Rekettye Gábor

Multidimenzionális árazás


Termékdifferenciálás – árdifferenciálás a termékéletciklus középső szakaszaiban

Az új termék bevezetésekor a termék vagy a szolgáltatás jellemzően egy vagy néhány változatban kerül a piacra. A még monopolhelyzetben lévő kínáló a kereslet serkentése érdekében már ekkor élhet az árdifferenciálás módszereivel, de az árszegmentálás jellemző időszaka mégis a termékéletciklus növekedési és érettségi szakasza. Az alaptermékforma ekkor már dominánssá válik és megindul a terméknek a – piaci szegmensek igényei szerinti – differenciálása. A termékdifferenciálás jellemzően nem a termék alaphasznosságát érinti, hanem annak tárgyiasult formájára, gazdagítására, kiterjesztett formájára vonatkozik. Hosszabb-rövidebb termékcsaládok alakulnak ki: teret adva a termékcsalád-árazás különböző módszereinek. Az érettségi szakaszban a vállalatok bonyolult árdifferenciálási módszereket – a nemlineáris árazás, az árdifferenciálás és a csomagárak különböző fajtáit – alkalmaznak. Ezekről a későbbiek során, külön fejezetben szólunk. Mivel a legtöbb piacon lévő termék és szolgáltatás az érettség szakaszában van, ezen árazási formák jelentősége is nagy. Az FMCG (fast moving consumer goods – gyorsan forgó fogyasztási cikkek) termékek piacán a neves márkáknak komoly versenyt támasztanak a kereskedelmi márkák (private labels), amelyek alacsonyabb árakkal egyre nagyobb piacrészesedésre tesznek szert.

Multidimenzionális árazás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 793 7

Az árak jelentősége a társadalmi lét minden területén növekszik. Az új „világrendben" az árismeretek szélesebb körben terjednek - mind a gazdasági szakemberek, mind a fogyasztók körében. Az ár mellett az is rendkívül fontos az emberek számára, hogy a megvett termék az elvárt értéket jelentse számukra, azaz hasznossága az azonos árért kapható, hasonló árukhoz képest jobb legyen. A könyv e kérdéskörrel is részletesen foglalkozik. Ezért is örülök, hogy Rekettye Gábor újraírta sikeres, először 1999-ben megjelent könyvét - kiegészítve az azóta bekövetkezett változásokkal. Örömmel ajánlom ezt a könyvet a vállalati szakembereknek, a gazdasági felsőoktatás oktatóinak és hallgatóinak, valamint az árak iránt érdeklődő olvasóknak.

Tomcsányi Pál akadémikus

A korábbi verzióban is örömteli eseményként értékeltem Rekettye Gábor árakkal foglalkozó szakkönyvének megjelenését. A turbulens gazdasági környezetben pedig még inkább elengedhetetlennek tartom, hogy átfogó képet kapjunk az árképzés, az árstratégiák és a taktikák területén észlelhető új fejleményekről, amelyek a téma jelentőségét növelik. A könyvben az árakra vonatkozó alapismeretek mellett megjelennek az árazás átfogó dimenziói, illetve a digitális technológia nyújtotta új árazási módszerek és lehetőségek is. Ajánlom a könyvet minden menedzsertársam figyelmébe: olyan alapmű, amelynek minden vállalati szakember könyvespolcán helye van.

Lepsényi István

a KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója

a Menedzserek Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-multidimenzionalis-arazas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave