Naresh K. Malhotra, Simon Judit közreműködésével

Marketingkutatás


Az egyes technikák közötti kapcsolatok

A variancia–kovarianciaelemzést a függő változók kontrollált független változók hatásával együtt járó átlagértékei közötti különbségek vizsgálatára használják, a kontrollálatlan független változók befolyásának figyelembevételével. Alapjában a varianciaelemzés (ANOVA) két vagy több sokaság átlagainak vizsgálata. A nullhipotézis az, hogy minden átlag egyenlő. Például tegyük fel, hogy a kutatót az érdekli, hogy a sokat, a közepesen sokat, a keveset és a gabonapelyheket egyáltalán nem fogyasztók mennyiben különböznek a Total gabonapehely iránti preferenciáikban, amit kilencfokozatú Likert-skálán mérünk. A nullhipotézis – hogy a négy csoport nem különböző a Total iránti preferenciáit tekintve – a varianciaelemzéssel vizsgálható. A varianciaelemzés legegyszerűbb formájában van egy függő változó, (a Total gabonapehely iránti preferencia), amely metrikus (intervallum- vagy arányskálán mérve). Lenni kell egy vagy több független változónak (termékhasználat: erős, közepes, gyenge, vagy nem használók), a független változóknak kategorizáltaknak (nem metrikusoknak) kell lenniük. A kategorizált független változókat faktoroknak hívjuk. A faktorszintek vagy kategóriák adott kombinációja a kezelés. Egy szempontos varianciaelemzés esetében csak egy kategorizált változó, vagy egyetlen faktor van. Az erős, közepes, gyenge és nem használók esetében a preferenciák közötti különbségek vizsgálatára az egy szempontos varianciaelemzést alkalmazzuk. Egy szempontos varianciaelemzés esetében a kezelés megegyezik a faktor valamelyik szintjével (pl. a közepesen sokat fogyasztók egy „kezelést” jelent). Két vagy több faktor esetén több szempontos varianciaelemzésről beszélünk. Ha a termékhasználaton túl a márkához hű és nem hű fogyasztók preferenciáit is szeretnénk vizsgálni, akkor több szempontos varianciaelemzést kellene végeznünk.

Marketingkutatás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 867 5

A vállalatok vezetésében kulcsfontosságú a kutatás intelligens és átgondolt alkalmazása, hogy lépést tudjanak tartani az üzleti élet változásaival. A legsikeresebbek kétségtelenül sokoldalú képzettséggel, magas szintű kommunikációs készségekkel rendelkeznek, és kreatívan képesek megközelíteni a problémákat. Jelentős eredmény, ha egy könyv, így Malhotra munkája is lehetővé teszi az olvasók számára ezen képességek megszerzését. Ez az összefoglaló mű már megállta a helyét mint az egyik legsikeresebb kiadvány ebben a témában, több mint 140 egyetemen használják az Egyesült Államokban, nyolc nyelvre fordították le, és számos különböző, angol nyelvű kiadása jelent meg. A siker annak is köszönhető, hogy a könyv a kutatás legmodernebb eszközeit - az internetet, a számítógépen futtatható elemzési szoftvereket és a legfrissebb menedzsmenttechnikákat - ötvözi, amelyek a kutatási módszertan élvonalába tartoznak.

Michael Baumgardner, PhD

A Burke Inc. elnöke és vezérigazgatója

Változik a világ. Az üzleti környezet minden eddiginél nehezebben kiszámítható, a döntéshozók újabb és újabb kihívásokkal találják szembe magukat. A megfelelő stratégia és operáció kialakításához nélkülözhetetlen a vállalat kiforrott döntéstámogatási rendszere. Ez nagymértékben alapoz a marketingkutatás legkülönbözőbb technikáira. Egyre nagyobb a jelentősége az egyszerű, gyors, de mégis megbízható kutatási módszereknek, és azok hatékony alkalmazásának. A könyv könnyen érthető, letisztult formában kínálja tálcán a ma elérhető módszertani megközelítések többségét, ezzel segítve az eligazodást a marketing különböző területein dolgozóknak és a szakma iránt érdeklődőknek.

Az olvasás során külön élményt okozott számomra, hogy ebben a kiadásban szemléletes magyar példák is segítik a megértést. Simon Juditnak, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének vezetőjének köszönhetően a kötet magyar esettanulmányokkal és a hazai piackutató szolgáltatások bemutatásával is jelentősen bővült.

Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a kutatás területén a célirányosság, az eredményorientáltság. Nagy értéke a könyvnek, hogy szinte kultúrát teremtve, mind a nemzetközi, mind a magyar példákat az üzleti környezet bemutatásával kezdi, és nem fejezi be a szorosan vett kutatási eredmények ismertetésével, hanem megvilágítja azt is, hogy milyen döntések születtek, és azok milyen üzleti eredményeket hoztak. Nagyon fontos, hogy a jövő szakmai generációi felismerjék a teljes folyamat egységének fontosságát, mivel a marketingkutatás csak így tud érdekes, de öncélú hobbi helyett versenyelőnyt nyújtó komoly döntéstámogató eszközzé válni.

Müller Kornél

CMI igazgató, Közép-Kelet-Európa

Unilever

Hivatkozás: https://mersz.hu/malhotra-simon-marketingkutatas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave