Grønhaug Kjell, Ghauri Pervez

Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban


A korábbi szakirodalom áttekintésének szerepe

Amikor egy gazdasági képzésre járó hallgató diplomadolgozatához kutatási projektet készít, elvárják tőle, hogy felhasználja a „tárgyhoz tartozó elméletet”, vagyis bizonyítania kell, hogy képes a képzés során szerzett ismeretek témakörhöz tartozó részét alkalmazni. Ez teljesen „praktikus” dolog, hiszen minden minősített kutatás a korábbi ismeretekre épül. A legtöbb diák számára a legnagyobb fejtörést az olyan kérdések okozzák, hogy például: Milyen szakirodalmat tüntessek fel a dolgozatban? Hogyan tekintsem át a szakirodalmat? Ahhoz, hogy megválaszoljuk ezeket a kérdéseket, érdemes szem előtt tartani, hogy fent kihangsúlyoztuk a „tárgyhoz tartozó” jelzőt. Ez azt jelenti, hogy amit szerepeltetünk a dolgozatban, az a tanulmány szempontjából legyen valóban lényeges! A kvantitatív módszerekkel dolgozó kutatók számára a meglevő szakirodalomnak konkrét célja lehet, hiszen feltárhatják, hol vannak „rések” az ismeretekben. De abban is segít, hogy elméleti és fogalmi kereteket és modelleket dolgozzanak ki, meghatározzák a fontos változókat, és teszteljék a közöttük levő kapcsolatokat. A kvalitatív vizsgálatokban a kutatónak igen gyakran az a célja, hogy felfedezze a releváns változókat és a közöttük levő összefüggéseket, s e változókat újfajta módon kapcsolja össze. Ebben az esetben ki kell alakítani a kutatás során kibontakozó elméleti keretrendszert. Ahogy a kutatás halad előre, korábbi tanulmányokból fontos elemeket építünk be (Strauss–Corbin, 1990: 51). Ezenkívül az alábbiakat is számításba kell venni:

Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 859 0

Ez a világos és lényegretörő kézikönyv ideális azoknak, akik szakdolgozatot vagy beszámolót írnak, elemzéseket készítenek. A Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban megmutatja, hogyan kell megfogalmazni a problémát, kiválasztani a kutatási módszert, érvelni és motiválni, valamint hogyan kell az adatokat összegyűjteni, elemezni és bemutatni.

Amire az olvasónak szüksége van, s itt egy helyen megtalálja:

• tanácsok a kutatási probléma megfogalmazásához - felkészít a kérdés és a célkitűzések megértésére, mielőtt hozzálátna a munkához;

• a különböző módszerek jelentőségének magyarázata - szisztematikus megközelítést nyújt a kutatás folyamatához;

• a különböző kvalitatív és kvantitatív módszerek értékelése - segít kiválasztani a projekthez leginkább megfelelő módszert;

• a kutatási elméletek és ezek gyakorlati alkalmazásának ismertetése - valós, gyakorlati összefüggésben segíti az elmélet megértését;

• világos, tömör és hasznos jelentések elkészítése - a szerkezeti felépítés követelményeit és lehetőségeit összefoglalja.

A nagy sikerű mű negyedik, átdolgozott kiadása a kultúrák közötti kutatás témáját, az etikai szempontokat és a kvalitatív szoftverek alkalmazásait is sorra veszi.

Hivatkozás: https://mersz.hu/ghauri-gronhaug-kutatasmodszertan-az-uzleti-tanulmanyokban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave