Simon Judit

Marketing az egészségügyben


A tulajdonszerzés kizárása

A szolgáltatás megvásárlásakor a vevő jogot vásárol annak használatára, a hasznaiból való részesedésre. Azért fizet, hogy élvezhesse a szolgáltató cég dolgozóinak tudásából származó előnyöket, megfizeti a munkaidejüket, illetve valamely dolog használatának lehetőségét. A szolgáltatás eredménye valamilyen elégedettség vagy kielégülés, és nem egy kézzelfogható tárgy. A szolgáltatás igénybevétele után a vevő nem válik semmi kézzelfogható dolognak a tulajdonosává. A termékek esetében létezik használtcikkpiac, de nincsen használtszolgáltatás-piac. A tulajdonszerzés hiánya legalábbis általánosságban igaz. Grönroos (2000, 49.) szerint vannak kivételek, keletkezhet új tulajdonjog valami tárgyi dolog felett (például ház építtetése vagy egyenruha varratása). Ugyanerről az esetről Rogozinski (2000) úgy gondolja, hogy tulajdonjog nem keletkezik. Indoklása szerint a megbízó az építőkövek vagy ruhaanyag tulajdonát korábban is birtokolta, az elválik a szolgáltatástól. Az amúgy is birtokában levő dologban, vagy a szolgáltatással párhuzamosan birtokába kerülő dologban (halom tégla) maga a szolgáltatás csak minőségi változást hoz létre (házzá válik). A szolgáltatás, azaz az építési képesség és mérnöki vagy kőművesi tudás nem válik a megrendelő tulajdonává. Lovelock és Wirtz szerint a szolgáltatás amolyan bérletnek tekinthető. A folyamatban az érték akkor keletkezik, amikor a fogyasztó megszerzi a kívánt tapasztalatot, vagy hozzájut az őt foglalkoztató probléma megoldásához. Lovelock és Wirtz (2007, 13.) öt alkategóriát nevez meg a „nem tulajdonláson” belül:

Marketing az egészségügyben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 780 7

Az egészségügy középpontjában az egészségét elvesztett és azt visszaszerezni vágyó beteg ember áll, körülötte az orvos, a nővér, az asszisztens, a biztosító, a tulajdonos állam vagy önkormányzat, a hatóságok, a betegjogi szervezetek bonyolult szövevénye. A marketing alkalmazása pedig mindebben megerősítheti a beteg központi helyét, tisztázhatja a szereplők közötti egyenrangú folyamatokat, és kapaszkodót nyújthat a színpad másik felének berendezésére - az egészségmegőrzés és a prevenció racionális és egyenrangú cserekapcsolatokon nyugvó kialakítására. Simon Judit munkája úttörő vállalkozás. Az irodalom széles áttekintésére alapozva találja meg a marketing helyét az egyén és a közösség életének olyan fontos metszetén, mint az egészségügy. A könyvben leírtak az egészségügyi intézmények vezetőinek, az egészségpolitikusoknak, az orvosoknak és a nővéreknek egyaránt hasznos ismereteket nyújtanak.

Dr. Réthelyi Miklós professor emeritus, a SOTE korábbi rektora

Mindazok, akik az egészségügyben fontosnak tartják a betegközpontúságot, feltétlenül tanulmányozzák és forgassák gyakran ezt a művet. Simon Judit igen értékes útmutatót ad könyvével az átalakuló egészségügyi rendszerekhez. A szerző közeli munkatársaként 15 éve követem az ezen a területen végzett munkáját. És mindenképpen becsülöm kitartásáért, elhivatottságáért és állhatatosságáért, hogy ezt a két, korábban fényévek távolságában lévőnek gondolt területet sikerült közelebb hoznia, olyannyira, hogy megszülethetett ez a könyv, mely egyszerre szolgál a hazai szakirodalom elméleti megalapozó műveként, valamint számos eddigi hazai tapasztalat megosztásával gyakorlati útmutatóként is. Az egészségügy potenciális ügyfeleként határozottan azt kívánom, minél több hazai szolgáltató sajátítsa el és alkalmazza a könyv ismereteit. Akkor nyugodtabban megyek el hozzájuk páciensként.

Dr. Lantos Zoltán ügyfélkapcsolati igazgató, GfK LHS Healthcare

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-marketing-az-egeszsegugyben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave