Naresh K. Malhotra, Simon Judit közreműködésével

Marketingkutatás


Feladatok

Kérdések
  1. Mi a Pearson-féle korrelációs együttható? Ha két változó között a Pearson-féle korreláció 0, ez azt jelenti, hogy a két változó nem függ össze egymással?
  2. Mi a parciális korrelációs együttható?
  3. Melyek a regresszióelemzés fő alkalmazási területei?
  4. Mi a legkisebb négyzetek módszere?
  5. Magyarázza el a standardizált regressziós együttható jelentését!
  6. Hogyan mérjük a kétváltozós regresszió esetén a kapcsolat erősségét? És a többváltozós regresszióban?
  7. Mit jelent a becslés pontossága?
  8. Mi a becslés standard hibája?
  9. Milyen feltételeknek kell teljesülnie a kétváltozós regresszió esetében?
  10. Mi a többváltozós regresszió? Miben különbözik a kétváltozóstól?
  11. Magyarázza el a parciális regressziós együttható jelentését! Miért nevezik így?
  12. Fogalmazza meg a többváltozós regressziós egyenlet szignifikanciavizsgálatának nullhipotézisét. Hogyan teszteljük a nullhipotézist?
  13. Mi a célja a reziduumok vizsgálatának?
  14. Magyarázza el a lépésenkénti regresszió folyamatát! Mi a célja?
  15. Mi a multikollinearitás? Milyen problémák merülhetnek fel a multikollinearitás következtében?
  16. Milyen mutatószámokat használunk a független változók relatív súlyának becsléséhez a többváltozós regressziónál?
  17. Írja le a keresztérvényességi vizsgálat folyamatát! Írja le a kétszeres keresztérvényességi vizsgálat folyamatát!
  18. Mutassa be a mesterséges változókkal végzett regresszió hasonlóságait az egy szempontos ANOVA-val!
 
Gyakorlatok
  1. Egy nagy szupermarketlánc meg akarja határozni a reklám hatását az egymáshoz viszonyított versenyképességre. 15 állam reklámköltség- (versenytárs költsége = 100) és értékesítési adatait (versenytárs értékesítése = 100) kaptuk meg a fő versenytárshoz viszonyítva. Ön azt a feladatot kapta, hogy választ kell adnia a menedzser kérdésére, van-e összefüggés a reklámköltségek és az értékesítés között.
    1. Ábrázolja pontdiagramon a relatív értékesítést (y tengely) és a relatív reklámköltségeket (x tengely), és értelmezze a diagramot!
    2. Milyen mutatószámokat használna annak megállapítására, hogy van-e összefüggés a két változó között? Miért?
    3. Készítsen kétváltozós regressziót a relatív értékesítés és a relatív reklámköltségek között!
    4. Értelmezze a regressziós együtthatókat!
    5. Szignifikáns a regressziós összefüggés?
    6. Ha a vállalat a versenytárshoz viszonyítva ugyanannyi pénzt költene reklámra (ha a relatív reklámköltség 100 volt), mekkora lenne a vállalat relatív értékesítési szintje?
    7. Értelmezze a kapott r2-et!
     
    Az állam sorszáma
    Relatív reklámköltségek
    Relatív értékesítési szint
    1.
    95
    98
    2.
    92
    94
    3.
    103
    110
    4.
    115
    125
    5.
    77
    82
    6.
    79
    84
    7.
    105
    112
    8.
    94
    99
    9.
    85
    93
    10.
    101
    107
    11.
    106
    114
    12.
    120
    132
    13.
    118
    129
    14.
    75
    79
    15.
    99
    105
     
  2. Annak megértése érdekében, hogy a minőség és az ár hogyan befolyásolja az illatszerboltok törzsvásárlóit, a válaszadókat arra kértük, hogy egy nagyváros 14 üzletét értékeljék a következő szempontok szerint: a bolt iránti preferencia, az áru minősége és az elfogadható árak. Minden értékelést 11 fokozatú skálán végeztek, ahol a magasabb számok pozitívabb értékítéletet jelentettek.
    1. Futtasson többváltozós regressziót a bolt iránti preferencia vizsgálatára az áru minősége és ára tekintetében!
    2. Értelmezze a parciális regressziós együtthatót!
    3. Határozza meg a teljes regresszió szignifikanciáját!
    4. Határozza meg a parciális regressziós együttható szignifikanciáját!
    5. A multikollinearitás probléma lehet ebben az esetben? Miért vagy miért nem?
     
    Üzlet sorszáma
    Preferencia
    Minőség
    Ár
    1.
    6
    5
    3
    2.
    9
    6
    11
    3.
    8
    6
    4
    4.
    3
    2
    1
    5.
    10
    6
    11
    6.
    4
    3
    1
    7.
    5
    4
    7
    8.
    2
    1
    4
    9.
    11
    9
    8
    10.
    9
    5
    10
    11.
    10
    8
    8
    12.
    2
    1
    5
    13.
    9
    8
    5
    14.
    5
    3
    2
     
  3. Egy magazinban megjelent cikk arról számol be, hogy a félkész ételekre (vacsorára) () éves szinten kiadott pénz és az éves jövedelem (JÖV) között milyen összefüggés van:
     
    = 23,4 + 0,003 JÖV
     
    A cikk azt állítja, hogy a JÖV változó együtthatója szignifikáns.
    1. Valószerűnek tűnik ez az összefüggés? Lehetséges, hogy egy együttható kis értéket vesz fel és mégis szignifikáns?
    2. Az adott információkból meg tudja mondani, hogy mennyire jó a becsült modell?
    3. Mekkora a várható kiadás a félkész ételekre (vacsora) 30 000 $ családi jövedelem mellett?
    4. Ha a család jövedelme 40 000 $, és évente 130 $-t költenek félkész ételekre, akkor mekkora a reziduum?
    5. Mit jelent a negatív reziduum?

Marketingkutatás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 867 5

A vállalatok vezetésében kulcsfontosságú a kutatás intelligens és átgondolt alkalmazása, hogy lépést tudjanak tartani az üzleti élet változásaival. A legsikeresebbek kétségtelenül sokoldalú képzettséggel, magas szintű kommunikációs készségekkel rendelkeznek, és kreatívan képesek megközelíteni a problémákat. Jelentős eredmény, ha egy könyv, így Malhotra munkája is lehetővé teszi az olvasók számára ezen képességek megszerzését. Ez az összefoglaló mű már megállta a helyét mint az egyik legsikeresebb kiadvány ebben a témában, több mint 140 egyetemen használják az Egyesült Államokban, nyolc nyelvre fordították le, és számos különböző, angol nyelvű kiadása jelent meg. A siker annak is köszönhető, hogy a könyv a kutatás legmodernebb eszközeit - az internetet, a számítógépen futtatható elemzési szoftvereket és a legfrissebb menedzsmenttechnikákat - ötvözi, amelyek a kutatási módszertan élvonalába tartoznak.

Michael Baumgardner, PhD

A Burke Inc. elnöke és vezérigazgatója

Változik a világ. Az üzleti környezet minden eddiginél nehezebben kiszámítható, a döntéshozók újabb és újabb kihívásokkal találják szembe magukat. A megfelelő stratégia és operáció kialakításához nélkülözhetetlen a vállalat kiforrott döntéstámogatási rendszere. Ez nagymértékben alapoz a marketingkutatás legkülönbözőbb technikáira. Egyre nagyobb a jelentősége az egyszerű, gyors, de mégis megbízható kutatási módszereknek, és azok hatékony alkalmazásának. A könyv könnyen érthető, letisztult formában kínálja tálcán a ma elérhető módszertani megközelítések többségét, ezzel segítve az eligazodást a marketing különböző területein dolgozóknak és a szakma iránt érdeklődőknek.

Az olvasás során külön élményt okozott számomra, hogy ebben a kiadásban szemléletes magyar példák is segítik a megértést. Simon Juditnak, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének vezetőjének köszönhetően a kötet magyar esettanulmányokkal és a hazai piackutató szolgáltatások bemutatásával is jelentősen bővült.

Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a kutatás területén a célirányosság, az eredményorientáltság. Nagy értéke a könyvnek, hogy szinte kultúrát teremtve, mind a nemzetközi, mind a magyar példákat az üzleti környezet bemutatásával kezdi, és nem fejezi be a szorosan vett kutatási eredmények ismertetésével, hanem megvilágítja azt is, hogy milyen döntések születtek, és azok milyen üzleti eredményeket hoztak. Nagyon fontos, hogy a jövő szakmai generációi felismerjék a teljes folyamat egységének fontosságát, mivel a marketingkutatás csak így tud érdekes, de öncélú hobbi helyett versenyelőnyt nyújtó komoly döntéstámogató eszközzé válni.

Müller Kornél

CMI igazgató, Közép-Kelet-Európa

Unilever

Hivatkozás: https://mersz.hu/malhotra-simon-marketingkutatas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave