Simon Judit

Marketing az egészségügyben


Nem tárolhatóság

A nem tárolhatóság (romlandóság) jelentése, hogy a szolgáltatás tárolása, raktározása nem lehetséges. A készletre termelés lehetetlensége miatt a szolgáltató cégek számára jelentős problémát okoz a szezonalitás és annak kiegyenlítése. A létszámilag be nem telt tanfolyam vagy továbbképzés, az üres helyek a repülőn mind elveszett haszon, olyan veszteség mely nem pótolható. Grönroos (2000, 48.) érdekes nézőpontból szemléli a problémát. Azt javasolja, hogy ha a szolgáltatás nem raktározható, megpróbálhatjuk a fogyasztót „raktározni” (például, ha az étteremben minden hely foglalt, akkor megkérhetjük, hogy várakozzon, vagy egy műtétre bejelentkezve várólistára kerül a beteg). A szezonalitás nem csak a bevételek ingadozását érinti, de a cégen belüli munkaszervezésben is kérdéseket vet fel, és a munkaidő időleges meghosszabbítását vagy idényidőszakban alkalmi dolgozók felvételét jelenti. Az új kollégák időszakosan történő alkalmazása visszavezet a korábbiakban leírt minőség állandóságának és a változékonyság csökkentésének kérdéskörére. A szezonon kívüli kereslet ösztönzésére alkalmazott egyik leggyakoribb módszer az árengedmények nyújtása. Alkalmazása meggondolandó, mert a gyakori és ismétlődő árengedmények negatív hatást gyakorolhatnak a márkaértékre. Lovelock és Wirtz (2007, 14.) a nem tárolhatóság szabálya alóli kivételként említi azokat a szolgáltatásokat, amelyek elektronikus vagy írott formában megőrizhetőek, tárolhatóak, ilyen lehet egy koncertfelvétel vagy sportesemény video- esetleg audiofelvétele. Kérdés, hogy az így létrejött CD vagy DVD továbbra is szolgáltatásnak minősül-e, vagy a rajta szereplő információ párhuzamba állítható egy könyv tartalmával, és a könyv az általában terméknek tekinthető? A hordozó által megőrzött információ egy szolgáltatás lenyomata, ám maga az értékesítésre kerülő dolog már fizikailag megfogható termék. A megvásárolt fizikai javakat a fogyasztó birtokolni tudja, és azok a puszta létükkel emlékeztetnek a vásárlásra és az eladóra. Szolgáltatások esetében, különösen azoknál, melyek tisztán szolgáltatások, az igénybevétel után, a szolgáltatásnyújtóval történő kapcsolat elvesztésével a felejtés elkezd dolgozni (Rogozinski, 2000, 18.).

Marketing az egészségügyben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 780 7

Az egészségügy középpontjában az egészségét elvesztett és azt visszaszerezni vágyó beteg ember áll, körülötte az orvos, a nővér, az asszisztens, a biztosító, a tulajdonos állam vagy önkormányzat, a hatóságok, a betegjogi szervezetek bonyolult szövevénye. A marketing alkalmazása pedig mindebben megerősítheti a beteg központi helyét, tisztázhatja a szereplők közötti egyenrangú folyamatokat, és kapaszkodót nyújthat a színpad másik felének berendezésére - az egészségmegőrzés és a prevenció racionális és egyenrangú cserekapcsolatokon nyugvó kialakítására. Simon Judit munkája úttörő vállalkozás. Az irodalom széles áttekintésére alapozva találja meg a marketing helyét az egyén és a közösség életének olyan fontos metszetén, mint az egészségügy. A könyvben leírtak az egészségügyi intézmények vezetőinek, az egészségpolitikusoknak, az orvosoknak és a nővéreknek egyaránt hasznos ismereteket nyújtanak.

Dr. Réthelyi Miklós professor emeritus, a SOTE korábbi rektora

Mindazok, akik az egészségügyben fontosnak tartják a betegközpontúságot, feltétlenül tanulmányozzák és forgassák gyakran ezt a művet. Simon Judit igen értékes útmutatót ad könyvével az átalakuló egészségügyi rendszerekhez. A szerző közeli munkatársaként 15 éve követem az ezen a területen végzett munkáját. És mindenképpen becsülöm kitartásáért, elhivatottságáért és állhatatosságáért, hogy ezt a két, korábban fényévek távolságában lévőnek gondolt területet sikerült közelebb hoznia, olyannyira, hogy megszülethetett ez a könyv, mely egyszerre szolgál a hazai szakirodalom elméleti megalapozó műveként, valamint számos eddigi hazai tapasztalat megosztásával gyakorlati útmutatóként is. Az egészségügy potenciális ügyfeleként határozottan azt kívánom, minél több hazai szolgáltató sajátítsa el és alkalmazza a könyv ismereteit. Akkor nyugodtabban megyek el hozzájuk páciensként.

Dr. Lantos Zoltán ügyfélkapcsolati igazgató, GfK LHS Healthcare

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-marketing-az-egeszsegugyben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave