Hardi Tamás

Duna-stratégia és területi fejlődés

A folyó lehetséges szerepe a régió területi fejlődésében


A belvízi hajózás Európában

A Dunával kapcsolatosan a hajózás kérdése mindig az első asszociációk között merül fel, amikor a folyó és térségének fejlesztése szóba kerül. Mai szemmel nézve a téma másodlagosnak tűnhet, de ha történelmi léptékben a folyók gazdasági-társadalmi téralakító szerepét nézzük, akkor bizony első helyre kell tenni. Nagyrégióink térszerkezetének formálódására döntő befolyást gyakoroltak a folyóvizek, vízhálózatok, amelyek részben mint közlekedési tengelyek, részben mint akadályok alakították a mozgáspályákat. Tény, hogy maga a vízi közlekedés lehetősége csak egyetlen aspektusa a folyó menti térségek jellemzőinek, de egy különleges, máshol nem tapasztalható kérdéskörről van szó, amely nem egyszerűen „közlekedési” kérdés, hanem stratégiai, politikai, környezet- és természetvédelmi, valamint gazdasági jellegű is. Napjainkban zajlik a vita, hogy a hajózás fejlesztése milyen mértékig és milyen módon hatékony, s hogy alkalmas-e egyáltalán arra, hogy napjaink szállítási igényeinek megfeleljen, versenyképes-e más szállítási módokkal? Biztos, hogy a folyók területi szerkezetformáló szerepe változó. Eltérő mértékű a hatása egy folyónak térben és időben egyaránt. Például a Rajna ilyen irányú befolyása nagy, míg a többi európai folyóé ehhez képest gyenge (Erdősi 2000). Ez függ a folyó jellegétől (hajózhatóságától: mederviszonyok, sebesség, vízhozam), s lényeges lehet a folyó által lehetővé tett haladási irány viszonyulása az anyagáramlás területi vektoraihoz (Erdősi 2000). Persze ez a hatás egy folyó különböző szakaszain is eltérő lehet.

Duna-stratégia és területi fejlődés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 806 4

Nem sokkal azután, hogy Magyarország EU-elnökségének utolsó napjaiban, 2011. júniusában az Európai Unió Duna Stratégiáját deklarálták, felmerült az igény a Stratégia eredeti akcióterének lényeges mértékű kiterjesztésére, amely végül az Európai Duna Régió Stratégia kibővített elnevezéssel teljesedett ki. Ez a valamennyi part menti államot érintő törekvés egyértelműen aktuális, valós igényeket ölel fel, amelyeknek kielégítése azonban - a részes országok gazdasági és társadalmi struktúrájának különbözőségeit tekintve - kivételes felelősséget és multidiszciplináris felkészültséget igénylő feladat. A szerző tudományos-szakmai körökben ismert és elismert, széles körű felkészültsége, felelősségtudata, rendszerező képessége, szakszerű és világos nyelvezete hivatottá teszi őt arra, hogy a Stratégia hátterét illetően e nagy vállalkozás részesei számára lehetőséget nyújtson a szükséges tájékozódásra.

Berczik Árpád

az MTA rendes tagja

MTA Ökológiai Kutatóközpont Duna-kutató Intézet

Az elkövetkező években a Duna lehet a kelet-közép-európai térség fejlődési övezetének generálója. Hardi Tamás hosszú évek óta kutatja a Duna-térséget, annak gazdasági, társadalmi, történelmi és közösségépítési folyamatait. Az elemzéseit számos, a Duna mentén tett utazás, terepmunka, szakmai együttműködés mélyítette el, így a leírtak mögött hely-, táj-, szervezetés emberismeret húzódik meg, ami még hitelesebbé teszi ezt a kiváló tudományos művet. Ajánlom a könyvet azok figyelmébe, akik tudni szeretnék, hogy mi volt a Duna-térség múltja, milyen sajátosságokat rejt a jelen, és mi várható a jövőben.

Rechnitzer János

a Széchenyi István Egyetem professzora

a Magyar Regionális Tudományi Társaság elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/hardi-duna-strategia-es-teruleti-fejlodes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave