Hardi Tamás

Duna-stratégia és területi fejlődés

A folyó lehetséges szerepe a régió területi fejlődésében


Oroszország és a Duna

A 18. században a tengeri kijáratot kereső, dél felé terjeszkedő Oroszország elérte a Fekete-tenger északi és északnyugati partvidékét. A hatalmas ország egyik legfontosabb földrajzi problémája mind a mai napig, hogy szárazföldbe zárt, nem rendelkezik jó kikötőkkel, ahonnan könnyen elérhetné a világtengereket (Trejvis 2008). A tengerparti kijutás ugyanakkor a geopolitikai pozícióit messzemenően javíthatja, s veszélyeztetheti a többi európai és tengeren túli hatalom helyzetét (a geopolitika egyik alaptételeként ezt a kérdést Halford Mackinder vázolta fel a 20. század elején, amelyet Spykman fejlesztett tovább a második világháború után). A 16. századi Oroszország még csak észak felé, a Barents-tenger partján rendelkezett tengerparttal, amely Európától távol volt, s amelyet az év nagy részében jég borított. Oroszország számára az európai tengeri kijárat megszerzése létkérdés, hiszen a jó kikötők hiánya katonai stratégiai problémát s kereskedelmének korlátozásokat jelentett. Ezért a tengerpart elérése motiválta az ország terjeszkedését nyugati és déli irányba. A 18. század elejétől terjesztették ki hatalmukat a Finn-öböl, így a Balti-tenger partjára. Nagy Péter cár megalapította Szentpétervárt, amely kikötővárosként már biztosíthatta a kapcsolatot Európa felé, viszont ez az öböl sem jégmentes, s a Balti-tengert is szorosok (Öresund) választják le a világtengerekről, s ezt a szorost más hatalmak ellenőrzik. A déli terjeszkedés a Fekete-tenger irányába történt. Ez a kijárat már meleg tengeri alternatívát nyújtott, ezért partvidékének megszerzése fontos volt a cári hatalom számára, s északi és keleti partvidékét meg is szerezték a 18. század során. A Fekete-tengernek ugyanakkor volt egy nagy hátránya. Nevezetesen, hogy kijáratát, a Boszporuszt és a Dardanellákat a Török Birodalom tartotta a kezében, ami tehát ismét a szabad tengeri kijutást korlátozta Oroszország számára. A szorosok kérdése az orosz geopolitika sarkalatos pontjává vált, s ennek mintegy a „kiegészítése” lett a Duna torkolatvidéke feletti ellenőrzés megszerzése (Siselina–Gazdag 2004). A tenger északnyugati és nyugati partjának birtoklásáért többször is összecsapott a két hatalom. Az összecsapások változó eredménye jelentős hatással bírt a Duna használatára is, hiszen a két hatalom egymást váltva, több periódusban uralta a folyót, illetve szorult vissza. Oroszország a Duna használatára 1774-ben kapott lehetőséget a portától, s parti állammá 1812-ben vált, majd 1829-ben az egész deltavidéket az uralma alá hajtotta, s Odessza versenyhelyzetének javítása érdekében akadályozta a dunai hajózást (Vas 1933a). 1840-ben szerződést kötött Ausztriával a hajózás biztosításáról, de igyekezett azt nem teljesíteni. A krími háború végén (1856) elvesztette uralmát a Duna torkolat felett, de az Európai Duna Bizottság tagjaként a befolyásának töredéke megmaradt. Duna parti állammá ismét 1878-ban, a berlini kongresszus után vált. Az első világháborúban a Duna partot elvesztette, majd (már mint Szovjetunió) 1940-ben visszavette, s meg is tartotta a Szovjetunió összeomlásáig (1991). Ekkortól az utódállam, Ukrajna vette át a terület feletti uralmat, de a térséggel kapcsolatos geopolitikája hasonló maradt a volt orosz, illetve szovjet politikához.

Duna-stratégia és területi fejlődés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 806 4

Nem sokkal azután, hogy Magyarország EU-elnökségének utolsó napjaiban, 2011. júniusában az Európai Unió Duna Stratégiáját deklarálták, felmerült az igény a Stratégia eredeti akcióterének lényeges mértékű kiterjesztésére, amely végül az Európai Duna Régió Stratégia kibővített elnevezéssel teljesedett ki. Ez a valamennyi part menti államot érintő törekvés egyértelműen aktuális, valós igényeket ölel fel, amelyeknek kielégítése azonban - a részes országok gazdasági és társadalmi struktúrájának különbözőségeit tekintve - kivételes felelősséget és multidiszciplináris felkészültséget igénylő feladat. A szerző tudományos-szakmai körökben ismert és elismert, széles körű felkészültsége, felelősségtudata, rendszerező képessége, szakszerű és világos nyelvezete hivatottá teszi őt arra, hogy a Stratégia hátterét illetően e nagy vállalkozás részesei számára lehetőséget nyújtson a szükséges tájékozódásra.

Berczik Árpád

az MTA rendes tagja

MTA Ökológiai Kutatóközpont Duna-kutató Intézet

Az elkövetkező években a Duna lehet a kelet-közép-európai térség fejlődési övezetének generálója. Hardi Tamás hosszú évek óta kutatja a Duna-térséget, annak gazdasági, társadalmi, történelmi és közösségépítési folyamatait. Az elemzéseit számos, a Duna mentén tett utazás, terepmunka, szakmai együttműködés mélyítette el, így a leírtak mögött hely-, táj-, szervezetés emberismeret húzódik meg, ami még hitelesebbé teszi ezt a kiváló tudományos művet. Ajánlom a könyvet azok figyelmébe, akik tudni szeretnék, hogy mi volt a Duna-térség múltja, milyen sajátosságokat rejt a jelen, és mi várható a jövőben.

Rechnitzer János

a Széchenyi István Egyetem professzora

a Magyar Regionális Tudományi Társaság elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/hardi-duna-strategia-es-teruleti-fejlodes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave