Simon Judit

Marketing az egészségügyben


Változékonyság

Az egyes szolgáltatások sokban különbözhetnek egymástól, még akkor is, ha azonos tevékenységről van szó, annak függvényében, hogy az azt nyújtó személyeknek milyen szakmai tapasztaltuk, végzettségük vagy éppen személyiségük van. A különbségek összetevője a helyszín és a szolgáltatásnyújtás időpontja is. Általánosságban elmondható, hogy minél nagyobb az emberi tényező részvétele a folyamatban, annál jelentősebb lehet az eltérés és megismételhetetlenség. Komoly problémát jelent egy egységes minőségi szint elérése különösen azokon a területeken, ahol sok a résztvevő a szolgáltatási folyamatban. Nem csak a sok résztvevő nyújthat más és más szolgáltatási színvonalat és minőséget, kiszolgálási sebességet, de az adott egyén teljesítménye is ingadozhat napról napra vagy akár egy napon belül is. Szinte lehetetlen a fogyasztót teljesen megóvni a szolgáltatási hibáktól. Grönroos (2000, 49.) a változékonyságban nagy szerepet tulajdonít a szolgáltatást igénybe vevő személyiségének, tudásának, előképzettségének, azaz a lágy emberi elemeknek. Példaként a pénzkiadó automatát említi, melynek használata után más tapasztalatokkal távozik az, aki nem ismeri a készpénzfelvétel módját, nem érti az utasításokat és másként az, aki már gyakorlott. Az érzékelt minőség függ a korábbi tapasztalatoktól, várakozásoktól, attitűdöktől és nem utolsósorban a fogyasztó pillanatnyi hangulatától is. A szolgáltató cég számára ezért sokkal nehezebb a minőség javítása és ellenőrzése. Az ingadozás és a hibák csökkentésére, az állandó minőség fenntartására az egyik módszer a szabványosítás. Ez figyelhető meg a szállodai, éttermi és a fuvarozási szolgáltatások esetében, valamint azoknál a szolgáltatásoknál melyek igénybevétele elektronikusan történik, például banki műveletek. A nagyobb szolgáltató cégek olyan szabványokat alkalmaznak, mint például az ISO 9004-2. Megpróbálkoznak azzal, hogy automatizáljanak olyan folyamatokat, amelyeket korábban emberek végeztek. Egyes esetekben ez a próbálkozás rosszabb hatású, mintha a cég vállalná az esetleges hibázás lehetőségét. A telefonon tárcsázható automatikus menürendszerek, amelyek a fogyasztót irányítva menüpontok közti választásokon keresztül vezetik végig, a személyes kapcsolat hiánya miatt nagyban csökkenthetik a fogyasztói elégedettséget. Másik eszköz a szigorú menedzsment és folyamatos személyes ellenőrzés, valamint az alkalmazottak rendszeres tréningje, továbbképzése. A képzés nem csak a szolgáltatás megfelelő színvonalon történő végzését foglalja magában, hanem azokat a forgatókönyveket, melyeket probléma esetén követniük kell.

Marketing az egészségügyben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 780 7

Az egészségügy középpontjában az egészségét elvesztett és azt visszaszerezni vágyó beteg ember áll, körülötte az orvos, a nővér, az asszisztens, a biztosító, a tulajdonos állam vagy önkormányzat, a hatóságok, a betegjogi szervezetek bonyolult szövevénye. A marketing alkalmazása pedig mindebben megerősítheti a beteg központi helyét, tisztázhatja a szereplők közötti egyenrangú folyamatokat, és kapaszkodót nyújthat a színpad másik felének berendezésére - az egészségmegőrzés és a prevenció racionális és egyenrangú cserekapcsolatokon nyugvó kialakítására. Simon Judit munkája úttörő vállalkozás. Az irodalom széles áttekintésére alapozva találja meg a marketing helyét az egyén és a közösség életének olyan fontos metszetén, mint az egészségügy. A könyvben leírtak az egészségügyi intézmények vezetőinek, az egészségpolitikusoknak, az orvosoknak és a nővéreknek egyaránt hasznos ismereteket nyújtanak.

Dr. Réthelyi Miklós professor emeritus, a SOTE korábbi rektora

Mindazok, akik az egészségügyben fontosnak tartják a betegközpontúságot, feltétlenül tanulmányozzák és forgassák gyakran ezt a művet. Simon Judit igen értékes útmutatót ad könyvével az átalakuló egészségügyi rendszerekhez. A szerző közeli munkatársaként 15 éve követem az ezen a területen végzett munkáját. És mindenképpen becsülöm kitartásáért, elhivatottságáért és állhatatosságáért, hogy ezt a két, korábban fényévek távolságában lévőnek gondolt területet sikerült közelebb hoznia, olyannyira, hogy megszülethetett ez a könyv, mely egyszerre szolgál a hazai szakirodalom elméleti megalapozó műveként, valamint számos eddigi hazai tapasztalat megosztásával gyakorlati útmutatóként is. Az egészségügy potenciális ügyfeleként határozottan azt kívánom, minél több hazai szolgáltató sajátítsa el és alkalmazza a könyv ismereteit. Akkor nyugodtabban megyek el hozzájuk páciensként.

Dr. Lantos Zoltán ügyfélkapcsolati igazgató, GfK LHS Healthcare

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-marketing-az-egeszsegugyben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave