Rekettye Gábor

Multidimenzionális árazás


Oligopólium

A mai gazdaság egyik meghatározó piaci formája az oligopólium, aminek fő jellegzetessége az, hogy a piacot néhány nagy cég uralja. Míg a tiszta verseny esetében a piaci résztvevők nagy száma, a monopólium esetében pedig a versenytársak hiánya okozza azt, hogy a piaci szereplő(k)nek nem kell tekintettel lennie (lenniük) mások tevékenységére, addig az oligopolhelyzetben a piaci résztvevők magatartását nagymértékben befolyásolja a többi résztvevő tevékenysége. Az oligopólium tehát néhány nagy, egymással összefüggő piaci szereplő működésének színtere. Az egymástól való függőség mértékét erősen befolyásolja a termék jellege. Ahol a termék közel azonos, nem differenciálható, mint például az acéliparban, ott a kölcsönös függőség nagyobb. Gondoljuk csak meg, hogy a nem differenciált tömegtermék esetében az egyik cég által végrehajtott legkisebb áremelés a vevők egy részét azonnal a versenytársakhoz vezérli. De a kölcsönös függőség fennállhat a differenciált termékeket előállító oligopolcégek esetében. Az oligopóliumnak ezt a fajtáját sokszor differenciált oligopóliumnak is nevezik. A cégek itt is állandóan figyelik egymást, és az egyik cég piaci akciója (árváltoztatás, reklámkampány, új termék bevezetése stb.) azonnal reakciót fog kiváltani a másiknál. Az autóipar, a dohányipar, az üdítőipar, a telekommunikáció adhat erre jó példákat.

Multidimenzionális árazás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 793 7

Az árak jelentősége a társadalmi lét minden területén növekszik. Az új „világrendben" az árismeretek szélesebb körben terjednek - mind a gazdasági szakemberek, mind a fogyasztók körében. Az ár mellett az is rendkívül fontos az emberek számára, hogy a megvett termék az elvárt értéket jelentse számukra, azaz hasznossága az azonos árért kapható, hasonló árukhoz képest jobb legyen. A könyv e kérdéskörrel is részletesen foglalkozik. Ezért is örülök, hogy Rekettye Gábor újraírta sikeres, először 1999-ben megjelent könyvét - kiegészítve az azóta bekövetkezett változásokkal. Örömmel ajánlom ezt a könyvet a vállalati szakembereknek, a gazdasági felsőoktatás oktatóinak és hallgatóinak, valamint az árak iránt érdeklődő olvasóknak.

Tomcsányi Pál akadémikus

A korábbi verzióban is örömteli eseményként értékeltem Rekettye Gábor árakkal foglalkozó szakkönyvének megjelenését. A turbulens gazdasági környezetben pedig még inkább elengedhetetlennek tartom, hogy átfogó képet kapjunk az árképzés, az árstratégiák és a taktikák területén észlelhető új fejleményekről, amelyek a téma jelentőségét növelik. A könyvben az árakra vonatkozó alapismeretek mellett megjelennek az árazás átfogó dimenziói, illetve a digitális technológia nyújtotta új árazási módszerek és lehetőségek is. Ajánlom a könyvet minden menedzsertársam figyelmébe: olyan alapmű, amelynek minden vállalati szakember könyvespolcán helye van.

Lepsényi István

a KNORR-BREMSE Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója

a Menedzserek Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-multidimenzionalis-arazas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave