Hetesi Erzsébet, Veres Zoltán

Nonbusiness marketing


Az emberi tényező biztosítása

A forprofit szolgáltató szférával szemben, ahol egyre terjed az automatizálás, a nonbusiness területek erősen függnek az emberi tényezőtől. Saidel és Cour kutatásai (2003) is megerősítették, hogy az információtechnológia legújabb vívmányainak elterjedése rendkívül egyenetlen a nonbusiness szervezetekben, jóllehet a fejlődés iránya egyértelmű. A nonbusiness szervezetben az emberi erőforrás háromféle lehet: a versenyszférához képest alulfizetett állandó személyzet, önkéntes segítők és az irányító testületi (board) tagok. Az állandó személyzet alacsony jövedelme nemcsak a szűkös költségvetéssel, hanem a nonbusiness intézményekkel kapcsolatos elvárásokkal is összefügg. Emiatt a nonbusiness szervezetek nem tudnak megfelelő minőségű munkaerőt alkalmazni. A klasszikus nonprofit szervezetekben például az önkéntes segítők toborzása kulcskérdés, mert csökkenti a költségeket, és elkötelezett emberek vesznek részt a tevékenységben. Szerepük éppen az, hogy önként és szabadon választva dolgozzanak a közjó érdekében. Kiadásaik megtéríthetők, sőt jelképes fizetség is adható. Önkéntesek alkalmazása jellemző az egészségügyben, a politikai intézményekben, a szakszervezeteknél, a művészeti intézményekben, jótékonysági és egyházi intézményeknél. Az Egyesült Államokban – ahol ennek komoly hagyományai vannak – több mint 100 millió lakos heti átlagban 3,5 órában vesz részt önkéntes tevékenységben (a Gallup 1998-as felmérése), az alábbi arányokban: 25% vallási, 18% ifjúsági, 17% oktatási, 16% humán szolgáltató, 11% egészségügyi, 9% környezetvédelmi, 9% művészeti, 5% politikai intézményeknél, 3% magán és közalapítványoknál stb. Egy hazai felmérés eredményei szerint az emberi tényezőben tapasztalható legfőbb akadályozó tényező az alkalmazottak és az önkéntesek kapcsolata. A konfliktushelyzetet az jelenti, hogy az önkéntesek nem bérért dolgoznak, hanem társadalmi megbecsülésért, hozzá akarnak járulni a társadalmi jóléthez, viszont csak meghatározott feladatok elvégzésében hajlandók segíteni. Az alkalmazottak és az önkéntesek munkáját össze kell hangolni a sikeres munka érdekében (Dinya 2003: 47).

Nonbusiness marketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 749 4

A marketingkoncepció üzleti szférán kívüli alkalmazási lehetőségeiről és az alkalmazás területeiről szóló viták viszonylag új keletűek, a huszadik század derekáig nyúlnak vissza. Mégis, mára a köz- és civilszféra marketingje megszilárdult, a köz- és társadalmi intézmények stratégiai tervezésének és működésének oktatása a képzésekben speciális kurzusként jelenik meg. A nem profitorientált marketing kapcsolódik a vállalati felelősségvállaláshoz is, és hozzájárul a fogyasztók magatartásának és elégedettségének pontos meghatározásához, értékeléséhez.

A nem üzleti jellegű marketing fejlődésében egyidejűleg jelenik meg a kiterjesztés és a specializáció. A köz-és civilszféra marketingjének területén olyan különböző alcsoportok léteznek, amelyek mindegyike külön sajátosságokkal jellemezhető. Ez a sokszínűség jelenik meg ebben a könyvben, Hetesi Erzsébet és Veres Zoltán, a téma elismert szakértőinek művében.

A szerzőpáros az elméleti tartalmat a praktikus nézőponttal ötvözi, és ettől a szöveg olyannyira élvezetes, hogy az oktatás és a gyakorlat igényeit egyaránt kielégíti. Röviden: a könyv egy újabb példája a szerzőktől már megszokott jó teljesítményeknek.

José Luis Vázquez Burguete

a Nemzetközi Nonbusiness Marketing Szövetség (International Association on Public and Nonprofit Marketing) elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/hetesi-veres-nonbusiness-marketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave