Nemeslaki András

Vállalati internetstratégia


Kiemelkedően innovatív vállalatok az MIT rangsorában

Önmagában a potenciálisan jelentős hatású technológiák, de még az erre alapuló kreatív ötletek sem garanciái az üzleti alkalmazásnak. Ahhoz, hogy egy ilyen technológia üzleti szempontból sikeres legyen, szükség van olyan vállalkozókra és vállalatokra, amelyek üzleti modelleket hajlandók és képesek felépíteni, illetve a technológiát piacra vinni. Remek példa erre az 1970-es években létrehozott XEROX PARK, a Xerox másológépeket gyártó vállalat kutatólaborja a kaliforniai Palo Altóban. Azért hozták ugyanis létre, hogy az akkor már egyre jobban éledező személyi számítógépekkel kapcsolatban fejlesszen innovatív megoldásokat, kísérletezzen és teszteljen különböző irodai alkalmazásokat, szimulálja a jövő irodájának működését. A Xerox gyakorlatilag 10 évvel a Windows előtt megteremtette a grafikus interfész világát, az azóta is használt „ablakos” asztal filozófiáját. Rendkívül intuitív, könnyen kezelhető szövegszerkesztőt, fájlkezelőt és hozzájuk kapcsolódó irodai alkalmazásokat is fejlesztettek; a hardver vonatkozásában pedig itt integrálták a két- és háromgombos egeret a felhasználói input eszközök billentyűzettel egyenértékű elemévé. A Xerox tehát már az 1970-es években készen állt technológiai szempontból arra, hogy éllovasa legyen a PC-iparnak, mégsem lépett ki furcsa, álló, A4-es papírhoz hasonló monitorával és az ablakos operációs rendszerrel a piacra, az elemzők szerint azért, mert nem mert (vagy nem akart tudatosan) üzleti stratégiát kidolgozni egy új – a fénymásolóval versenyző – termékvonalra. Jómagam is azt gondolom, hogy ez azért volt így, mert nem akartak beruházni egy olyan eszköz és képesség erőforrásbázisba, amely nem kapcsolódik a fénymásolókhoz.

Vállalati internetstratégia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 837 8

A termelési tényezők fogalomköre egyre bővült a közgazdaságtan fejlődése során. Először csak a földet, majd a munkát és a tőkét, a 20. század végétől pedig már az információt is közéjük sorolták. Nemeslaki András könyve meggyőzően bizonyítja, hogy ma már az internet is kulcsfontosságú erőforrás, termelési tényező a gazdaság szereplői számára. Felhívja a figyelmünket arra is, hogy a társadalom egyre inkább aszerint is rétegződik, hogy tagjai miként tudják céljaik szolgálatába állítani az internetet, és hogy az internet használatának képessége már nem csupán életkor szerint alakítja a jövedelmi és szociális pozíciókat.

Török Ádám, az MTA rendes tagja, egyetemi tanár

A szerző bemutatja azokat az ismereteket, amelyek a technikai rendszerektől a társadalmi rendszerekig, illetve a valós világoktól a virtuális világokig alapvetővé váltak. Mindezek tárgyalása során példák és minták jól elhelyezett kifejtésével vezeti be az olvasót ezen új ismeretek világába.

Szintay István, egyetemi tanár, Miskolci Egyetem

Az infokommunikációs technológiák a közigazgatás több területén is komoly innovációs erőforrást jelentenek. A könyv témakörei így nemcsak az üzleti stratégiai gondolkodásban, hanem a közszolgálat területén dolgozó vezetők számára is nélkülözhetetlenek. Kis Norbert, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem megalapításáért felelős miniszteri biztos, a felsőoktatásért és tudománypolitikáért felelős helyettes államtitkár.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nemeslaki-vallalati-internetstrategia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave