Rekettye Gábor

Multidimenzionális árazás


Kétrészes ár: lineáris és nemlineáris kombinációban

Szolgáltatások esetén gyakori az ún. kétrészes ár: a vevő egyszer (ún. alapdíjat) fizet azért, hogy igénybe veheti a szolgáltatást, ezt követően pedig a felhasználással arányos (lineáris), vagy az igénybe vett szolgáltatás mennyiségétől függően eltérő (nagyobb igénybevétel esetén alacsonyabb, esetenként magasabb) nemlineáris árat fizet. Tipikus példája a kétrészes árnak a telefonhasználat díja, de ilyen lehet az áramszolgáltatás, a gázszolgáltatás díja is, vagy a gépkocsi kölcsönzése. (A gépkocsi bérbevételéért esetenként napi- vagy hetidíjat kell fizetni, a megtett utat pedig kilométerköltség alapján kell téríteni.) A kétrészes árképzés a nagyobb fogyasztást preferálja, mert az egységárak – az alapdíjat mint fix költséget is beleértve – a nagyobb használat során csökkennek. Aki csak néhányszor telefonál havonta, annak a fajlagos költsége sokkal magasabb, mint annak, aki rendszeresen telefonál. (A kapcsolási díj kissé másképpen funkcionál: ez a hosszabb telefonbeszélgetéseket preferálja, hiszen, a hosszabb beszélgetések egységre (percre) jutó díja alacsonyabb, mert az egyszeri kapcsolási díj több időegységre oszlik meg.) A kétrészes árat a következők szerint lehet ábrázolni (8.10. ábra):

Multidimenzionális árazás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 793 7

Az árak jelentősége a társadalmi lét minden területén növekszik. Az új „világrendben" az árismeretek szélesebb körben terjednek - mind a gazdasági szakemberek, mind a fogyasztók körében. Az ár mellett az is rendkívül fontos az emberek számára, hogy a megvett termék az elvárt értéket jelentse számukra, azaz hasznossága az azonos árért kapható, hasonló árukhoz képest jobb legyen. A könyv e kérdéskörrel is részletesen foglalkozik. Ezért is örülök, hogy Rekettye Gábor újraírta sikeres, először 1999-ben megjelent könyvét - kiegészítve az azóta bekövetkezett változásokkal. Örömmel ajánlom ezt a könyvet a vállalati szakembereknek, a gazdasági felsőoktatás oktatóinak és hallgatóinak, valamint az árak iránt érdeklődő olvasóknak.

Tomcsányi Pál akadémikus

A korábbi verzióban is örömteli eseményként értékeltem Rekettye Gábor árakkal foglalkozó szakkönyvének megjelenését. A turbulens gazdasági környezetben pedig még inkább elengedhetetlennek tartom, hogy átfogó képet kapjunk az árképzés, az árstratégiák és a taktikák területén észlelhető új fejleményekről, amelyek a téma jelentőségét növelik. A könyvben az árakra vonatkozó alapismeretek mellett megjelennek az árazás átfogó dimenziói, illetve a digitális technológia nyújtotta új árazási módszerek és lehetőségek is. Ajánlom a könyvet minden menedzsertársam figyelmébe: olyan alapmű, amelynek minden vállalati szakember könyvespolcán helye van.

Lepsényi István

a KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója

a Menedzserek Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-multidimenzionalis-arazas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave