Hetesi Erzsébet, Veres Zoltán

Nonbusiness marketing


Önkéntesség és marketing

A kezdeteket az úgynevezett „önkéntes modell” („voluntary/civic model”) jellemezte. Egészen a 20. század elejéig bizonyos szolgáltatások a kormányzattól nem voltak elérhetőek, így az állampolgárok kölcsönösen segítették egymást, helyettesítve vagy kiegészítve a kormányzati szektor hiányosságait (ún. government failure). Ezekben az időkben a közös gondolkodású, közös értékrendszerű polgárok érdekszövetségeket hoztak létre egy-egy nonprofit cél megvalósítására. A civil társadalom a hivatalos társadalom mellett, mintegy „második társadalomként” (second society) létezett, és fejletlenebb térségekben még a mai napig is létezik (Hankiss 1988). Ez a modell működőképes lehetett egy olyan világban, ahol többnyire homogének voltak az érdekek, ahol az egyének hajlandóak voltak bizonyos javaikat megosztani társaikkal, ahol alacsony volt az általános gazdasági jólét. A nem profitorientált tevékenységek kezdeti szakaszaként jelölhető meg ez az első lépés, amikor a társadalmi szolidaritás megjelenik, és olyan tevékenységeket végeznek az állampolgárok, amelyekért nem várnak ellenszolgáltatást. Az önkéntesség a mai társadalmakban is jelen van, és ennek számos formája jelenik meg annak érdekében, hogy a komoly feszültségek csökkentéséért az állampolgárok tevékenyen részt vegyenek. Az önkéntesség sem nélkülözhette az ösztönös marketingszemléletet, hiszen ahhoz, hogy állampolgárok képesek legyenek önfeláldozóan tevékenykedni bizonyos célok érdekében, magukat az eszméket kellett értékesíteni, megtalálni azt a célcsoportot, amelyik „vevő” az adott ügyre, és kommunikálni is kellett az adott ügy fontosságát. Ebben az értelemben már a 19. században jelen volt az önkéntes mozgalmak kapcsán a marketingszemlélet. Már itt érdemes megjegyezni, hogy miközben egészen napjainkig alig esett szó a nonbusiness marketingről, amikor a múltban keresgélünk, számos területen felfedezhetünk olyan tevékenységeket, amelyek kifejezetten a marketinghez kapcsolhatóak.

Nonbusiness marketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 749 4

A marketingkoncepció üzleti szférán kívüli alkalmazási lehetőségeiről és az alkalmazás területeiről szóló viták viszonylag új keletűek, a huszadik század derekáig nyúlnak vissza. Mégis, mára a köz- és civilszféra marketingje megszilárdult, a köz- és társadalmi intézmények stratégiai tervezésének és működésének oktatása a képzésekben speciális kurzusként jelenik meg. A nem profitorientált marketing kapcsolódik a vállalati felelősségvállaláshoz is, és hozzájárul a fogyasztók magatartásának és elégedettségének pontos meghatározásához, értékeléséhez.

A nem üzleti jellegű marketing fejlődésében egyidejűleg jelenik meg a kiterjesztés és a specializáció. A köz-és civilszféra marketingjének területén olyan különböző alcsoportok léteznek, amelyek mindegyike külön sajátosságokkal jellemezhető. Ez a sokszínűség jelenik meg ebben a könyvben, Hetesi Erzsébet és Veres Zoltán, a téma elismert szakértőinek művében.

A szerzőpáros az elméleti tartalmat a praktikus nézőponttal ötvözi, és ettől a szöveg olyannyira élvezetes, hogy az oktatás és a gyakorlat igényeit egyaránt kielégíti. Röviden: a könyv egy újabb példája a szerzőktől már megszokott jó teljesítményeknek.

José Luis Vázquez Burguete

a Nemzetközi Nonbusiness Marketing Szövetség (International Association on Public and Nonprofit Marketing) elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/hetesi-veres-nonbusiness-marketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave