Simon Judit

Marketing az egészségügyben


Verseny a forrásokért

A jelenlegi magyar egészségügyi rendszer elemzése alapján megállapítható, hogy Magyarországon is van verseny, és ez a verseny a forrásokért folyik. A jelentős forráshiány következtében az intézmények, ellátó egységek, szakmai szervezetek és egyének versenyeznek nem tisztázott körülmények között a hitvallásuknak megfelelő munkakörülmények biztosításáért, legyen szó műszerről, eszközről vagy az alacsony béren felüli jövedelemről. Ez rendszerint önkizsákmányolással jár együtt, ami önmagában csökkenti a személyes és szervezeti hatékonyságot. Ez a fajta verseny társadalmi szinten alapvetően nem hasznos, azonban a jelenlegi helyzetben ez biztosítja a magyar egészségügy magas szintű működőképességét. A mai jogi szabályozás ahhoz a gazdasági rendszerhez igazodik, amelyben az ingyenes és teljes körű egészségügyi ellátáshoz való jogot állampolgári jognak tekinti. Ez a teljes foglalkoztatottság rendszerét tételezi fel, amely körülmények között nincs jelentősége az állampolgári és a biztosítotti jog közötti megkülönböztetésnek, illetve a szolgáltatások körének aszerinti meghatározására, hogy állampolgárként vagy biztosítottként illetik-e meg a pácienst. Így a jelenlegi verseny olyan körülmények között jött létre az intézmények között, amelyek egyáltalán nem biztosítják a versenynek megfelelő környezetet. A valóságos verseny alapjainak megteremtéséhez érdemes elemezni a Porter által javasolt célkitűzés és stratégiaalkotás elemeit. A legfontosabb lehet belőle az a szemlélet, amely a helyzet tisztázására, a reális célok kitűzésére irányul, és azt lehetővé teszi. Az a szemlélet, amely szerint az egészségügy nagyon komplex célrendszeréből ki kell választani azt a legfontosabbat, amely egy előrevivő stratégia alapja lehet. Nézetem szerint a páciens számára nyújtott érték növelése és legfontosabb célelemként való deklarálása a magyar egészségügy reformjának is alapja lehet. Ez a célkitűzés talán magától értetődő is lehetne, mégsem ez hangzik el a leggyakrabban, hanem a finanszírozhatóság megteremtése, vagyis a fizetőhelyek, biztosítók közötti verseny megteremtése, valamint a páciensek által fizetendő jogcímek és összegek kommunikálása.

Marketing az egészségügyben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 780 7

Az egészségügy középpontjában az egészségét elvesztett és azt visszaszerezni vágyó beteg ember áll, körülötte az orvos, a nővér, az asszisztens, a biztosító, a tulajdonos állam vagy önkormányzat, a hatóságok, a betegjogi szervezetek bonyolult szövevénye. A marketing alkalmazása pedig mindebben megerősítheti a beteg központi helyét, tisztázhatja a szereplők közötti egyenrangú folyamatokat, és kapaszkodót nyújthat a színpad másik felének berendezésére - az egészségmegőrzés és a prevenció racionális és egyenrangú cserekapcsolatokon nyugvó kialakítására. Simon Judit munkája úttörő vállalkozás. Az irodalom széles áttekintésére alapozva találja meg a marketing helyét az egyén és a közösség életének olyan fontos metszetén, mint az egészségügy. A könyvben leírtak az egészségügyi intézmények vezetőinek, az egészségpolitikusoknak, az orvosoknak és a nővéreknek egyaránt hasznos ismereteket nyújtanak.

Dr. Réthelyi Miklós professor emeritus, a SOTE korábbi rektora

Mindazok, akik az egészségügyben fontosnak tartják a betegközpontúságot, feltétlenül tanulmányozzák és forgassák gyakran ezt a művet. Simon Judit igen értékes útmutatót ad könyvével az átalakuló egészségügyi rendszerekhez. A szerző közeli munkatársaként 15 éve követem az ezen a területen végzett munkáját. És mindenképpen becsülöm kitartásáért, elhivatottságáért és állhatatosságáért, hogy ezt a két, korábban fényévek távolságában lévőnek gondolt területet sikerült közelebb hoznia, olyannyira, hogy megszülethetett ez a könyv, mely egyszerre szolgál a hazai szakirodalom elméleti megalapozó műveként, valamint számos eddigi hazai tapasztalat megosztásával gyakorlati útmutatóként is. Az egészségügy potenciális ügyfeleként határozottan azt kívánom, minél több hazai szolgáltató sajátítsa el és alkalmazza a könyv ismereteit. Akkor nyugodtabban megyek el hozzájuk páciensként.

Dr. Lantos Zoltán ügyfélkapcsolati igazgató, GfK LHS Healthcare

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-marketing-az-egeszsegugyben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave