Kommunikáció az üzleti világban
12.5. A fejezet témájához kapcsolódó feladatok
- Két fiatal informatikus tárgyal egy kockázatitőke-társasággal. Egy új webes üzleti platform kialakításához keresnek befektetőket. A tárgyalás során nagyon sok olyan feltételt szabnak a potenciális befektetők, amelyek nem tetszenek az ötletadóknak. Végül az egyikük feláll és a következőt mondja:„Uraim, köszönöm az idejüket. Van négy más érdeklődő is, akik nem szabnak ilyen jellegű feltételeket. Ha Önök meggondolják magukat és hajlandóak ezek nélkül a feltételek nélkül is beszállni, akkor tudják, hogy hol találnak minket.” – aztán kisétál.A társa az előcsarnokban felelősségre vonja:„Megőrültél? A kutyát se érdekli ez az egész. Ez már az 5. társaság, ahol kuncsorgunk.”„Az lehet, de ők ezt nem tudják.”Mennyiben etikus az informatikusok viselkedése?
- Csörög a telefon a háromfős cég ügyvezetőjének lakásában, ahol az egyik szobát használják irodának. Kovács Péter és Mészáros Bálint éppen reggeliznek az irodában.– Gyurgyalag Kft. központja, jó reggelt!– Kovács Péter vagyok a BIM Bank hitelezési osztályáról.– Kérem, tartsa, kapcsolom a pénzügyi osztályt.Mészáros Bálint átveszi a kagylót, majd a következőt mondja.– Sajnos a főkönyvelőnk éppen megbeszélésen van, de vissza fogja hívni Önt.Mennyiben etikus Kovács Péter és Mészáros Bálint viselkedése?
- Ön egy vállalkozó, aki egy versenytársa cégét szeretné átvenni. Ahhoz, hogy megállapítsa, mekkora vételi ajánlatot tegyen, megbíz egy tanácsadót. A tanácsadó azután, hogy néhány statisztikát és adatot bemutat, azt mondja, hogy titokban szeretne beszélni a konkurens cég néhány alkalmazottjával, hogy jobban be tudja lőni az ajánlatot. A tanácsadó azt mondja, hogy ez egy szokásos eljárás ezekben az esetekben. Engedélyezi Ön ezeket a beszélgetéseket?
- Április van, és Ön egy kereskedőnek akarja eladni az autóját, mert télen folyton baj volt az indításnál. A kereskedő az autót bizományba veszi át, és Ön nem fog találkozni az autó vásárlójával, nem is fogják megtudni egymás adatait. Ön azt sem tudja, hogy a kereskedő az Ön által elmondott információkat továbbadja-e az új tulajdonosnak. Elmondja Ön a kereskedőnek, hogy milyen gondjai vannak a kocsival?
- Ön egy konzervgyártó vállalat szóvivője. Feltehetőleg a vállalat egyik konzervétől, az abban levő E-Coli baktériumtól betegedett meg 12 kisgyerek egy óvodában. Vezérigazgatói utasításra Önnek kell nyilatkoznia arról, hogy a vállalat addig nem tesz további intézkedéseket, amíg egy független labor meg nem erősíti az eredményeket. Ön már a sajtótájékoztató termébe igyekszik, amikor a gyártósoron dolgozó egyik mérnök felhívja Önt azzal, hogy megtalálta a hiba forrását, s ez az utóbbi két hónapban kiszállított mintegy 5000 tonna húskonzervet is érintheti. Az élelmiszertechnológus mérnök szerint az E-Coli baktériumok olyan kis mennyiségben vannak jelen a konzervekben, hogy a fertőzés csak a már legyengült betegeket és a kisgyerekeket veszélyeztetheti. Önnek két perc múlva ki kell állnia a sajtó képviselői elé, és már nincs ideje konzultálnia a cég vezetőségével. Mit nyilatkozik?
Tartalomjegyzék
- Kommunikáció az üzleti világban
- Impresszum
- A szerzők
- Előszó
- 1. rész. A vállalati és az üzleti kommunikáció
- 1. A kommunikáció elméletei
- 2. A kommunikáció kódrendszerei, funkciói és célkonfliktusai
- 3. A kommunikáció pszichológiai vetülete
- 3.1. Az interakciók működése
- 3.2. Az interakció pszichikai elemei
- 3.3. A kommunikáció tartalmi és viszonyulásszintje
- 3.4. Az empátia
- 3.5. Az önismeret
- 3.6. Az érzelmi intelligencia
- 3.7. A személyiség és a jó kommunikációs készség
- 3.8. A kommunikációs kompetencia fejlesztése
- Összefoglalás
- 3.9. A fejezet kulcsfogalmai
- 3.10. A fejezet témájához kapcsolódó feladatok
- 3.11. Irodalom
- 3.1. Az interakciók működése
- 4. A vállalati és az üzleti kommunikáció
- 5. A kommunikáció hatékonysága és zavarai
- 6. A kultúra és a kultúraközi kommunikáció
- 2. rész. Az üzleti kommunikáció gyakorlata
- 7. Felkészülés a kommunikációra
- 8. Üzleti kommunikáció élőszóban
- 9. Az írásbeli üzleti kommunikáció
- 9.1. Az írásbeli üzleti kommunikáció műfajai
- 9.2. A vállalati levelezés
- 9.3. Álláshirdetés, álláspályázat
- 9.4. Jegyzőkönyv
- 9.5. Határozat
- 9.6. Szerződés
- 9.7. Előterjesztés
- 9.8. Beszámoló (jelentés)
- 9.9. Támogatási pályázatok
- 9.10. Ismertető anyagok
- 9.11. Egyéb vállalati írásos műfajok
- Összefoglalás
- 9.12. A témához tartozó kulcskifejezések
- 9.13. A témához kapcsolódó gyakorlatok
- 9.14. Irodalom
- 9.1. Az írásbeli üzleti kommunikáció műfajai
- 10. Az elektronikus kommunikáció az üzleti életben
- 11. Etikett és protokoll az üzleti életben
- 11.1. Viselkedéskultúra, illem, etikett
- 11.2. A viselkedéskultúra normái
- 11.3. Protokoll, üzleti etikett és protokoll
- 11.4. Üzleti tárgyalás, nemzetközi üzleti tárgyalás
- 11.4.1. A tárgyalófelek közötti kapcsolatfelvétel
- 11.4.2. A vendégek fogadása és üdvözlése
- 11.4.3. Tárgyalás a házigazda szobájában
- 11.4.4. A névjegycsere
- 11.4.5. Delegációk tárgyalása tárgyalóteremben
- 11.4.6. A tárgyalófelek megnevezése és megszólítása
- 11.4.7. A tolmács szerepe
- 11.4.8. Hivatalos ajándék
- 11.4.9. A szerződés aláírása
- 11.4.1. A tárgyalófelek közötti kapcsolatfelvétel
- 11.5. A hivatalos vendéglátás protokollja
- Összefoglalás
- 11.7. A fejezet kulcsfogalmai
- 11.8. A fejezet témájához kapcsolódó feladatok
- 11.9. Irodalom
- 11.1. Viselkedéskultúra, illem, etikett
- 12. Az üzleti kommunikáció etikája
- Függelék
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2016
ISBN: 978 963 059 857 6
„Kommunikáció?! Na, köszönöm. Divattéma. Blöff. Ki ne tudna kommunikálni? Már a kisgyerek megtanul beszélni, kifejezi érzéseit, keresztülviszi akaratát. Minek ezzel felnőttként foglalkozni?” „Felkészült szakember vagyok. Tudom, mit akarok. Tudom, hogy jó az elképzelésem, nyerő az ötletem. Miért maradtam ma megint alul a vitában? Miért nem az én javaslatomat fogadták el a munkatársaim? Ezerszer jobb az én megoldásom, mint az, amely végül befutó lett. Miért nem látták ezt át? Mit csinálok rosszul?” Ugye ismerősek ezek a gondolatok? A vállalatok, az üzlet világában nem könnyű eredményesen, sikeresen és különösen nem hatékonyan és etikusan kommunikálni. A nehézségek okainak megértésében, a zavarok kiküszöbölésében ad segítséget ez a könyv mindazoknak, akik gazdasági pályára készülnek vagy már vállalatnál dolgoznak és fejleszteni kívánják vezetői és kommunikációs képességüket.
Hivatkozás: https://mersz.hu/borgulya-somogyvari-kommunikacio-az-uzleti-vilagban//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero