Naresh K. Malhotra, Simon Judit közreműködésével

Marketingkutatás


Helyettesítő változók kiválasztása

A faktorértékek kiszámítása helyett helyettesítő változókat is kiválaszthatunk. Ez azt jelenti, hogy az eredeti változókból kiemelünk néhányat, amelyeket későbbi elemzésben felhasználunk. Ez lehetővé teszi, hogy az eredeti változók és nem a faktorértékek alapján végezzünk későbbi kutatást és értelmezzük ezek eredményeit. A faktormátrix alapján kiválasztható minden egyes faktor esetében a legmagasabb faktorsúllyal rendelkező változó. Ezt a változót lehet helyettesítő változóként használni. Az eljárásnak akkor van igazán értelme, ha egy változó faktorsúlya jóval nagyobb, mint a többi faktorsúly. A választás már korántsem egyszerű, ha több hasonló nagyságú faktorsúlyú változó is van. Ilyen esetben a választás elméleti vagy mérési szempontok alapján történik. Például elméleti ismeretek alapján mondhatjuk, hogy egy kisebb faktorsúlyú változó fontosabb, mint egy valamivel nagyobb faktorsúlyú változó. Ehhez hasonlóan, ha az egyik változónak valamivel kisebb a faktorsúlya, de pontosabban mértük, ezt kell helyettesítő változónak kiválasztani. A 19.3. táblázatban a V1, V3 és V5 változóknak mind magas a faktorsúlyuk a 1. faktorral, és a nagyságuk is közel azonos, bár a V1-nek a többihez képest valamelyest nagyobb a faktorsúlya, ezért valószínűleg ezt kellene választani. Ha azonban korábbi ismereteink szerint a fog romlásának megelőzése egy nagyon fontos előny, akkor a V5 változót tekinthetjük helyettesítő változónak. A 2. faktor esetében sem egyértelmű a helyettesítő változó választása. A V2, V4 és V6 változóknak egyaránt magas a faktorsúlyuk. Amennyiben korábbi ismereteink szerint feltételezhető, hogy a szép fog a legfontosabb társadalmi előny, a V6 változót választjuk.

Marketingkutatás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 867 5

A vállalatok vezetésében kulcsfontosságú a kutatás intelligens és átgondolt alkalmazása, hogy lépést tudjanak tartani az üzleti élet változásaival. A legsikeresebbek kétségtelenül sokoldalú képzettséggel, magas szintű kommunikációs készségekkel rendelkeznek, és kreatívan képesek megközelíteni a problémákat. Jelentős eredmény, ha egy könyv, így Malhotra munkája is lehetővé teszi az olvasók számára ezen képességek megszerzését. Ez az összefoglaló mű már megállta a helyét mint az egyik legsikeresebb kiadvány ebben a témában, több mint 140 egyetemen használják az Egyesült Államokban, nyolc nyelvre fordították le, és számos különböző, angol nyelvű kiadása jelent meg. A siker annak is köszönhető, hogy a könyv a kutatás legmodernebb eszközeit - az internetet, a számítógépen futtatható elemzési szoftvereket és a legfrissebb menedzsmenttechnikákat - ötvözi, amelyek a kutatási módszertan élvonalába tartoznak.

Michael Baumgardner, PhD

A Burke Inc. elnöke és vezérigazgatója

Változik a világ. Az üzleti környezet minden eddiginél nehezebben kiszámítható, a döntéshozók újabb és újabb kihívásokkal találják szembe magukat. A megfelelő stratégia és operáció kialakításához nélkülözhetetlen a vállalat kiforrott döntéstámogatási rendszere. Ez nagymértékben alapoz a marketingkutatás legkülönbözőbb technikáira. Egyre nagyobb a jelentősége az egyszerű, gyors, de mégis megbízható kutatási módszereknek, és azok hatékony alkalmazásának. A könyv könnyen érthető, letisztult formában kínálja tálcán a ma elérhető módszertani megközelítések többségét, ezzel segítve az eligazodást a marketing különböző területein dolgozóknak és a szakma iránt érdeklődőknek.

Az olvasás során külön élményt okozott számomra, hogy ebben a kiadásban szemléletes magyar példák is segítik a megértést. Simon Juditnak, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének vezetőjének köszönhetően a kötet magyar esettanulmányokkal és a hazai piackutató szolgáltatások bemutatásával is jelentősen bővült.

Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a kutatás területén a célirányosság, az eredményorientáltság. Nagy értéke a könyvnek, hogy szinte kultúrát teremtve, mind a nemzetközi, mind a magyar példákat az üzleti környezet bemutatásával kezdi, és nem fejezi be a szorosan vett kutatási eredmények ismertetésével, hanem megvilágítja azt is, hogy milyen döntések születtek, és azok milyen üzleti eredményeket hoztak. Nagyon fontos, hogy a jövő szakmai generációi felismerjék a teljes folyamat egységének fontosságát, mivel a marketingkutatás csak így tud érdekes, de öncélú hobbi helyett versenyelőnyt nyújtó komoly döntéstámogató eszközzé válni.

Müller Kornél

CMI igazgató, Közép-Kelet-Európa

Unilever

Hivatkozás: https://mersz.hu/malhotra-simon-marketingkutatas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave