Rekettye Gábor

Marketing a magyar kisvállalatoknak


Vállalati eset: A Fornetti csoport – a minőség az első

Palásti József pékmester 1997.  március 1-jén családi vállalkozásként alapította meg a Fornetti Franchise látványpékség-hálózatot. 2000-ben Közép-Kelet-Európában már több mint 2700 sütési ponttal rendelkeztek, amelyből 1500 volt hazai. A vállalat ugyanis külföldön is terjeszkedett, először Szlovákiában, Lengyelországban és Horvátországban jelent meg, majd üzleteket nyitott Csehországban, Romániában, Szerbiában, Ukrajnában, Törökországban, Bosznia-Hercegovinában. 2003-ban pedig megnyíltak a franchise rendszer első Európán kívüli üzletei Kuvaitban, sőt ma már Kanadában is betérhetünk Fornetti üzletbe. Így napjainkban közel 7000 sütési ponttal van jelen a piacon a vállalat. Ezek után talán nem meglepő, hogy a Fornetti lett 2009 franchise-hálózata. De vajon mi lehet a siker titka?
 
Minőségi gyártás
Az egyik titok a gyártásban, illetve annak szervezésében rejlik. A magyar piacot sokáig két úgynevezett franchise-gazda látta el, a Fornetti Kft. és a Fornetti Pannon Kft., utóbbi a Dunántúl nagy részén működtetette a franchise-t. Az épületek tekintetében is élen jár a vállalat. 1998-ban Kiskunfélegyházán épült meg a Fornetti első nagy gyártócsarnoka, 2001-ben pedig átadásra került a kecskeméti Franchise Export Központ, amely több mint 4000 m2-en, akkor még 10 Fornetti Master Franchise vállalat munkáját koordinálta. 2003-ban már automatikus rendelési rendszer is segítette a hatékony működést, amelyet egy SMS-fogadó központtal is bővítettek, így a rendelések pontosítása még egyszerűbbé vált. Ebben az évben 1,5 milliárd forintos beruházással kibővítették és modernizálták a kiskunfélegyházi gyáregységet. 2005-ben Fornetti Pannon Kft. 3000 négyzetméteres csarnokkal bővítette igali gyártóüzemét. 2006-ban a kecskeméti üzem következett, három teljesen automata gyártóvonalat üzemeltek be, amelyek egyenként 1 tonna/óra gyártókapacitással rendelkeztek.
A Fornetti a Nemzetközi Franchise központban olyan oktatási központot működtet, ahol folyamatosan képzi az új technológiák működtetésére saját és franchise partnerei vezető munkatársait. Hasonló oktatási központok jönnek létre valamennyi Master Franchise vállalatnál.
Az üzletek tekintetében fontos, hogy a Fornetti Franchise olyan kisbolti sütőegységet – látványkemencét – fejlesztett ki, amely alacsony üzemeltetési költséggel, könnyen elsajátítható sütési technológiával működtethető. A cég szakemberei rendszeresen látogatják a partnereket, az esetleges műszaki hibákat 24 órán belül díjmentesen javítják.
 
Elégedett fogyasztók
A másik titok a hazai fogyasztók számára megfizethető, továbbá ízlésüknek megfelelő változatos termékkínálat, amely folyamatosan bővült. A kezdeti pogácsák mellett fokozatosan jelentek meg az újfajta „kilós” péksütemények, majd a darabra kapható fajták és az XXL termékek is. Ezt követték az élesztő nélküli, kelesztést nem igénylő termékek. 2002 őszén igazi újdonságot jelentettek az üzletek fagyasztó pultjaiból megvásárolható, otthon süthető Fingers Food névvel jelölt Fornetti-termékek. 2008. május 19-étől új, különleges termék, a Tökmagos Fornetti forgalmazását kezdte meg a vállalat, sőt még ebben az évben a csokis Fornetti árusítása is megindult. A kínálat bővítése és korszerűsítése (az ízek megújítása) azóta sem állt meg, folyamatos munkát jelent, hiszen a vállalat számára első a minőség.
 
Élesedő verseny
A vállalat sokáig gyakorlatilag egyeduralkodó volt a péksütemények eme terültén. 2010. december 22-én azonban a kft. felmondta a szerződését a Fornetti Pannonnal. A szakítás oka nem volt más, mint hogy a master franchise partner által ellátott megyékben a minőségjavító technológiai beruházások elmaradtak, így romlott a minőség is, illetve a választék is csökkent. Azok a partnerek, amelyek a Pannon Kft.-n keresztül kapcsolódtak a hálózathoz, már nem használhatták többé a know-how-t és a márkanevet, újra kellett szerződniük a Fornetti, illetve a Fornetti Európa Kft.-vel. Ezzel pedig a vállalat tulajdonképp magának teremtett konkurenciát, amelyre Palásti József csak így reagált: „Én imádom a versenyt.” Az egyik nagy nyertes a Pek-Snack lehet, amely a Dél-Dunántúlon mostanság igencsak előretört, de kihívást jelenthet a már szintén régóta működő Pékpont is.
 
Új kilátások
A verseny tehát élesedni látszik e területen, hiszen e két nagyobb kihívó mellett más vállalatok is jelen vannak e piacon. Azonban a Fornetti is lépett, hiszen hazánkban már két éve tart a franchise boltmodernizálási programja, amelyre tavaly és tavalyelőtt közel 2 milliárd forintot fordítottak. Vagyis úgy tűnik, hogy a minőség területén nehéz lesz megverni a vállalatot, ráadásul az eredmény már számszerűsíthető is: az árbevétel tavaly 20%-kal nőtt és ismét meghaladta a 10 milliárd forintot.
A külföldi piacok esetében vegyes az összkép. Nemrég napvilágot látott hírekből kiderül, hogy a cég romániai tagvállalatának (Fornetti Románia Srl.) csődvédelembe kellett menekülnie. A probléma ugyanis, amely tanulságos lehet a jövőben hasonló piacra lépni szándékozók számára is, hogy Romániában a 2010 közepén hatályba lépett áfaemelés hatására megnőtt a feketegazdaság, amelyet a sütőipari szektorban már közel 80%-ra becsül az üzletember. Talán mondani sem kell, hogy egy törvényes keretek között működő vállalat bármennyire innovatív és rugalmas is, nem tudja felvenni a versenyt az adót nem fizetőkkel.
De a tapasztalt üzletembernek erre is van megoldása. Palásti József szerint a romániai piac a nehézségek ellenére is értékes, a kinti tagvállalat jó perspektívájú lehet, de csak egészséges piacgazdasági környezetben. Ezt támasztja alá az is, hogy a beszállítói kör is támogatja a reorganizációt, és a Facebookon már rajongói kör is alakult a hálózat megmentéséért. A vállalat vezetője szerint a romániai piac reorganizációja legalább 2 év lesz, de az minden esetre már biztató, hogy az elmúlt 3 hónapban 14 új üzletet tudott kint nyitni.
Addig is a Fornetti Holding a forrásait a feketegazdaság által kevésbé fertőzött piacokra összpontosítja, alapvetően itt fejleszt. Idesorolható a már említett hazai felújítási program, illetve a Kanadában megnyílt második üzlet is. Úgy tűnik tehát, hogy a válság és a problémák ellenére is a minőség és a Fornetti az első, így a lehetséges kihívóknak minden bizonnyal nehéz dolguk lesz.
 

Marketing a magyar kisvállalatoknak

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 777 7

Döntéshozóként tisztában vagyunk azzal, hogy a marketing mennyire fontos tényezője a piaci sikernek. Rekettye Gábor könyve olyan muníciót ad a kisvállalati szakembereknek, amellyel még ebben a válságos környezetben is sikeresek lehetnek. A könyv mindazok számára kötelező olvasmány, akik a kisvállalatok piacán tevékenykednek, és minőséget előállítva hasznára akarnak lenni a magyar társadalomnak.

Balogh Levente tulajdonos ügyvezető, Szentkirályi Ásványvíz Kft. Örülök, hogy az Akadémiai Kiadó Rekettye Gábor könyvét - bővített formában, új pozitív magyar kisvállalati példák felvonultatásával - újból megjelentette. A kötet jól szolgálja célját: a marketinget részletesen tárgyalja, ugyanakkor olvasmányos és gyakorlatias. A szervezetünk által képviselt vállalkozások szakemberei sokat profitálhatnak a könyvből. Javaslom, hogy minél többen olvassák el.

Szűcs György elnök, Ipartestületek Országos Szövetsége Rekettye Gábor gyakorlati példákkal megtűzdelt, de elméletileg is igényes könyve fontos olvasmány lehet mindazoknak, akik nem csupán az iránt érdeklődnek, hogy milyen módon lehet egy cég termékeit jobban eladni, hanem azt is szeretnék megtudni, hogyan lehet mind a vevő, mind a vállalkozás számára előnyös, tartós értéket létrehozni.

Szerb László, egyetemi tanár, kisvállalati kutató

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-marketing-a-magyar-kisvallalatoknak//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave