Budai Balázs Benjámin

Az e-közigazgatás elmélete


Fogalmak, definíciók

 
Acquis communautaire
Az Európai Unió közösségi (jogi, stratégiai, szakpolitikai stb.) vívmányai.
AG
Architecture Guidelines – Rendszerépítési úmutató. Technológiai szabványok, ajánlások az európai kormányzati elektronikus hálózati infrastruktúrák konvergenciájának elősegítésére.
Akadálymentesítés
Olyan tevékenységek összefoglaló neve, melyek a különböző (fizikai, érzékszervi, szellemi) fogyatékosággal élők számára igyekeznek biztosítani olyan feltételeket, melyek segítségével ugyanúgy végezhetik tevékenységüket, mint fogyatékkal nem élő társaik. (Például vakoknak és gyengén látóknak vakbarát verzió az interneten.)
Bangemann-jelentés
Martin Bangemann (és bizottsága) 1994 júniusára elkészített stratégiai dokumentuma, mely a liberalizációs folyamat gyorsításáról, a privát szektor felelősségéről, de legfőképpen az információs társadalom célrendszeréről szól. Hatása még napjainkban is érezhető.
CIRCA
Communication and Information Resource Centre Administrator – Kommunikációs és Információs Erőforrásközpont Ügyintéző. A TESTA-n futó csoportmunka-szoftver, erőforrások és dokumentumok hatékony megosztásához.
CLBPS
Common list of Basic Public Services – Közszolgáltatások Közös követelményjezéke. Az eEurope stratégia követelményjegyzéke, mely az állampolgárok számára 12, a vállalkozások számára 8 ügycsoport elektronikus intézését tűzte ki célul, négy (napjainkban öt) megvalósítási (interaktivitási) szinten.
EIF
European Interoperability Framework – A Páneurópai e-Kormányzati szolgáltatások Európai Interoperabilitási Keretrendszere. Politikákat, szabványokat és előírásokat tartalmaz az uniós tagállamok közötti e-közigazgatási párbeszéd kialakításához. (Az IDA program része.)
FP
Framework Program – Kutatási keretprogram. Az EU tudomány- és technológiai stratégiáinak elemeit bemutató, pénzügyi eszközeit allokáló jegyzék.
G7 / G8
A világ 7 legfejlettebb gazdaságú országának (USA, Egyesült Királyság, Franciaország, Japán, Kanada, Németország, Olaszország) és 1998-óta Oroszországnak az együttműködési fóruma. Kormányzati vagy miniszteri szinten zajló informális fórum.
(Oroszország a pénzügyi konzultációkat gyakorta mellőzi, így néha G7, néha G8-ként fungál a szervezet.) A grúziai agresszió miatt felmerült Oroszország kizárása a fórumból, mint gazdasági-politikai szankció.
IDA
Interchange of Data between Administrations – Közigazgatási rendszerek közötti adatcsereprogram. Három fázisa van: IDA, IDA II, és IDAbc.
IDAbc
Az IDAbc (Interoperable Delivery of Pan-European eGovernment Services to Public Administrations, Businesses and Citizens; Interoperábilis páneurópai elektronikus kormányzati szolgáltatások közigazgatási rendszerek, gazdasági szervezetek és állampolgárok részére. Az IDA program harmadik szakasza, ahol az e-közigazgatási szolgáltatások vállalkozások és civil szféra számára is elérhető adatcseréjét biztosítja.
Inkluzivitás
Befogadó szemlélet. Azok felzárkóztatása, akik társadalmi vagy fizikai helyzetüknél fogva elzárttá vállnak (esetünkben) az infokommunikációs technológiáktól, és azok szolgáltatásaitól.
Interkonnektivitás
Két rendszer fizikai összeköthetőségének biztosítása.
Interoperabilitás
Az interoperabilitás alatt elsősorban a szemantikai interoperabilitást értik: azaz két vagy több rendszer azon képességét, hogy az egymás között cserélt információk a rendszerek között értelmezhetők. A funkcionális interoperabilitás két vagy több rendszer azon képessége, hogy adatot tud cserélni egymással.
K+F (R+D)
Kutatás-fejlesztés – Research and Development.
Ket.
2004. évi XLC. tv. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól.
Koregulatív jogalkotás
Önszabályozó jogalkotás. A szakma magára nézve állapít meg szabályokat, a végrehajtó hatalom szankciói nélkül, annak esetleges konzultációja segítéségével. (Pl.: MTE választási etikai kódexe.)
MITS
Magyar Információs Társadalom Stratégia. A magyar kormányzat második információs társadalmi stratégiája 2002–2006 között. (Elemei 2006-után is érvényesültek.)
MoU
Memorandum of understanding – Egyetértési nyilatkozat, korregulatív szabályozási forma, melyet a szakma kezdeményez.
NITS
Nemzeti Információs Társadalom Stratégia. A magyar kormányzat első információs társadalmi stratégiája 2000–2002 között.
NOE
Network of Excellence – Kiválósági hálózat. A Hatodik Kutatási Keretprogram új eszköze. A kiválósági központok hálózata, mely kiváló tudósokat, kompetenciákat, innovatív környezetet, pénzügyi stabilitást, befektetővonzást stb. feltételez.
PIAP
Public Internet Acces Point – Nyilvános (vagy közösségi) internetelérési pont. (Web-kiosk, terminál.)
PKICUG
Public Key Infrastructure for Closed User Groups – PKI-Zárt felhasználói csoportoknak. A TESTA-n futó elektronikus tanúsítvány szolgáltatás.
Readiness report
Az EU saját tagországainak felkészültségét különböző infokommunikációs mutatókkal mérő (fel)készültségi jelentés.
SIAP
Safer Internet Action Plan (SIAP) 276/1999/EC rendelet. Az EU 1999-ben alkotott programja az illegális és ártalmas online tartalmak hatékony kezelésére. A program több fázisban került meghosszabbításra, jelentős forrásokat biztosítva a területnek.
TESTA
Az EU zártkörű, IP-alapú hálózata, mely biztonságos (és garantált teljesítményű) adatcserét tesz lehetővé az EU valamennyi közigazgatási intézménye számára.
 

Az e-közigazgatás elmélete

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 785 2

A kormányzati modernizációt az új igazgatási technológia rutinszerű használatában látom: az informatika széles körű alkalmazásában, az elektronikus kormányzás elterjesztésében, tudatos használatában. A közigazgatás-tudományi szakma nagyjából egyetért ezzel, azonban az elektronikus eszközök alkalmazása sokszor az elméleti alapok ismerete nélkül történik. A BCE Közigazgatástudományi Karán, a volt Államigazgatási Főiskola Közigazgatás-szervezési Tanszékén a majd egy évtized alatt felhalmozott, és ebben a könyvben bemutatott, rendszerezett információmennyiség láttán joggal érezhetjük, hogy egy új tudományos módszertani szakterület elméleti megalapozásának lehetünk szemtanúi.

Prof. Dr. Lőrincz Lajos †, az MTA rendes tagja

A közigazgatás történetében mindig voltak nagy állomások, paradigmaváltások, amelyek után a közigazgatás fogalma új értelmet nyert. Vagy a feladatok, a funkciók, vagy az apparátus, de leginkább a technológia, a módszerek változtak, modernizálódtak, fejlődtek. Napjainkban valamennyi tényező intenzív, erőltetett változtatása zajlik egy új környezetben: az információs társadalomban. Az elektronikus közigazgatás újraértelmezi a közigazgatás helyzetét, feladatát és eszközrendszerét. Ez a kiváló könyv Magyarországon elsőként vállalkozik arra, hogy a téma hazai diskurzusában feltérképezze és rendszerezze a vonatkozó ismereteket.

Prof. Dr. Máthé Gábor professor emeritus

Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közgazdaságtudományi Kar

Az információs társadalom felgyorsult világában a szolgáltató elektronikus közigazgatás kiépítése és fejlesztése mára már megkerülhetetlen kérdéssé vált. A könyv nemcsak szakkönyv, hanem fontos és érdekes információt nyújt minden érdeklődő számára. Sokoldalú megközelítéssel igyekszik bemutatni a nemzetközi, az uniós és a hazai helyzetet, annak eredményeivel és kihívásaival együtt. Rendszerező igényével egy új, kialakulóban lévő tudományterület tudományos alapkövének tekinthető.

Prof. Dr. Kovács Árpád egyetemi tanár

Szegedi Tudományegyetem, az Állami Számvevőszék korábbi elnöke, a Költségvetési Tanács elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/budai-az-e-kozigazgatas-elmelete//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave