmetikust és egy gyógymasszőrt, valamint egy recepcióst (utóbbi hármat az induláskor csak részidőben) foglalkoztatnának. A recepciós kivételével olyan szerződést kívánnak kötni az alkalmazottakkal, amely szerint bérüket a megtermelt árbevétel csökkenő százalékában határoznák meg.
6. Pénzügyi terv
A Trendi célja az, hogy már az első hónapban nyereséges legyen. A fodrászok ugyanis tudják, hogy ügyfélkörük követni fogja őket. Három évre készítettek pénzügyi tervet:
 
A Trendi szépségstúdió pénzügyi terve
Megnevezés/év
2011
2012
%
2013
%
Éves vendégszám (fő)
9600
10560
10,0
11616
10,0
Átlagos költés – átlagár (Ft/alkalom)
2 800 Ft
2 900 Ft
3,6
3 000 Ft
3,4
ÁRBEVÉTEL (Ft)
26 880 000 Ft
30 624 000 Ft
13,9
34 848 000 Ft
13,8
Az egységnyi átlagár közvetlen költsége
500 Ft
550 Ft
10,0
600 Ft
9,1
Közvetlen költségek összesen
4 800 000 Ft
5 808 000 Ft
21,0
6 969 600 Ft
20,0
BRUTTÓ FEDEZET
22 080 000 Ft
24 816 000 Ft
12,4
27 878 400 Ft
12,3
Költségek:
 
 
 
 
 
Fizetések
8 500 000 Ft
9 500 000 Ft
11,8
10 000 000 Ft
5,3
Értékesítési, marketing- és egyéb költségek
4 500 000 Ft
4 500 000 Ft
0,0
4 500 000 Ft
0,0
Értékcsökkenési leírás
1 000 000 Ft
1 000 000 Ft
0,0
1 000 000 Ft
0,0
Rezsiköltségek (energia, fűtés stb.)
1 800 000 Ft
2 000 000 Ft
11,1
2 200 000 Ft
10,0
Biztosítás
200 000 Ft
200 000 Ft
0,0
200 000 Ft
0,0
A bérek közterhei (32%)
2 720 000 Ft
3 040 000 Ft
11,8
3 200 000 Ft
5,3
Bérleti díj
2 000 000 Ft
2 100 000 Ft
5,0
2 205 000 Ft
5,0
Költségek összesen
20 720 000 Ft
22 340 000 Ft
7,8
23 305 000 Ft
4,3
Kamatterhek (10%)
500 000 Ft
500 000 Ft
0,0
500 000 Ft
0,0
Nyereség adózás előtt
860 000 Ft
1 976 000 Ft
56,5
4 073 400 Ft
51,5
Adó (16%)
137 600 Ft
316 160 Ft
56,5
651 744 Ft
51,5
Nettó nyereség
722 400 Ft
1 659 840 Ft
56,5
3 421 656 Ft
51,5
Nyereség/árbevétel (profitráta) %-ban
2,7
5,4
50,4
9,8
44,8
 
Az üzleti és pénzügyi terv elkészítésének kiindulópontja a naponta várható vendégszám, illetve az egy vendégre jutó költés volt. Azt tervezik, hogy a stúdióba naponta átlagosan minimum negyven főt tudnak bevonzani. Az egy vendég által otthagyott pénz nagyságát az első évben 2800 Ft-ra becsülik. Ez az összeg a továbbiakban kismértékben emelkedik, úgy azonban, hogy az emelkedés nem áremelésből, hanem az igénybe vett szolgáltatások struktúrájának átrendeződéséből ered.
A közvetlen költségek zömét a jó minőségű anyagok (neves nemzetközi gyártók termékei) felhasználása teszi ki (Schwarzkopf vagy L’Oréal).
A nem közvetlen költségek zömét a bérköltségek, a marketingköltségek, a bérleti díj és a rezsiköltségek alkotják.
A tervek szerint az első évre szerény mértékű (árbevétel-arányosan 2,7%) nyereséget terveznek, amely azután a második évben már 5,4%-ra, a harmadik évben pedig 9,8%-ra, vagyis közel 3,5 millió forintra nő.

Marketing a magyar kisvállalatoknak

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 777 7

Döntéshozóként tisztában vagyunk azzal, hogy a marketing mennyire fontos tényezője a piaci sikernek. Rekettye Gábor könyve olyan muníciót ad a kisvállalati szakembereknek, amellyel még ebben a válságos környezetben is sikeresek lehetnek. A könyv mindazok számára kötelező olvasmány, akik a kisvállalatok piacán tevékenykednek, és minőséget előállítva hasznára akarnak lenni a magyar társadalomnak.

Balogh Levente tulajdonos ügyvezető, Szentkirályi Ásványvíz Kft. Örülök, hogy az Akadémiai Kiadó Rekettye Gábor könyvét - bővített formában, új pozitív magyar kisvállalati példák felvonultatásával - újból megjelentette. A kötet jól szolgálja célját: a marketinget részletesen tárgyalja, ugyanakkor olvasmányos és gyakorlatias. A szervezetünk által képviselt vállalkozások szakemberei sokat profitálhatnak a könyvből. Javaslom, hogy minél többen olvassák el.

Szűcs György elnök, Ipartestületek Országos Szövetsége Rekettye Gábor gyakorlati példákkal megtűzdelt, de elméletileg is igényes könyve fontos olvasmány lehet mindazoknak, akik nem csupán az iránt érdeklődnek, hogy milyen módon lehet egy cég termékeit jobban eladni, hanem azt is szeretnék megtudni, hogyan lehet mind a vevő, mind a vállalkozás számára előnyös, tartós értéket létrehozni.

Szerb László, egyetemi tanár, kisvállalati kutató

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-marketing-a-magyar-kisvallalatoknak//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave