Hetesi Erzsébet, Veres Zoltán

Nonbusiness marketing


Mikrokörnyezeti tényezők

Ha a nonprofitoknál fontosnak tartottuk a közvéleményt, akkor a közszolgáltatások esetében azt kell mondanunk, hogy nem csupán fontos, hanem talán ez az elsőrendű környezeti elem, amire oda kell figyelni. Bár korábban nem igazán érdekelte ezeket a szervezeteket a célcsoportok véleménye, napjainkban a világon mindenütt elvárás az igényeknek való megfelelés. Az a hozzáállás, miszerint a beteg örüljön, hogy gyógyítják, az állampolgár, hogy megvédik a bűnözőtől, a tanuló pedig annak, hogy tanulhat, gyökeresen megváltozott. Az adófizetők egyrészt tudni akarják mi lesz a pénzükkel, másrészt elvárják, hogy megfelelő szolgáltatásokban részesüljenek. Az adókat nem csupán – sőt nagyrészt nem – az állampolgárok fizetik be a költségvetésbe, hanem az üzleti élet szereplői, ezért nem mindegy, hogy mit gondolnak a költségvetési közszolgáltatások tevékenységéről a forprofit vállalatok. A média az a hatalmi ág, amely a közszféra minden rezzenését követi, így a médiumok megítélése gyakran meghatározó lehet abban is, ahogyan az állampolgárok megítélik a költségvetési szervezeteket. A közvélemény befolyásolására a közszolgáltatók sokkal korlátozottabb eszköztárral rendelkeznek, mint akár az üzleti, akár a nonprofit szféra, így nem árt, ha a szervezetek folyamatosan kutatják és elemzik a különböző csoportok megítélését saját munkájukról. A közvélemény befolyásolásnak legfontosabb eszköze a PR, amelynek sajátos jellemzőit a marketingkommunikációs fejezetben részletezzük. Bár valamennyi stakeholder fontos a szervezet számára, a cél a fogyasztók pozitív megítélésének kialakítása és fenntartása.

Nonbusiness marketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 749 4

A marketingkoncepció üzleti szférán kívüli alkalmazási lehetőségeiről és az alkalmazás területeiről szóló viták viszonylag új keletűek, a huszadik század derekáig nyúlnak vissza. Mégis, mára a köz- és civilszféra marketingje megszilárdult, a köz- és társadalmi intézmények stratégiai tervezésének és működésének oktatása a képzésekben speciális kurzusként jelenik meg. A nem profitorientált marketing kapcsolódik a vállalati felelősségvállaláshoz is, és hozzájárul a fogyasztók magatartásának és elégedettségének pontos meghatározásához, értékeléséhez.

A nem üzleti jellegű marketing fejlődésében egyidejűleg jelenik meg a kiterjesztés és a specializáció. A köz-és civilszféra marketingjének területén olyan különböző alcsoportok léteznek, amelyek mindegyike külön sajátosságokkal jellemezhető. Ez a sokszínűség jelenik meg ebben a könyvben, Hetesi Erzsébet és Veres Zoltán, a téma elismert szakértőinek művében.

A szerzőpáros az elméleti tartalmat a praktikus nézőponttal ötvözi, és ettől a szöveg olyannyira élvezetes, hogy az oktatás és a gyakorlat igényeit egyaránt kielégíti. Röviden: a könyv egy újabb példája a szerzőktől már megszokott jó teljesítményeknek.

José Luis Vázquez Burguete

a Nemzetközi Nonbusiness Marketing Szövetség (International Association on Public and Nonprofit Marketing) elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/hetesi-veres-nonbusiness-marketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave