Borgulya Istvánné Vető Ágnes Ágota, Somogyvári Márta

Kommunikáció az üzleti világban


A kommunikáció funkciói

A kommunikáció funkcióit megközelíthetjük nyelvészeti, pszichológiai és szociálpszichológiai szempontból. Az egyik legelterjedtebb megközelítés a nyelvész Jacobsoné (1969), aki a kommunikáció hat alapfunkcióját különbözteti meg. A kommunikáció referenciális funkcióján Jacobson a közlést, tájékoztatást, az információk átadását érti. Az emotív funkció a beszélőnek az üzenettel kapcsolatos érzelmeit, indulatait, hangulatát fejezi ki. A konatív funkció a befogadóra irányul, s az üzenet címzettjének befolyásolására szolgál. Ide tartozik a megszólítás, felszólítás, meghívás, valamilyen utasítás közlése. A fenti három alapfunkció mellett vannak a kommunikációnak mellékfunkciói is. Ezek a fatikus, a poétikai és a metanyelvi funkciók. A fatikus funkció a kommunikáció létrehozására, fenntartására vonatkozik, ide tartoznak azok a protokolláris elemek, mint a köszönés, valakinek a megszólítása, bemutatás és bemutatkozás. A fatikus funkciót szolgáló elemeknek nincs különösebb információtartalmuk, de a kommunikációban részt vevők közötti kapcsolat fenntartását biztosítják. A poétikai funkció azt jelzi, hogy a kommunikációval esztétikai hatást is el tudunk érni: a művészi szöveg, a művészi nyelvhasználat elsősorban ezt a funkciót célozza meg. A metanyelvi funkció a kódra utal, a nyelv segítségével magáról a nyelvről szól a kommunikáció, a kódolás ellenőrzése során a felek arról is meggyőződnek, hogy valójában értik-e egymást.

Kommunikáció az üzleti világban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 857 6

„Kommunikáció?! Na, köszönöm. Divattéma. Blöff. Ki ne tudna kommunikálni? Már a kisgyerek megtanul beszélni, kifejezi érzéseit, keresztülviszi akaratát. Minek ezzel felnőttként foglalkozni?”

„Felkészült szakember vagyok. Tudom, mit akarok. Tudom, hogy jó az elképzelésem, nyerő az ötletem. Miért maradtam ma megint alul a vitában? Miért nem az én javaslatomat fogadták el a munkatársaim? Ezerszer jobb az én megoldásom, mint az, amely végül befutó lett. Miért nem látták ezt át? Mit csinálok rosszul?”

Ugye ismerősek ezek a gondolatok?

A vállalatok, az üzlet világában nem könnyű eredményesen, sikeresen és különösen nem hatékonyan és etikusan kommunikálni. A nehézségek okainak megértésében, a zavarok kiküszöbölésében ad segítséget ez a könyv mindazoknak, akik gazdasági pályára készülnek vagy már vállalatnál dolgoznak és fejleszteni kívánják vezetői és kommunikációs képességüket.

Hivatkozás: https://mersz.hu/borgulya-somogyvari-kommunikacio-az-uzleti-vilagban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave