Gelei Andrea (szerk.)

Logisztikai döntések

Fókuszban a disztribúció


Esettanulmány

A PrimeMarkt egy kiskereskedelmi üzletlánc, amely az Egyesült Államokban néhány államra kiterjedő üzlethálózattal rendelkezik. A piacon erős a verseny, melyben a cég egy viszonylag kis, helyi szereplőnek számít. Az üzletlánc vevőkiszolgálási folyamatának kulcsa a PrimeMarkt Oldcityben elhelyezkedő központi raktára. A raktár elsősorban szárazáru tárolására specializálódott, de egyéb, a kiskereskedelmi egységekben kapható háztartási vegyi áru és használati cikk is megtalálható benne, összesen több mint 15 ezer cikkszám (SKU). E raktár szolgálja ki az üzlethálózatot, az összesen 67 kisebb-nagyobb boltot. Jelenlegi kiszolgálási színvonalának éves átlaga 89% körül mozog, ami a hibátlanul teljesített megrendelések arányára utal. A vevők (boltok) kiszolgálása a megrendelések fogadásával kezdődik. Az üzletek a rendeléseiket hetente egyszer vagy többször, telefonon, faxon vagy e-mailben küldik be a központi raktárba. Itt a rendelésfelvételen dolgozó 10 munkatárs fogadja az igényeket és táplálja be a vállalat informatikai rendszerébe. Időnként problémát jelent a faxok olvashatósága, ami plusz utánjárást jelent a rendelést feldolgozó munkatársaknak. A rendelésfelvevőknek a rendelés fogadásakor rá kell telefonálniuk a pénzügyi osztályra, hogy megtudják, van-e a vevőnek rendelési hitelkerete (azaz korábbi megrendeléseit kifizette-e). Ha nem, a megrendelés nem fogadható, amiről természetesen értesíteni kell a boltot. Ellenőriznie kell továbbá, hogy megtalálható-e a vevő által igényelt áru a raktárban. Ha nem áll rendelkezésre, fel kell vennie a kapcsolatot a megrendelést feladó üzlettel, és ajánlania kell valamilyen helyettesítő terméket. A működtetett rendszer érdekessége, hogy a boltokban kapható frissáru utánpótlására vonatkozó megrendelés is az oldcityi raktáron keresztül fut. A boltok ide küldik igényüket, a központi raktár pedig kigyűjti és továbbítja azt a zöldség-gyümölcs, illetve húsbeszállítóknak, akik pedig közvetlenül látják el a boltokat. E termékek esetében – jellegüknél fogva – heti többszöri rendelési lehetőségük van az üzleteknek. A beszállítók ezt a megrendeléseknek megfelelően sok kis szállítmányban teljesítik is, rugalmasan alkalmazkodva az igényekhez. Amikor viszont befut a beszállítók számlája a teljesített szolgáltatásról a központba, ott csillagokat lát a logisztikai vezető. Ha a beérkezett vevői megrendeléssel minden rendben van, az elektronikus úton továbbításra kerül a raktárirányítási rendszerbe. A raktárirányítási rendszer automatikusan komissiózó listákat generál, ami nem más, mint egy-egy bolt által igényelt áruk listája, amelyet a raktári dolgozóknak – terméknév alapján – össze kell gyűjteniük, és belőle szállítási egységcsomagot készíteniük. A komissiózás befejeztével az összegyűjtött árukat a raktár egyik végében kialakított gyűjtőudvarra helyezik, ahol még egyszer ellenőrzik, hogy a komissiózási listának megfelelően minden termék megvan-e, majd a csomagoló csapat szállítási egységcsomagokat képez belőlük. Ha előállt a szállítójármű, be is rakodják. A raktárban egy-egy vevő igényei szerint összegyűjtött áruk csomagolása után az egységcsomagok kiszállításra kerülnek a boltoknak. A szállítás megkezdése előtt a vállalat informatikai rendszeréből kinyomtatásra kerül az összekomissiózott termékekről készült számla, majd a szállítási útvonalterv és a fuvarlevél. Ezek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a gépkocsivezetők milyen sorrendben keressék fel az üzleteket, és ott az áruátadás dokumentálható legyen. A raktári készlet figyelése a raktári adminisztráció és a beszerzési osztály közös feladata. Általában, a raktári készletgazdálkodó jelzi a beszerzés felé, hogy ha valami elfogyott, de van, hogy a beszerzés bevásárol, ha valamit jó áron kínálnak neki. A központ a megrendeléseket faxon vagy e-mailben továbbítja a gyártóknak. Amikor a szállítójármű megérkezik az üzletekbe, ott fogadják az árut, és a bolt áruátvevője a kapott számla alapján ellenőrzi, hogy megvan-e minden megrendelt áru. Ha hiányt tapasztal, átveszi, de jelzi a központi raktárba, a többletet azonban nem köteles átvenni, vissza is küldheti.

Logisztikai döntések

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 808 8

Hiánypótló szakkönyvet tart a kezében az olvasó egy gyorsan fejlődő szakterületről, a disztribúciós logisztikáról. Különösen aktuálissá teszi a művet, hogy a stratégiai, az irányítási döntésekre, ezek szakmai megalapozására helyezi a hangsúlyt. Végső soron tehát a versenyképesség javítására, a gyors ütemben átrendeződő világgazdaság e meghatározó tényezőjére. Jól szerkesztett szakmai munkáról van szó, mely az átfogó elméleti és gyakorlati ismeretek mellett számos esettanulmány és interaktív háttéranyag segítségével teszi a könyvet változatossá és alkalmazhatóvá annak tudásanyagát. Mind a gyakorlati szakemberek, mind a tanulmányaikat folytatók számára jól használható, értékes mű született.

Radó András

vezérigazgató-helyettes

Richter Gedeon Nyrt.

A könyv kiválóan szemlélteti, hogy a disztribúciós logisztika mikor nő túl egyszerű kiszolgáló funkcióján, és mikor válik igazi stratégiai szereplővé. Elolvasása azzal az előnnyel is jár, hogy közben modern üzleti szemlélet épül fel bennünk, a sok példán keresztül pedig jobban megismerhetjük a gazdaság szereplőit.

Vörös József

az MTA levelező tagja

tanszékvezető egyetemi tanár

Pécsi Tudományegyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-logisztikai-dontesek//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave