Simon Judit

Marketing az egészségügyben


Elválaszthatatlanság

Ezt a jellemzőt gyakran nevezik még szimultaneitásnak vagy a teljesítés és igénybevétel elválaszthatatlanságának. Tartalmában a szolgáltatások azon tulajdonsága jelenik meg, hogy általában egy időben és egy helyen történik a szolgáltatás létrehozása, nyújtása és fogyasztása. Bateson szerint a kézzelfogható áruk esetében először a gyártás történik, majd az értékesítés és végül a fogyasztás. A sorrend a szolgáltatások esetében megváltozik. Első az értékesítés, azután a gyártás és végül a fogyasztás következik. A meghatározás nagyrészt helytálló (pl. színházjegy, buszjegy) de nem általánosítható. Számos szolgáltatás van, ahol nem jellemző az előre fizetés (például fodrász, egyes egészségügyi kezelések, éttermi és szállodai szolgáltatások). A szolgáltatások előre történő kifizetése, ami nem azonos az előlegfizetéssel vagy részletfizetéssel, a fizikai javakhoz viszonyítva ritkábban előforduló esemény. Ezen megközelítés szerint a vevőnek jelen kell lennie a szolgáltatás nyújtásánál (pl. hajvágás, repülőút), valamint hogy a szolgáltatás értékesítője maga a szolgáltatást nyújtó személy, aki közvetlen kapcsolatba kerülve a vásárlóval interaktívvá teszi a folyamatot. Számos esetben igaz ezen állítás, hiszen az orvos és betege vagy a jogi tanácsot nyújtó ügyvéd és megbízója általában személyesen kommunikál. A technika és a kommunikációs módszerek fejlődése azonban egyre több kivételt szül ezen a területen, így Lovelock és Wirtz ezt a tulajdonságot már nem tekinti a szolgáltatás meghatározott jellemzőjének. Nem igényel személyes jelenlétet a mosodába leadott ruha tisztításának folyamata, vagy a ház előtti gyep lenyíratása. Nem feltétlenül igaz az sem, hogy a szolgáltatást nyújtó és igénybe vevő között személyes kapcsolat van, illetve hogy az kétirányú (pl. színházi előadás vagy altatóorvos). A szolgáltatás nyújtása és a fogyasztás azonos helyen történik. Ez általában igaz, ezért is van nagy jelentősége annak, hogy hol helyezkedik el a szolgáltatást nyújtó üzlete, irodája, rendelője. Egy fogászati rendelő elköltöztetése az ügyfélkör nagy mértékű kicserélődését jelentheti, bár egészségügyi szolgáltatások tekintetében nagyobb a jelentősége a személyes kapcsolatnak, mint egy fodrászüzletnél. Könyvelési vagy nőgyógyászati tevékenység esetében is hordoz magában kockázatot egy költözés, de a szolgáltatás bizalmi jellege miatt szorosabb az ügyfelek kötődése. Az elválaszthatatlanság nem jelenti a vásárlás és fogyasztás elválaszthatatlanságát. E két tényező elválik például a turisztikai vagy kulturális szolgáltatásoknál Papp (2003) szerint. Számos kivételt ezen a területen a technikai fejlődés generált, így például a telekommunikációs, internetes vagy banki szolgáltatások igénybevételéhez nem szükséges felkeresnünk a szolgáltatót, sem személyes kapcsolatba kerülni vele. Friedman (2006) a XXI. századról szóló, a széles olvasóközönség számára írt könyvében bemutatja az Indiában székelő Infosys Technologies Ltd.-t. Konferencia-központjukban 40 digitális monitor biztosít hatalmas, virtuális értekezlet megtartására alkalmas felületet, ahol egy időben tárgyalhatnak egymással kollégák a világ minden részéről. Mr. Nilekani, a cég ügyvezető igazgatója elmondja, hogy:

Marketing az egészségügyben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 780 7

Az egészségügy középpontjában az egészségét elvesztett és azt visszaszerezni vágyó beteg ember áll, körülötte az orvos, a nővér, az asszisztens, a biztosító, a tulajdonos állam vagy önkormányzat, a hatóságok, a betegjogi szervezetek bonyolult szövevénye. A marketing alkalmazása pedig mindebben megerősítheti a beteg központi helyét, tisztázhatja a szereplők közötti egyenrangú folyamatokat, és kapaszkodót nyújthat a színpad másik felének berendezésére - az egészségmegőrzés és a prevenció racionális és egyenrangú cserekapcsolatokon nyugvó kialakítására. Simon Judit munkája úttörő vállalkozás. Az irodalom széles áttekintésére alapozva találja meg a marketing helyét az egyén és a közösség életének olyan fontos metszetén, mint az egészségügy. A könyvben leírtak az egészségügyi intézmények vezetőinek, az egészségpolitikusoknak, az orvosoknak és a nővéreknek egyaránt hasznos ismereteket nyújtanak.

Dr. Réthelyi Miklós professor emeritus, a SOTE korábbi rektora

Mindazok, akik az egészségügyben fontosnak tartják a betegközpontúságot, feltétlenül tanulmányozzák és forgassák gyakran ezt a művet. Simon Judit igen értékes útmutatót ad könyvével az átalakuló egészségügyi rendszerekhez. A szerző közeli munkatársaként 15 éve követem az ezen a területen végzett munkáját. És mindenképpen becsülöm kitartásáért, elhivatottságáért és állhatatosságáért, hogy ezt a két, korábban fényévek távolságában lévőnek gondolt területet sikerült közelebb hoznia, olyannyira, hogy megszülethetett ez a könyv, mely egyszerre szolgál a hazai szakirodalom elméleti megalapozó műveként, valamint számos eddigi hazai tapasztalat megosztásával gyakorlati útmutatóként is. Az egészségügy potenciális ügyfeleként határozottan azt kívánom, minél több hazai szolgáltató sajátítsa el és alkalmazza a könyv ismereteit. Akkor nyugodtabban megyek el hozzájuk páciensként.

Dr. Lantos Zoltán ügyfélkapcsolati igazgató, GfK LHS Healthcare

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-marketing-az-egeszsegugyben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave