Grønhaug Kjell, Ghauri Pervez

Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban


Mi van előbb: az elmélet vagy az adatok?

Sokan azt feltételezik, hogy az elméletnek meg kell előznie az adatokat, azaz a megfigyelést. Ezt a vélekedést támasztja alá a „kutatási folyamat” 3. fejezetben szemléltetett menete is, s a kutatás gyakran így zajlik. Ez az eset áll fenn például akkor, amikor a kutató gondosan áttekinti a vonatkozó szakirodalmat, s észrevesz egy kutatási lehetőséget, vagyis egy űrt, egy gyengeséget vagy megválaszolatlan kérdést a jelenlegi információk között. Ebben az esetben a kutató gyakran (de nem mindig) egyértelmű kutatási problémával áll szemben: például az X-ben bekövetkezett változások magyarázzák-e az Y-ban bekövetkezett változásokat? Sokszor azonban nem ez a helyzet. A kutató például megfigyel valamit, amit nem ért, ami jellemzően olyan kérdéseket vet fel mint például: „Miért?” vagy „Ez miért történik így?” A kutató megfigyelhet például egy konkrét gyakorlatot, ahogyan valamit csinálnak, ami az ösztöneivel ellentétes vagy nem áll összhangban korábbi tapasztalataival. A „kvalitatív” kutatásban, amely a megértésre helyezi az elsődleges hangsúlyt, gyakran ez a helyzet. Ez utóbbi esetben a fő cél az „elmélet megfogalmazása”, vagyis hogy megfelelő magyarázattal rukkoljunk elő (lásd 2.1. ábra).

Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 859 0

Ez a világos és lényegretörő kézikönyv ideális azoknak, akik szakdolgozatot vagy beszámolót írnak, elemzéseket készítenek. A Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban megmutatja, hogyan kell megfogalmazni a problémát, kiválasztani a kutatási módszert, érvelni és motiválni, valamint hogyan kell az adatokat összegyűjteni, elemezni és bemutatni.

Amire az olvasónak szüksége van, s itt egy helyen megtalálja:

• tanácsok a kutatási probléma megfogalmazásához - felkészít a kérdés és a célkitűzések megértésére, mielőtt hozzálátna a munkához;

• a különböző módszerek jelentőségének magyarázata - szisztematikus megközelítést nyújt a kutatás folyamatához;

• a különböző kvalitatív és kvantitatív módszerek értékelése - segít kiválasztani a projekthez leginkább megfelelő módszert;

• a kutatási elméletek és ezek gyakorlati alkalmazásának ismertetése - valós, gyakorlati összefüggésben segíti az elmélet megértését;

• világos, tömör és hasznos jelentések elkészítése - a szerkezeti felépítés követelményeit és lehetőségeit összefoglalja.

A nagy sikerű mű negyedik, átdolgozott kiadása a kultúrák közötti kutatás témáját, az etikai szempontokat és a kvalitatív szoftverek alkalmazásait is sorra veszi.

Hivatkozás: https://mersz.hu/ghauri-gronhaug-kutatasmodszertan-az-uzleti-tanulmanyokban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave