Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


Kölcsönösség

A kölcsönösség koncepciója az együttműködő két (vagy több) partner között meglévő kollektív célok és közös érdekek létezésén nyugszik. A kölcsönösség annak mértékét mutatja meg, hogy egy adott vállalat mennyire hajlandó feladni saját egyéni céljait vagy szándékait annak érdekében, hogy a másik fél eredményességét s ezáltal végső soron saját jólétét is növelni lehessen. Az ilyen döntések mindig magukban foglalják a rövid távú opportunista viselkedéssel realizálható és a hosszú távon elérhető haszon közötti választást és az ezzel óhatatlanul együtt járó átváltásokat is. A kölcsönösség egyaránt megfigyelhető a kétoldalú együttműködésekben és a nagyobb csoportok tagjai között is. Gyakori példája ennek, hogy egy vevő megosztja beszállítóival a technológiai tudását, mivel úgy gondolja, hogy a beszállítók képességeinek fejlesztése mindenki javára szolgál. Az is jól példázza ezt, amikor a beszállítók az árut bizományba bocsátják disztribútorvevőik rendelkezésére, amikor a vevők éppen cash flow-problémákkal küzdenek. Az ilyen jellegű interakciók ellenpéldája az olyan kapcsolat, amikor mind a megrendelő, mind a vevő zéróösszegű játékként fogja fel az együttműködést, s a felek jellemzően az ártárgyalásokra koncentrálják erőforrásaikat. A nagyobb csoportok tagjai között meglévő kölcsönösség létét mutatják például a kereskedelmi szövetségek, ahol a tagok sok esetben az iparág közös érdeke miatt egységes marketinggyakorlat kialakítását is el tudják fogadni. Egyes esetekben az ilyen jellegű együttműködés még törvénysértő is lehet, amikor például a résztvevők ármegállapodást kötnek vagy felosztják egymás között a piacot.

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave