Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


A Ford-modell

Fordék könyve egy olyan alapmodellre épül, amely a szállító-vevő kapcsolatban az aktorok által észlelhető bizonytalanságokat és az ezeket enyhíteni képes szervezeti képességeket állítja szembe. Jóllehet az észlelt kockázat a marketing egyik alapkategóriája, a modell szándékosan választja a bizonytalanságot, mint a kockázatérzet egyik determinánsát. Ezzel a szállító és a vevő minden olyan (elő)érzete számba vehető, amely az ügylet sikeres teljesítését megkérdőjelezi, de nem mérhető fel olyan pontossággal, mint a kockázat. Meg kell jegyeznünk, hogy a csere „körüli” bizonytalanság fogalma a marketingforrásokban már jóval korábban megjelent. A Ford-modellben központi szerepet játszó – és később tárgyalandó – szükségleti-piaci-tranzakciós bizonytalansági „trió” ősforrása például Håkansson, Johanson és Wootz egy 1977-es cikke, de léteznek általánosabb megközelítések is, mint például a bizonytalanságokat belső (magatartási) és külső (környezeti) tényezőkre osztó modell (Heide, 1994; Rindfleisch és Heide, 1997). Utóbbi szerzők megfogalmazásában a bizonytalanságok abból erednek, hogy „a csere körülményeit (ti. a tényezők nagy számossága és korlátozott előre jelezhetősége miatt) nem lehet ex ante specifikálni” (Rindfleisch és Heide, 1997: 31).

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave