Grønhaug Kjell, Ghauri Pervez

Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban


Miért kell mintát venni?

Ha a kutatási problémát meghatároztuk, és kidolgoztuk a megfelelő kutatási tervet és adatgyűjtési eszközöket, a kutatási folyamat következő lépése azoknak az elemeknek a kiválasztása, amelyekből az információt össze fogjuk gyűjteni. Az egyik lehetőség az, hogy a sokaság minden egyes tagjától gyűjtünk adatokat. Egy másik megoldás, ha a sokaságnak egy részétől gyűjtünk csak adatokat oly módon, hogy a legnagyobb csoport elemeiből mintát veszünk, és ennek alapján következtetéseket vonunk le a nagyobb csoportra vonatkozóan. A mintavétel különösen kvantitatív tanulmányokban rendkívül fontos. Jól ismert példa erre a választások előtti, az összes szavazó apró töredéke alapján végzett közvélemény-kutatás, amely következtetni enged az összes potenciális szavazó szavazási szándékára. Legalább két oka van annak, hogy az összes egység vagy elem vizsgálata helyett inkább mintát veszünk: az összes egység vizsgálatának költségei gyakran megfizethetetlenek lennének, s az ehhez szükséges idő túlságosan hosszú lenne. Amikor például a KKV-k (kis- és középvállalkozások) exportproblémáit szeretnénk tanulmányozni, nem vizsgálhatunk meg minden egyes vállalatot külön-külön, mert még egy Hollandiához hasonló kis országban is több tízezer bejegyzett kis- és középvállalkozás működhet. Lehet, hogy nincs elegendő pénz és idő arra, hogy mindegyiket felkeressük, és így választ kapjunk a kérdéseinkre. Ebben az esetben kénytelenek vagyunk mindössze néhány százat kiválasztani közülük. A lényeg azonban az, hogy a kiválasztott vállalatok az egész csoportra nézve reprezentatívak legyenek.

Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 859 0

Ez a világos és lényegretörő kézikönyv ideális azoknak, akik szakdolgozatot vagy beszámolót írnak, elemzéseket készítenek. A Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban megmutatja, hogyan kell megfogalmazni a problémát, kiválasztani a kutatási módszert, érvelni és motiválni, valamint hogyan kell az adatokat összegyűjteni, elemezni és bemutatni.

Amire az olvasónak szüksége van, s itt egy helyen megtalálja:

• tanácsok a kutatási probléma megfogalmazásához - felkészít a kérdés és a célkitűzések megértésére, mielőtt hozzálátna a munkához;

• a különböző módszerek jelentőségének magyarázata - szisztematikus megközelítést nyújt a kutatás folyamatához;

• a különböző kvalitatív és kvantitatív módszerek értékelése - segít kiválasztani a projekthez leginkább megfelelő módszert;

• a kutatási elméletek és ezek gyakorlati alkalmazásának ismertetése - valós, gyakorlati összefüggésben segíti az elmélet megértését;

• világos, tömör és hasznos jelentések elkészítése - a szerkezeti felépítés követelményeit és lehetőségeit összefoglalja.

A nagy sikerű mű negyedik, átdolgozott kiadása a kultúrák közötti kutatás témáját, az etikai szempontokat és a kvalitatív szoftverek alkalmazásait is sorra veszi.

Hivatkozás: https://mersz.hu/ghauri-gronhaug-kutatasmodszertan-az-uzleti-tanulmanyokban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave