Rekettye Gábor

Multidimenzionális árazás


Páratlan számra végződő, 9-es árképzés

Ha végigtekintünk a bennünket körülvevő árakon – így például, ha átlapozzuk egy katalógust küldő áruház árlistáját, vagy ránézünk egy kiskereskedelmi üzlet polcain sorakozó termékek árcéduláira –, akkor már csak elvétve találkozhatunk kerek számú árakkal. A kiskereskedelmi áralkalmazásban a páratlan számra, ezen belül is jellemzően a kilencesre végződő árak rendkívüli módon népszerűek, annak ellenére, hogy a kerek számra végződő árakhoz viszonyítva többletmunkát okoznak az ár- és árunyilvántartásban, valamint a pénztári munkában. Ha e jelenségnek az okait kutatjuk, akkor a pszichológiához jutunk. A pszichológia megállapítása szerint az emberek jobban szeretik a páratlan számokat. Ma már ez az indoklás önmagában nem elég, hiszen a fogyasztói árak képzésében már nemcsak a páratlan számok dominálnak, hanem jelen vannak az egészhez közel álló páros számok is (pl. 48 Ft, 98 Ft), és azon országokban, ahol ennek van értelme, az egészhez közel álló tört számok is ($ 2,99, £ 0,78 stb.). A legnépszerűbb végződés azonban kétségtelenül a 9-es (ezért nevezik ezt a módszert 9-es árképzésnek is). A felmérések szerint a 9-est az 5-ös követi a gyakoriság rangsorában.

Multidimenzionális árazás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 793 7

Az árak jelentősége a társadalmi lét minden területén növekszik. Az új „világrendben" az árismeretek szélesebb körben terjednek - mind a gazdasági szakemberek, mind a fogyasztók körében. Az ár mellett az is rendkívül fontos az emberek számára, hogy a megvett termék az elvárt értéket jelentse számukra, azaz hasznossága az azonos árért kapható, hasonló árukhoz képest jobb legyen. A könyv e kérdéskörrel is részletesen foglalkozik. Ezért is örülök, hogy Rekettye Gábor újraírta sikeres, először 1999-ben megjelent könyvét - kiegészítve az azóta bekövetkezett változásokkal. Örömmel ajánlom ezt a könyvet a vállalati szakembereknek, a gazdasági felsőoktatás oktatóinak és hallgatóinak, valamint az árak iránt érdeklődő olvasóknak.

Tomcsányi Pál akadémikus

A korábbi verzióban is örömteli eseményként értékeltem Rekettye Gábor árakkal foglalkozó szakkönyvének megjelenését. A turbulens gazdasági környezetben pedig még inkább elengedhetetlennek tartom, hogy átfogó képet kapjunk az árképzés, az árstratégiák és a taktikák területén észlelhető új fejleményekről, amelyek a téma jelentőségét növelik. A könyvben az árakra vonatkozó alapismeretek mellett megjelennek az árazás átfogó dimenziói, illetve a digitális technológia nyújtotta új árazási módszerek és lehetőségek is. Ajánlom a könyvet minden menedzsertársam figyelmébe: olyan alapmű, amelynek minden vállalati szakember könyvespolcán helye van.

Lepsényi István

a KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója

a Menedzserek Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-multidimenzionalis-arazas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave