Simon Judit

Marketing az egészségügyben


Megfoghatatlanság

A marketingszakemberek általában az árukat és szolgáltatásokat leginkább megkülönböztető sajátosságnak a megfoghatatlanságot tekintik. Az első írások a 60-as évek végén és a 70-es években jelentek meg ebben a témában. Erre hivatkozik Bateson (1989), Berry (1980), Lovelock (1981), Rathmell (1966, 1974), Shostack (1977).20 A megfoghatatlanság lényege, hogy a szolgáltatások nem mérhetők fizikai mértékegységekkel, nincs méretük, súlyuk, térfogatuk, és más objektív mutatók sem állnak rendelkezésre a megragadásukra. Nem lehet őket eladás előtt bemutatni. A szolgáltatás valódi mibenléte nehezen meghatározható. Különösen igaz ez az igénybevételt megelőző időszakra. A vásárló egy ígéretet vesz meg arra vonatkozóan, hogy megkapja azt, amit a szolgáltatást nyújtó ígér a számára. Otto és Olczak (2007) szerint a fogyasztó a folyamatot vásárolja meg. Nem változtat a megfoghatatlanság tényén az sem, hogy a szolgáltatáshoz az igénybevételt megelőzően kapcsolható valami anyagi jellegű dolog, például egy utazási iroda esetében részletes útvonal- vagy szállodaleírás és katalógus a helyszín fényképeivel. A példa felvet egy újabb kérdést, mégpedig a szolgáltatás és az anyagi dolog közötti kapcsolatot. A kórházakban vagy magánklinikákon fizikai elemként megjelennek például az ágyak, a műtő modern, minden igényt kielégítő műszerei, a várótermek kényelmes kanapéi, tárgyai. A fizikai termék és a szolgáltatás közti átmenet az, amely bizonytalanságot hordoz. Kapcsolódhat egy szolgáltatáshoz fizikai termék és egy fizikai termékhez szolgáltatás. G. Lynn Shostack a termékek és szolgáltatások viszonyát grafikusan ábrázolja, ahol az egyik tengelyen a kézzelfogható elemek mértéke a másikon a megfoghatatlan összetevők szerepelnek (2.1. ábra).

Marketing az egészségügyben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 780 7

Az egészségügy középpontjában az egészségét elvesztett és azt visszaszerezni vágyó beteg ember áll, körülötte az orvos, a nővér, az asszisztens, a biztosító, a tulajdonos állam vagy önkormányzat, a hatóságok, a betegjogi szervezetek bonyolult szövevénye. A marketing alkalmazása pedig mindebben megerősítheti a beteg központi helyét, tisztázhatja a szereplők közötti egyenrangú folyamatokat, és kapaszkodót nyújthat a színpad másik felének berendezésére - az egészségmegőrzés és a prevenció racionális és egyenrangú cserekapcsolatokon nyugvó kialakítására. Simon Judit munkája úttörő vállalkozás. Az irodalom széles áttekintésére alapozva találja meg a marketing helyét az egyén és a közösség életének olyan fontos metszetén, mint az egészségügy. A könyvben leírtak az egészségügyi intézmények vezetőinek, az egészségpolitikusoknak, az orvosoknak és a nővéreknek egyaránt hasznos ismereteket nyújtanak.

Dr. Réthelyi Miklós professor emeritus, a SOTE korábbi rektora

Mindazok, akik az egészségügyben fontosnak tartják a betegközpontúságot, feltétlenül tanulmányozzák és forgassák gyakran ezt a művet. Simon Judit igen értékes útmutatót ad könyvével az átalakuló egészségügyi rendszerekhez. A szerző közeli munkatársaként 15 éve követem az ezen a területen végzett munkáját. És mindenképpen becsülöm kitartásáért, elhivatottságáért és állhatatosságáért, hogy ezt a két, korábban fényévek távolságában lévőnek gondolt területet sikerült közelebb hoznia, olyannyira, hogy megszülethetett ez a könyv, mely egyszerre szolgál a hazai szakirodalom elméleti megalapozó műveként, valamint számos eddigi hazai tapasztalat megosztásával gyakorlati útmutatóként is. Az egészségügy potenciális ügyfeleként határozottan azt kívánom, minél több hazai szolgáltató sajátítsa el és alkalmazza a könyv ismereteit. Akkor nyugodtabban megyek el hozzájuk páciensként.

Dr. Lantos Zoltán ügyfélkapcsolati igazgató, GfK LHS Healthcare

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-marketing-az-egeszsegugyben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave