Mizik Tamás, Fertő Imre

Agrárgazdaságtan I.

Mezőgazdasági árak és piacok


Az aszimmetrikus ártranszmisszió lehetséges okai

Az ártranszmisszióval foglalkozó tanulmányok számos negatív vagy pozitív aszimmetriát elősegítő okot sorolnak fel, sőt néha azonos kategóriába tartoznak a negatív és a pozitív aszimmetriát létrehozó okok. A keresési vagy árfelfedezési költségek lokális aszimmetrikus ártranszmissziót okozhatnak, amennyiben a helyi piacok nem tökéletesek. Jó példa erre, ha a egy településen (kerületben) kevés hasonló profilú cég működik (vagy esetleg nincs lokális versenytárs, így a cég helyi monopóliumot élvez). Az itt említett esetben a fogyasztóknak számos választási lehetőségük van (vagyis az árinformáció megszerezhető és elemezhető), a keresési költségek miatt azonban nem, vagy csak bizonyos időeltolódással képesek pontos és teljes információkat beszerezni a kérdéses termékek más cégek által kínált árairól. Ha egy cég emeli vagy csökkenti az árait, akkor az újraárazással kapcsolatos költségekkel (például újra kell nyomtatni az árlistákat, katalógusokat, informálni kell a kereskedelmi partnereket, eladókat és fogyasztókat, vagy esetleg bonyolultabb folyamatokból eredő költségekkel) kell szembenéznie. Ezeket menüköltségeknek hívjuk, tehát létezik az ármozgásoknak egy bizonyos intervalluma, ahol a kereskedelmi árak merevek lesznek, függetlenül attól, hogy a mezőgazdasági árak növekednek vagy csökkennek. A kevésbé tartós élelmiszerek esetében, a romlandó termékek problémája vezethet aszimmetriához. Vagyis, ha a friss, romlandó termékek termelői és nagybani ára emelkedik, akkor a kiskereskedők ellenállnak az árnövelés csábításának. A romlandó termékek kategóriájába sok olyan termék tartozik, amelynek magas a forgalma. Ezért, ha a kereskedők emelik a termékek árait, csökkenhet az eladás mértéke, és növekszik annak a valószínűsége, hogy a termékek megromlanak. Továbbá az élelmiszer feldolgozói, illetve élelmiszer-kereskedelmi ágazatokban gyakran megfigyelhető oligopolisztikus, illetve az oligopszonisztikus piacszerkezetek lehetőséget nyújtanak a piaci erő gyakorlására, így például a piaci közvetítők a kereskedelmi árrésüket csökkentő inputár-növekedéseket gyorsabban és teljesebben továbbítják, mint a kereskedelmi árrésüket növelő inputárcsökkenéseket. Az agrárpolitika révén a termelői árak (kormányzati vagy közösségi) támogatása is hozzájárulhat az aszimmetrikus ártranszmisszióhoz. A feldolgozók és nagykereskedők úgy tekintik a kormányzati vagy közösségi árbeavatkozások hatására kialakult árnövekedéseket, mint állandó és végleges árnövekedéseket, így azokat rögtön és teljes mértékben továbbhárítják az értékesítési csatornán. Ezzel szemben, mivel a termelői ártámogatás-csökkenések ritkábbak, amennyiben ilyen történik, a piaci közvetítők ezeket mulandóknak gondolják, ezért lassabban és csak kisebb mértékben továbbítják, ezáltal pedig létrejön az aszimmetrikus ártranszmisszió. A releváns piaci információ (árak, mennyiségek például) megszerzése nem feltétlenül minden piaci szereplő számára hasonlóan egyszerű és/vagy olcsó. Ezért az aszimmetrikus ártranszmisszió lehetséges okai közé sorolhatjuk az aszimmetrikus információt. Köz- és magán-információszerzéssel kapcsolatos költségek közé tartozhatnak az adatok megvásárlásának költségei, előfizetési díjak, telefon-, internet- és számítógépekkel kapcsolatos költségek, fizetések. A nagy mennyiségű mezőgazdasági terméket továbbító cégek számára az egy egységre jutó információszerzés költsége kisebb lesz, mint gazdaságilag kisebb versenytársaiké, így a méretgazdaságosságnak közvetlen köze van az információ költségéhez. És végül a közvetítő cégek közötti eltérő jövedelmezőség is aszimmetriát okozhat. Idézve Bedrossian és Moschos (1988) kutatását: „egy viszonylag jól jövedelmező cég sokkal könnyebben vállalja az inputárcsökkenés miatti árkiigazítás késleltetésével járó kockázatot, mint egy alacsonyabb jövedelmezőségű cég, mivel előbbinek magasabb a haszonkulcsa”. Vagyis egy jövedelmező cég megengedheti magának, hogy megkockáztasson egy esetleges piacvesztést.

Agrárgazdaságtan I.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 006 9

Az agrárgazdaságtani alapismeretek elsajátítása nélkülözhetetlen minden olyan hallgató számára, aki ilyen jellegű alapképzést választ. A tankönyv részletes áttekintést nyújt a keresletről, kínálatról és a piacokról, valamint kitér a mezőgazdasági sajátosságokra is. Külön terület az árak alakulása, illetve annak a minőséggel való kapcsolata, ami világszerte egyre nagyobb jelentőségű lesz. A határidős árupiacok fontos szerepet töltenek be a termelők számára rendkívül fontos árvárakozás szempontjából, míg a különböző hosszúságú ellátási láncok az egyedi keresleti igényekhez igazodnak.

A könyv nemzetközi és hazai kitekintésben vizsgálja a termelői együttműködések formáit, azok fontosságát, melyek mind a gazdálkodók, mind a fogyasztók számára meghatározó jelentőséggel bírnak.

Összességében a könyv részletesen körüljárja az alapvető témákat, és segíti azok megértését, így bátran ajánlom minden agrármérnök szakos hallgató számára.

Dr. Feldman Zsolt, helyettes államtitkár, Földművelésügyi Minisztérium

Egyrészt azért örülök ennek a tankönyvnek, mert jól áttekinthető és pontos képet ad arról, hogy melyek az ágazat működésének közgazdasági alapelvei, valamint hogy miben más és miben hasonlít a gazdaság egyéb területeihez. Másrészt azért örülök ennek a tankönyvnek, mert segíthet javítani az ágazat megítélésén, mivel sikeresen mutatja meg, hogy az agrárgazdaságtan milyen szorosan kapcsolódik össze akár egy átlag élelmiszer-fogyasztó napi döntéseivel is - „from field to fork” -, mindezt életszerű és elgondolkoztató példákon keresztül. Remélem, hogy sok fiatal olvassa és sajátítja el majd a tankönyvben leírtakat, sőt a kollégáimnak is ajánlani fogom a forgatását, mert összefüggésbe helyez egy sor olyan ágazati kérdést, ami már régen került a kutatási fókuszunkba. Örülök, hogy olyan könyvet ajánlhatok, ami új kutatási témákon való gondolkozásra inspirált. Ezért remélem, hogy a jövő szakemberei közül lesznek, akik éppen e könyv miatt választják majd a mi izgalmas ágazatunkat és a kutatói pályát.

Dr. Juhász Anikó, AKI Főigazgató

Az agrárgazdaságtan az elmúlt évtizedekben a mezőgazdasági üzemtanból kiindulva egyre szélesebb témaköröket felölelő tudományág lett. Ezért a szerzők úgy döntöttek, hogy tankönyvsorozatot írnak az agrárgazdaságtan legfontosabb területeiről. Az első kötet a mezőgazdasági árak és piacok speciális szempontjainak elemzésével foglalkozik, továbbá számos gyakorlati példán keresztül bemutatja a mezőgazdaság sajátos jelenségeinek vizsgálatát egyszerű közgazdasági eszközök segítségével. A tankönyv öt témát ölel fel. Az első rész az agrárgazdaságtan tárgyáról és fejlődéséről szól. A második az árképzés alapjaival, a harmadik rész pedig a mezőgazdasági árak változásainak különböző aspektusaival foglalkozik. A negyedik rész az árképzés intézményeit tárgyalja, míg az ötödik rész az élelmiszer-gazdaságban megfigyelhető sajátos piaci kapcsolatokat vizsgálja. Az olvasók hiánypótló kötetet tartanak a kezükben, mert e tárgykörben a nemzetközi irányzatokat követő tankönyvsorozat eddig nem jelent meg Magyarországon. A sorozat első kötete is híven tükrözi a nemzetközi szemléletet, és csak biztatni tudom a szerzőket a többi kötet mielőbbi megjelentetésére. A magyar agrár-felsőoktatás oktatói és hallgatói hasznos tankönyvként forgathatják a szerzők művét, akik maguk is több évtizedes hazai és külföldi szakmai és oktatói tapasztalattal rendelkeznek.

Dr. Popp József, MTA doktora

Hivatkozás: https://mersz.hu/mizik-ferto-agrargazdasagtan-i//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave