Izsó Lajos, Becker György (szerk.)

Termékélmény


A mozgásérzékelés és a mozgás élménye

A mozgásérzékelés (vagy testérzékelés, propriocepció) alapvetően az izmokban, inakban és ízületekben található receptorok szolgáltatta információn alapul (Bárdos, 2007b). Ez az információ tartalmazza az adott izmok, inak feszültségi vagy elernyedt állapotáról és az ízületek állásáról szóló jeleket. Meghatározható a testrészek állása, a terhelésük és ezek által a kézben fogott termék súlya vagy épp a termék használatánál igénybe vett erőfeszítés mértéke (Becker–Kaucsek, 1996). Megállapítható így a személy számára a testhelyzete, például egy fotelben vagy egy irodai széken mennyire kényelmesen tud ülni. Az, hogy ezek mégsem olyan triviálisak az ember számára, az, hogy nem olyan szembeötlő ez a modalitás, mint a látás vagy a hallás, abból fakad, hogy a propriocepció ingerei legtöbbször nem tudatosulnak. Ha tudatosulnak, akkor ezt figyelmünk az adott testrészre vagy annak mozgására való fókuszálása indítja el. Ezt legtöbbször új mozgások tanulásakor éljük át (Bárdos, 2007b). Amint pedig az új mozgássorok, mozdulatok begyakorlottak lesznek, automatikussá, ezzel pedig nem tudatossá válnak. Gondoljunk itt számos mindennapi használatú termékünk működtetésére: nem figyeljük, miként nyomjuk le a kilincset, vagy miként kötjük be a cipőnket. Ezek automatikus és nem is tudatosuló mozgások. Amikor még az elején járunk e folyamatnak, például egy új sportot tanulunk, minden apró részletre odafigyelünk: megfelelő legyen a testtartásunk, az erőkifejtésünk, és ebben segítenek nekünk az edzők, oktatók. A kitartó gyakorlás pedig itt is meghozza gyümölcsét: automatikussá válnak a megtanult sportok mozgáselemei, és a játék örömére tudunk figyelni. Azonban ha izom- vagy ízületi fájdalmaink (pl. sportsérüléseink) vannak, akkor a védekezés egy formájaként testünk a mozgásérzékelésre irányítja figyelmünket, ilyenkor minden mozdulat fájdalmas (Bárdos, 2007b). Gondoljunk itt egy erőteljes edzés után fellépő izomlázra, amikor olyan izomcsoportjaink is sajognak, amelyeknek a létéről nem is tudtunk, nem volt alkalmunk soha „érezni” őket.

Termékélmény

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 779 1

A közgazdászok a legutóbbi időkig a rációra tettek fel mindent, s nem sok helyet hagytak az érzelmeknek, élményeknek, hangulatoknak. A marketingszakembereknek nem újdonság, hogy a fogyasztó a kézzelfogható javakat is főként az élményekért keresi, amint azt az Izsó Lajos és Becker György által szerkesztett, lebilincselően érdekes könyv számtalan "ütős" példával igazolja és elemzi. Nomen est omen! A szerzők maguk is élménybe csomagolva nyújtják át Termékélmény című könyvüket. Izgalmas esettanulmányaikat - a Melba csokoládétól az Oakley napszemüvegig - nemcsak a marketingesek forgathatják haszonnal.

Hámori Balázs egyetemi tanár

Budapesti Corvinus Egyetem

A Termékélmény különleges termékélményt nyújt minden olvasónak, dolgozzon akár a marketing, a design, a kommunikáció vagy a kutatás területén, avagy legyen a könyv kíváncsian érdeklődő olvasója. Segítségével saját termékélményeinkre is rácsodálkozhatunk: miért esünk hasra a Starbucks méregdrága kávéjától, miért lelkesedünk annyira egy bizonyos szignóval ellátott bőrtáskáért és fizetünk érte erőnkön felül? Az alapvetően pszichológiai indíttatású könyv azonnal aprópénzre váltja a tudományos ismereteket: bevezet minket a mindennapjainkat körülvevő tárgyak, szolgáltatások, márkák megkívánásának, megszerzésének és megtartásának lélektani, tárgytervezési és marketing vonatkozásaiba egyaránt.

Hoffmann Márta stratégiai fejlesztési igazgató

Hoffmann Research International

Hivatkozás: https://mersz.hu/izso-becker-termekelmeny//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave